شکوه غدیر نباید تحت‌الشعاع عزاداری محرم باشند /اجتماع عزاداری میدان ساعت، امسال «شبانه» خواهد بود

به گزارش میانا، فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، فرخ جلالی اظهار داشت: غدیر خم، به تعبیر بزرگان دین، زمینه‌ساز استمرار ولایت الهی است که موجب شده تاریخ دین، از هر گونه انحراف در امان بماند؛ از این رو،  برنامه‌های با نشاط و محتوایی این عید بزرگ، نباید مورد غفلت واقع شود.

وی اضافه کرد: در این راستا، با هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، مقرر شده برنامه‌های بزرگداشت این عید تاریخ‌ساز، با حمایت دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و همراهی دستجات و هیئات حسینی برگزار شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهر تبریز، خاطرنشان کرد: شورای هیئات مذهبی، تذکرات و راهنمایی‌های لازم را برای پیشگیری از بروز هر گونه فضای خرافه، بدعت و انحراف در ایام عزاداری ماه محرم، ارایه داده و علاوه‌براین، با همکاری دستگاه‌ انتظامی، بر نحوه اجرای قوانین و مقررات عزاداری‌های محرم نظارت می‌شود.

جلالی تصریح کرد: دستجات حسینی، از نصب بیرق‌های سیاه و آغاز برنامه‌های عزاداری، پیش از عید سعید غدیر خم منع شده‌‌ا‌ند؛ در صورت عدم رعایت این موارد، طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که شان عزاداری‌های ماه محرم، از بدعت‌ و خرافه دور است، گفت: استفاده از آلات موسیقی، شمشیر، قمه و برگزاری مراسم اعلان عزا، از جمله مورادی است که شورای هیئات مذهبی شهر تبریز، تذکرات لازم را در مورد اجتناب از آن ها، عنوان کرده است؛ ضمن این‌که مراسم طشت‌گذاری که در برخی محلات، در حال ترویج است، هیچ سابقه‌ای در فرهنگ عزاداری شهر تبریز ندارد و توصیه نیز نمی‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهر تبریز،  با اشاره به این‌که اظهار بندگی و عبودیت، مهم‌ترین پیام عاشورا است، متذکر شد: به هیئات مذهبی تاکید شده تا دستجات ماه محرم را پیش از اذان ظهر و میعاد نمازجمعه، به پایان برسانند.  

جلالی با اشاره به این‌که تجمع عزاداری در میدان ساعت، امسال متفاوت‌ از سالیان گذشته خواهد بود، افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک، این مراسم، امسال به صورت شبانه با حضور باشکوه هیئات حسینی برگزار می‌شود.  

وی با تاکید بر این‌که توفیق برنامه‌های مذهبی، بدون پشتوانه های مردمی ممکن نیست، ادامه داد: حمایت شرکت‌ها و واحدهای صنعتی از هیئت‌های مذهبی، نباید وجهه تبلیغاتی داشته باشد؛ به همین منظور، تاکید مکرر شده که در بنرهای دستجات حسینی، اسمای مقدس اهل‌بیت(ع) تحت‌الشعاع برندهای تجاری قرار نگیرد.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهر تبریز،  با اشاره به تعامل مستمر هیئات مذهبی با شهرداری تبریز اظهار داشت: اقدامات شهرداری در خصوص فضاسازی‌های شهری، اجرای نورافشانی‌ها، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و کمک‌های تدارکاتی به هیئت‌های مذهبی، نقش موثری در تقویت برنامه‌های تکریم هفته ولایت داشته است.

وی از فعالیت حدود ۲۴۰۰ هیئت مذهبی مجوزدار در سطح شهر تبریز خبر داد و گفت: این آمار، با در نظر داشتن هیئت‌هایی که تاکنون مجوزی از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت نگرده‌اند، به ۳ هزار هیئت نیز می‌رسد.

جلالی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر، با بررسی‌ها و نظارت‌های صورت‌گرفته، فعالیت چهار هیئت مذهبی در شهر تبریز «به دلایل مالی یا رفتاری» به حالت تعلیق درآمده است.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهر تبریز،  تاکید کرد: در کنار اقدامات هماهنگی، تصمیم‌سازی و نظارتی، این شورا، برنامه‌های آموزشی خود را در راستای تربیت مداحان نوجوان مورد توجه قرار داده که مقتل‌خوانی، آشنایی با شعر و فنون مداحی، از جمله بخش‌های محتوایی آن است.

وی همچنین برخی شایعات در خصوص نامزدی در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز را تکذیب کرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *