ایراد طرح تحول نظام سلامت اختلاف فاحش در پرداخت‌ها و حقوق‌های نجومی است/اصلاح‌طلب نیستم، سرباز ولایتم/ تا زمانی از دولت حمایت می‌کنم که خط قرمزها را رعایت کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، یعقوب شیویاری، نهم شهریورماه سال جاری با حضور در تحریریه خبر آناج از نزدیک با فعالیت‌های این مجموعه آشنا شد و دقایقی با خبرنگاران به مباحثه پرداخت، در حاشیه‌ی این دیدار نماینده مردم میانه گفت‌وگویی با آناج داشت که در آن به مسایل پیرامون طرح تحول نظام سلامت، تاثیر برجام در حوزه بهداشت و گرایش سیاسی این وکیل ملت اشاره شد.

متن مصاحبه آناج با نماینده مردم میانه در مجلس دهم را در ادامه می‌خوانید:

معایب و مزایای طرح تحول نظام سلامت

آناج: از نظر تعدادی از نمایندگان پرداخت‌ها در طرح تحول نظام سلامت عادلانه نیست و تفاوت فاحشی بین دریافتی پزشکان وجود دارد، نظرتان در این باره چیست؟

تحول نظام سلامت جزو ضروریات جامعه بود و ارتقاء سطح سلامت یکی از شعارهای اساسی دولت یازدهم محسوب می‌شد؛ در روز گذشته نیزجلسه‌ای در کمیسیون بهداشت مجلس با حضور وزیر بهداشت و تعدادی از نمایندگان برگزار گردید و برخی از مسائل پیرامون طرح تحول سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های بزرگ ملی است که قطعا خالی از ایراد نیست؛ در عین حال خدمات قابل توجهی در قالب این طرح به مردم ارائه شده که نمونه‌های بارز آن به راحتی در جامعه ملموس است.

اما راجع به تفاوت‌های فاحش در پرداختی‌ها لازم به ذکر است که طرح تحول سلامت برنامه‌ای معین شده بود که هر شخصی می‌توانست با فعالیت بیشتر درآمد بیشری را کسب نماید. از طرفی کار تخصصی یک جراح که زمان بیشتری هم می‌برد متعاقبا متفاوت‌تر است با فعالیتی که یک پزشک عمومی دارد، اما در عین حال این مقدار تفاوت در حقوق‌ها نشان می‌دهد که خیلی بیشتر از شاخصه‌های تعیین شده است.

از طرفی نمی‌توان سقف خاصی برای فعالیت پزشکان تعیین کرد، به طور مثال نمی‌توان گفت یک متخصص در ماه می‌تواند فقط ده نفر را درمان کند، ای بسا نفر یازدهم به وی مراجعه کند و با شنیدن پاسخ منفی نسبت به درمان دچار مشکل‌های بدتری شود. در کل می‌توان طرح تحول نظام سلامت جامعه را از طرح‌های مفید عنوان کرد که با برخی اصلاحات می‌تواند تاثیرات مفیدتری در جامعه داشته باشد.

به طور مثال پیش از این وقتی یک بیمار می‌خواست عمل جراحی انجام دهد، دکتر اقلام مورد نظر را در نسخه می‌نوشت و فرد مجبور بود در تبریز یا تهران نسخه را تهیه کند که متحمل هزینه های زیادی می‌شد و در بسیاری از مواقع به علت عدم توانایی مالی از عمل انصراف می‌داد، این در حالی است که در این طرح نسخه‌ی نوشته شده توسط بیمارستان تهیه می‌شود. در نهایت توسط بیمه محاسبه شده و بیمار هزینه‌ی کمتری را پرداخت می‌کند. در مورد زیر میزی نیز این طرح منجر به این شد که کاهش محسوسی داشته باشد.

اکثریت بار مراجعه به دفاتر نمایندگان در دوره‌های قبل در حوزه‌ی درمان بوده است. بیمار به بیمارستان می‌رفت و به این علت که توان پرداخت را نداشت به نماینده مراجعه می‌کرد. نمایندگان نیز بعضا می‌توانستند کمکی داشته باشند و برخی نیز امکان کمک نداشتند.

باید حقوق‌های نجومی در حوزه پزشکی پایان یابد

با کلیات طرح موافق هستم اما اصلاحاتی نیاز دارد که یکی از آنها کاهش تفاوت فاحش در پرداختی‌ها است. یک پزشک عمومی در هر ۸ دقیقه باید یک بیمار را ویزیت کند اگر مریض زیاد باشد، برای ویزیت هر کدام از بیماران یک دقیقه زمان می‌رسد که پزشک با مراجعه به قانون نظام پزشکی، در طول دو یا سه ساعت زمانی که برای ویزیت بیماران گذاشته، تعداد بیمارانی که باید ویزیت شوند را محاسبه می‌کند. درصدی از افراد که زمان بیشتری برای کار صرف می‌کنند باید به عنوان اصلاحیه مورد توجه قرار گیرند.در جلسه‌ کمیسیون که تا دو هفته دیگر(پس از اتمام تعطیلی مجلس) برگزار خواهد شد، به صورت دقیق این مسایل مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا شاهد حقوق‌های نجومی در این بخش نباشیم و یک پزشک ماهیانه نهایتاً ۵۰ حوالی ۵۰ میلیون دریافت کند.

ایرادی که در این طرح وجود دارد این است که بر اساس اطلاعات حقوق‌های دریافتی، به پول هنگفتی نیاز هست که ما نمی‌توانیم پاسخگوی این هزینه‌ها باشیم. در نتیجه دولت ناچار به کاهش اعتبارات سایر بخش‌ها مثلا بخش عمران یا صنعت و کشاورزی و اختصاص آن به حوزه سلامت خواهد بود.

اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت آموزش مردمی می‌طلبد

در صورتیکه باید به دنبال منابع مالی جدیدی در حوزه سلامت باشیم. من معتقدم باید در کاهش هزینه‌ها دقت نماییم و در صورت عدم توجه، اگر اعتبارات کل وزارتخانه‌ها را نیز به این بخش اختصاص دهیم، باز جوابگوی هزینه‌ها نخواهیم بود.

برای کاهش هزینه‌ها باید همه با هم همکاری داشته باشیم. برای مثال پزشک باید فقط آزمایشاتی که برای بیمار مورد نیاز هست را درخواست نماید و بیمار فقط مقدار دارویی که نیاز دارد را دریافت نماید.

به جای بستری کردن یک بیمار دیابتی که هم برای او و هم برای دولت هزینه‌هایی محول می شود، آموزش های لازم برای خود مراقبتی به او داده شود. باکمی دقت، شاهدحداقل ۲۰ یا ۳۰ درصد کاهش در هزینه‌ها خواهیم بود.

در هر صورت طرح تحول در نظام سلامت یکی از بهترین طرح‌هاست که البته اگر با این رویه پیش برویم بایستی هزینه کلانی را در اختیار وزارت‌خانه بگذاریم که دولت قادر به جبران این هزینه‌ها نخواهد بود در نتیجه جامعه متزلزل خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، اصلی‌ترین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بر اساس فرهنگ جامعه آموزش‌های لازم به مردم داده شود. به عنوان مثال اگر ۵۰ نفر از افرادی که از قلیان و سیگار استفاده می‌کنند به سرطان ریه مبتلا شده باشند فقط یک نفر که از دخانیات استفاده نمی‌کند به سرطان ریه مبتلا خواهد شد.

با این اوصاف، در صورتی باطرح تحول نظام سلامت موافق خواهیم بود که هزینه‌ها کاهش داده شود و از منابع مالی به صورت بهینه استفاده شود.

تنها در واردات برخی از داروهای خاص مشکل داشتیم

آناج: اخیرا یکی از نمایندگان عنوان کردند که قبل از برجام توانایی تهیه دارو نداشتیم و با اجرای برجام این مشکل رفع شد؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

برخی از داروهای مخصوص بیماران خاص که در کشور تولید نمی‌شوند را از خارج(که امکانات و تجهیزات لازم برای تولید دارند) وارد کشور می‌کنیم که قبل از اجرای برجام تهیه آنها برای ما مشکل بود، ولی با اجرای برجام این مشکل تا حدودی رفع شده و بیماران به آسانی و با هزینه کمتر نسبت یه قبل، به داروی مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند؛ این امر نیز مشمول کل داروها نمی‌شود.

باید مسایل اعتقادی و فرهنگی در توریسم سلامت مدنظر قرار گیرد

آناج: برخی از کارشناسان معتقدند توریسم سلامت برای کشور منافع زیادی ندارد و آن را کاذب می‌دانند، برخی دیگر این امر را نفی کرده و معتقدند توریسم سلامت باعث ورود ارز می‌شود؛ اخیرا نیز شاهد کاهش تعداد مراجعین خارجی به بیمارستان‌های تبریز بوده‌ایم؛ در این مورد توضیح دهید و بفرمایید که دلیل کاهش تعداد مراجعین چه مسایلی می‌تواند باشد؟

من معتقدم که توریسم درمانی به عنوان صنعت برای کشور مورد نیاز است. بیماران برای درمان بیماری خود ناچار بودند که به کشورهای دیگر مراجعه کنند که شرایط سختی داشت وعلاوه بر پرداخت هزینه‌های هنگفت، به سختی می‌توانستند بیمار را برای درمان به خارج انتقال دهند. این امر هم موجب تبادل اطلاعات وهم موجب کسب منافع مالی می‌شود. اگرکشورهای حوزه خلیج فارس را در نظر بگیریم، بیشترین تعدادمراجعه کنندگان به بیمارستان های کشور رادارند و این به دلیل وجود امکانات پزشکی در داخل کشور است. در مورد هزینه‌های درمان نیز نسبت به کشورهای خارج، نصف هزینه‌ها گرفته می‌شود. برای مثال بیماری که برای جراحی قلب باز در انگلستان مبلغ ۱۰۰میلیون تومان هزینه می‌کند، در ایران۵۰میلیون تومان هزینه می‌کند و همچنین ارز را وارد کشور می‌‌کند. لذا با توریسم درمانی موافق هستم به شرطی که مسائل اعتقادی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و از امکانات روز نیز استفاده شود.

دولت باید اعتبار مصوبات سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی را تامین کند

آناج: اخیرا جلسه‌ای با حضور مجموع نمایندگان استان و آقای نوبخت برگزار گردید، محوریت جلسه چه بود؟

مشکلات استان از جمله خط ریلی میانه به تبریز و اردبیل، ماشین سازی و اشتغال زایی و تامین اعتبارات حوزه مواصلاتی راه شهرستان‌ها و … مطرح شد. همچنین درخواست بودجه جهت انجام مصوباتی که رئیس جمهور در سفر خود به استان داده بودند، انجام پروژه‌های نیمه تمام،درخواست تخصیص اعتبارات سد آی دغموش و شهریار، بررسی مسائل راه‌ها نیز پیگیری شد.

در موردموضوع تخصیص مرکز فرمانداری به شهرستان ترکمنچای نیزپیگیری ویژه‌ای صورت گرفت که آقای نوبخت قول بررسی توسط وزارت کشور را دادند.

اتحاد میان نمایندگان استان بیش از پیش صورت گرفته و اگر اینگونه پیش برود در چهار سال اخیر شاهد ارتقاء از نظر صنعت، گردشگری،حوزه آب وراه و… در سطح استان خواهیم بود.

اصلاح‌طلب نیستم/ تا زمانی از دولت حمایت می‌کنم که خط قرمزها را رعایت کند

آناج: پس از اینکه در انتخابات پیروز شدید، برخی از رسانه‌ها مدعی شدند اصلاح‌طلب هستید و برخی دیگر عنوان کردند شیویاری اعتدالی است، گرایش سیاسی شما چیست؟

به هیچ کدام از این اسامی اعتقادی ندارم و بر اساس آیه قرآنی"خَیرُ الأمورُ أوسَطُها" به نظرم در هر چیزی میانه‌ترین آن بهتر است. من پایبند هر دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب هستم و هر دوگروه نیز در انتخابات از من حمایت کردند.به نظر من امام حسین(ع)هم اصولگرا بودند و هم اصلاح طلب. ایشان در عین حال که پایبند اصول دینی بودند،برای اصلاح دین برای دین پدران خود نیز جنگیدند.

در کل به شعار"فارغ از هر مرده باد و زنده باد/سر به اصلاح وطن باید نهاد"معتقد هستم. من سرباز ولایت می‌باشم و خط قرمزم خط قرمزم رهبرهست و مطیع ایشان هستم. همانطور که فرزند باید مطیع پدرش باشد،من نیز مطیع رهبر هستم.

آناج: با این حساب اعتدالی و حامی دولت نیز نیستید؟

بنده تا زمانی حامی دولت هستم که خط قرمزها را رعایت کند، هر کجا در راستای منافع ملی و مصلحت نظام حرکت کند از آن‌ها حمایت خواهم کرد و در هر نقطه‌‌ای اشتباهی داشته باشد تذکر داده و مخالفت خود را اعلام خواهم نمود.

اگر در دوره نهم بین دو نماینده میانه اتحاد وجود داشت شاهد پیشرفت چشمگیری می‌شدیم

آناج: در دوره نهم بین دو نفر از نمایندگان دو قطبی ایجاد شد به طوریکه در مورد یکدیگر موضع‌گیری می‌کردند، نمایندگی دوره دهم شهرستان میانه نیز بر عهده جنابعالی و آقای فرمند هست، در مورد تبعات این دو قطبی در دوره نهم توضیح دهید؟

این امر عادی است و اختلاف سلیقه بین افراد وجود دارد. با این وجود اگر این دوقطبی بوجود نمی‌آمد و بین دو نماینده اتحاد وجود داشت، شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه‌های مختلف می‌شدیم. من و آقای فرمند با هم متحد هستیم و دفتر مشترکی داریم و از این اتحاد در خصوص رفع مشکلات وتوسعه شهر استفاده می‌کنیم.      

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *