۳ عامل مهمی که در جلوی پای ازدواج سنگ می اندازد!

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، ازدواج و تشکیل خانواده از مهم‌ترین ضروریات‌، برای بقای هر جامعه و عاملی تاثیرگذار در آرامش فردی و روابط اجتماعی و تعدیل کننده‌ بسیاری از نیازهای عاطفی، روانی، اجتماعی و اعتقادی انسان‌ها بشمار می‌رود.

 

این روزها تلاش برای حل موانع ازدواج و ایجاد شرایط مناسب برای شروع یک زندگی معمولی به یکی از‌ بزرگترین دغدغه‌های جوانان، خانواده‌های آنها و مسئولین جامعه مبدل شده است.

 

روانشناسان در ایجاد موانع ازدواج عوامل گوناگونی را دخیل می‌دانند که در زیر سه عامل از مهم‌ترین عوامل را ازدید یک مشاور خانواده بررسی می‌کنیم.

 

اقتصادی

افسانه وکیلی مشاور خانواده در خصوص مهم‌ترین مانع و مشکل، بر سر راه ازدواج جوانان، گفت: در شرایط کنونی جامعه، تامین نیازهای اولیه‌ برای شروع زندگی یک زوج، همچون مخارج مراسم ازدواج، تهیه‌ مسکن و پیدا کردن شغل مناسب برای تامین هزینه‌های جاری یک زندگی معمولی، بسیار مشکل است و جوانان این روزها باید با برنامه ریزی و مشخص نمودن اهداف خود موانع را از پیش روی خود بردارند.

 

وی در این رابطه گفت: در حالی که داشتن تمکن مالی برای شروع یک زندگی در اولویت قرار دارد؛ متاسفانه در شرایط کنونی نداشتن اولویت در زندگی و مشخص نبودن اهداف از عوامل تاخیر در ازدواج جوانان محسوب می شود.

 

خانواده‌ها

این مشاور خانواده در خصوص موانعی که خانواده‌ها در ازدواج جوانان ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: در برخی مواقع خانواده‌ها با توقعات غیر منطقی و شروط سخت‌گیرانه‌ خود می توانند عامل بزرگی در به تاخیر انداختن ازدواج جوانان باشند.

 

وی در این رابطه افزود: توقعات بالای خانواده‌ عروس، همچون مهریه‌ی بالا، خریدهای غیرمنطقی و برگزاری مراسم خارج از عرف و متقابلا توقعات غیرمنطقی خانواده‌ی داماد برای تهیه‌ی جهزیه، منجر به ایجاد ترس در جوانان برای اقدام به ازدواج و به تاخیر افتادن این امر مهم می‌شود.

 

آداب و رسوم دست و پاگیر

این مشاور خانواده پیرامون آداب و رسوم و سنت‌های سنگ‌انداز بر سر راه ازدواج جوانان، بیان داشت: متاسفانه برخی از سنت‌های ازدواج همچون برگزاری مراسم ازدواج به شکل تجملاتی، خریدهای نامتعارف و نیز ازدواج‌های فامیلی، اولویت ازدواج فرزند بزرگتر و غیره موانع بزرگی در ازدواج جوانان محسوب می‌شوند.

 

آنچه که مسلم است، ازدواج سالم و موفق سنگ بنای تشکیل یک جامعه موفق است و نقش بسزایی در سلامت فردی و اجتماعی جامعه دارد و نیاز است تا جوانان و خانواده‌های آنها و بخوص مسئولان جامعه تمام تلاش خود را در رفع این موانع و برگزاری یک ازدواج ساده و موفق بکارگیرند. 

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *