تردید در مورد کیفیت چمن ورزشگاه یادگار امام/ نگرانی از وضعیت چمن ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز

به گزارش میانا به نقل از فارس، با اتمام لیگ پانزدهم فوتبال کشور چمن ورزشگاه یادگار امام برای اصلاح و نصب سیستم گرمایی زیر کشت رفت.

از همان روزهای ابتدا این طرح ملی مطرح بود که ورزشگاه یادگار امام فقط در چهار هفته ابتدایی لیگ برای بازی تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی مهیا نخواهد بود و پیمانکار قول داده بود تا در زمان مقرر ورزشگاه را تحویل دهد. اما ورزشگاه تا هفته هفتم آماده نشده و در کنار تاخیرهای پیش آمده، کیفیت چمنی که در حال نصب است هم مورد تأیید کارشناسان نبوده و احتمال بروز مشکلاتی بابت عدم کیفیت مطلوب چمن در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود.

در حالی که عملیات نصب چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، مشخص نیست چه کسی عواقب و مسئولیت عدم موفقیت این پروژه را به عهده خواهد گرفت.

تردیدها از جایی آغاز شد شرکت فروشنده چمن رول طی نامه‌ای مخالفت خود را با نصب این چمن در ورزشگاه یادگار امام اعلام و عنوان کرد تحت هیچ شرایطی زیر بار تبعات آن نخواهد رفت.

این شرکت دلیل مخالفت خود با نصب این چمن رول در ورزشگاه یادگار امام را در وهله اول استفاده از بذری استفاده شده اعلام کرد که مخصوص مناطق گرمسیر بوده و با توجه به سردسیر بودن تبریز این چمن برای نصب در ورزشگاه یادگار امام توصیه نمی‌شود.

این شرکت اعلام کرد: چمن فوق‌الذکر برای بستر رسی است، اما در ورزشگاه یادگار امام به دلیل آبیاری فراوان، رس به لایه‌های زیر انتقال یافته و تراکم برگشت ناپذیر رس به علت غلطک‌زنی پس از نصب و همچنین توسعه سطحی ریشه به علت ظرفیت نگهداری متفاوت آب در لایه‌های بستر و زیر بستر سبب خواهد شد که در آینده چمن این ورزشگاه شرایط مطلوبی نداشته باشد و انتظارات را برآورده نسازد.

چمن نصب شده در ورزشگاه یادگار امام مورد تأیید هیچ کدام از کارشناسان نیست، زیرا علاوه بر ایرادهای برشمرده شرکت فروشنده این چمن، عدم مشخص شدن خزانه چمن نگرانی هم بعدی را به دنبال داشته است.

بهتری زمان ایجاد خزانه یا همان محل کشت چمن نصب شده در ورزشگاه است هفته آخر شهریور و دو هفته ابتدایی مهرماه است و در حالی وارد مهر می‌شویم که هنوز محل آن در ورزشگاه یادگار امام مشخص نشده قطع به یقین زمان کافی برای تعیین مکان و شروع کشت در خزانه از دست رفته است.

کارشناسان معتقد هستند این چمن با این شرایط به صورت موقتی نصب می‌شود‌ و هزینه برآورد شده برای تعویض مجدد چمن و ایجاد خزانه به منظور تولید چمن جایگزین بیشتر از هزینه چمن وارداتی از ترکیه بوده و کاملاً مغایر با اقتصاد مقاومتی است و هزینه زیادی را در پی دارد.

این در حالی است که از زمان شروع این پروژه مسؤولان استانی بارها بر وارداتی بودن چمن اذعان داشته و حتی فرماندار تبریز در دیدار خود از ورزشگاه یادگار به نماینده شرکت توسعه اماکن ورزشی قول مساعد داده بود که این چمن در کمترین زمان ممکن در تشریفات گمرکی وارد ایران شود و استاندار آذربایجان‌شرقی هماهنگی‌های لازم را برای ورود هر چه سریع‌تر آنها انجام داده بود و نیز گفته می‌شود با وجود مخالفت شدید سازمان نباتات با استفاده از این نوع چمن، مسؤولان استان در پی جلب رضایت این سازمان به منظور قرنطینه کردن چمن‌ها در خود ورزشگاه بودند.

پروژه واردات چمن از کشور ترکیه به دلیل مخالفت سازمان حفظ نباتات متوقف شد، اما امروز هیچ کس مسؤولیت چمن‌هایی که با بذر خارجی در کشور کشت خواهد شد را نمی‌پذیرد و معلوم نیست در صورت عدم جواب‌دهی این چمن با شرایط آب و هوایی تبریز و زمین ورزشگاه یادگار امام چه کسی و یا نهادی مسؤولیت شکست این طرح را برعهده گرفته و خسارت‌ها وارده را جبران خواهد کرد و در صورت پایان نیافتن نصب چمن در نیمه اول مهر با توجه به شرایط آب و هوایی تبریز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

شایان ذکر است هم فروشنده، هم پیمانکار مخالفت خود را برای استفاده از این نوع چمن اعلام کرده‌اند.

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *