مراحل کاشت زعفران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، دکتر علی سلیمی شاملو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در حاشیه بازدید از روند اجرایی مرحله کاشت زعفران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: این مزرعه در اراضی بایر ضلع شمالی سایت شماره ۲ مجتمع آموزشی این واحد دانشگاهی قرار دارد، پس از طی مراحل مطالعاتی، آماده‌سازی زمین و خاک آن زیر نظر استادان مجرب خاک شناسی کشاورزی دانشگاه، شهریور ماه سال جاری با خرید پیاز زعفران مرغوبی که از استان زنجان تهیه شده بود، زیر کشت رفت.

وی با بیان گیاه زعفران از تیره‌ای بسیار مقاوم است و با توجه موقعیت آب و هوایی منطقه در طول یک سال به دو بار آبیاری نیاز دارد افزود: برداشت زعفران از هر هکتار برای تعدادی اشتغال زایی ثابت و فصلی به همراه دارد و پیش‌بینی می‌شود به دلیل مرغوبیت بسیار زیاد آب، هوا و خاک منطقه، با میانگین برداشت مناسب، می توان محصول مرغوب و خوبی به بازار عرضه کرد.

سلیمی تصریح کرد: کشت زعفران به عنوان یکی از محصولات کم توقع از نظر نیاز آبی و با ارزش افزوده بالا برای افزایش درآمد کشاورزان منطقه، در اولویت برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برای اصلاح الگوی کاشت در سطح منطقه قرار گرفته است.

سلیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیرکشت زعفران در در این واحد دانشگاهی ۵۰۰۰ متر مربع است خاطر نشان کرد: برای هر هکتار کشت زعفران حدود ۵ تن پیاز زعفران لازم است که بهتر است از اقلیم های مشابه آب و هوایی تهیه شود تا بازدهی بالایی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه زعفران از جمله محصولات خاص کشور به شمار آمده و با توجه به قیمت بالای آن در صادرات جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد بیان کرد: مزیت نسبی و اهمیت زعفران از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغال زایی و همچنین قابلیت درآمد زایی بالا، این مدیریت را بر آن داشته با حمایت های سازمان متبوع کشت و تولید آن را در این منطقه افزایش دهد.

سلیمی نیاز اندک زعفران به آب را عمده ترین محدود کننده تولید بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سطح زیرکشت و تولید زعفران هرساله از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده و می تواند موجب رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد بهره برداران شود.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *