راه‌آهن میانه–تبریز همچنان روی خط وعده‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از مهر، احداث راه‌آهن از تبریز به میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغازشده و طی ۱۵ سال گذشته سه رئیس‌جمهور وعده‌های متفاوتی برای بهره‌برداری از آن داده‌اند، ولی هیچ وعده‌ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام است.

راه‌آهن دوخطه میانه – بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران – تبریز شروع‌شده و با گذر از مسیری بیشتر کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و درنتیجه با احداث خط ‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز که ۱۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود  است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت.

این خط‌ آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی‌شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و پنج قطعه پایانی در محدوده بستان‌آباد- تبریز واقع‌شده است.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز – میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسر به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

لازم به ذکر است این مسیر ریلی ۲۰۰ کیلومتری دارای هفت‌دستگاه تونل، ۲۱ دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۰۰ کیلومتر برای قطارهای باری است.

پروژه راه‌آهن تبریز – میانه باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه پروژه راه‌آهن تبریز – میانه باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، گفت: مردم منتظر این طرح بزرگ و ملی هستند تا افتتاح شود، بدون شک افتتاح این پروژه باعث توسعه و تحول اقتصادی در استان و شمال غرب کشور خواهد شد.

مسعود پزشکیان بابیان اینکه تأخیر بیش از این در این پروژه جایز نیست، ادامه داد: باید بستری فراهم شود که این پروژه حمل‌ونقل ریلی کشور به بهره‌برداری برسد، همچنین دولت نیز باید نگاه ویژه‌ای به این مسیر ریلی داشته باشد.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: راه‌آهن میانه- تبریز ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه‌آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند و دارای اهمیت فراوانی است.

وی سپس اظهار داشت: بهره‌برداری از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نقاط دیگر دنیا ازجمله به نخجوان، ایروان، تفلیس و دیگر مرزهای آبی و خاکی می‌تواند باعث تعاملات اقتصادی بیشتر شود و رونق استان و کشور را به همراه داشته باشد.

ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی مشکل اصلی این پروژه است

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی مشکل اصلی پروژه راه‌آهن تبریز – میانه است، گفت: باوجود کمبود اعتبارات ولی تاکنون زیرسازی ۱۳۰ کیلومتر از راه‌آهن میانه ـ تبریز انجام‌شده است.

محمدصادق پور مهدی با تأکید بر اینکه روسازی و ریل‌گذاری این مسیر ۱۳۰ کیلومتری آغازشده است، افزود: این پروژه یکی از طرح‌های ملی و مهم حمل‌ونقل ریلی کشور است و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم شاهد تسریع در روند اجرایی این پروژه بزرگ باشیم.

وی با تأکید بر اینکه با احداث راه‌آهن میانه – تبریز شاهد کاهش چشمگیر مسیر قطارهای مسافربری خواهیم بود، اظهار داشت: همچنین مسافت قطارهای باری و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.

پور مهدی سپس در همین خصوص با تأکید بر اینکه این پروژه فرا منطقه‌ای و مهم است، ادامه داد: پیشرفت‌های خوبی در مسیر میانه به بستان‌آباد مشاهده می‌شود و تلاش می‌کنیم ادامه مسیر نیز به همین صورت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی سپس گفت: کارشناسان صنعت حمل‌ونقل در خصوص این پروژه معتقد هستند که در صورت بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز – میانه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی‌شده حداقل به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه احداث راه‌آهن تبریز – میانه

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این پروژه از سال ۷۹ شروع‌شده و دارای ۱۲ قطعه است که در حال حاضر زیرسازی قطعات ۱،۴ و ۵ تحویل داده‌شده و زیرسازی قطعه ۲ و ۳ در شرف تحویل است.

حمید علی‌محمد زاده سپس ادامه داد: هدف‌گذاری شده که در دولت تدبیر و امید یک خط از میانه تا بستان‌آباد ریل‌گذاری شود.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی کل این طرح ۷۶ درصد است که البته از میانه تا بستان‌آباد در حدود ۹۰ درصد است، افزود: تاکنون بالغ‌بر ۸۵۶ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۴ برای این پروژه تخصیص اعتبارشده است و برای اینکه طرح به‌صورت کامل به اتمام برسد بایستی در حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر تخصیص اعتبار شود.

محمد زاده عمده مشکل این طرح را ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی عنوان کرد و ابراز داشت: برای اتمام کامل طرح حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بایستی تخصیص یابد، درحالی‌که اعتبار مصوب سال ۹۵ حدود ۲۶۲ میلیارد تومان است. درصورتی‌که اگر این اعتبار به‌موقع تخصیص یابد کمک شایانی به هدف‌گذاری سال جاری این پروژه خواهد کرد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت این طرح نیز گفت: این طرح اولویت دارترین طرح راه‌آهن کشور است، هم از این نظر که مسافت سفر بین تهران و اروپا را حدود ۱۴۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و در شرایط فعلی ناوگان مسافری و باری عبوری در این مسیر حدود ۳.۵ تا ۴ ساعت زمان سفر را کاهش خواهد داد و هم از این نظر که امکان استفاده از ناوگان پرسرعت نظیر قطار مغناطیسی یا قطار برقی را که حداقل سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است را فراهم می‌سازد.

راه‌آهن تبریز ـ میانه به‌عنوان شریان ارتباطی کشور با اروپا مطرح است که سال‌هاست حسرت بهره‌برداری از آن بر دل مردم آذربایجان شرقی مانده است و امیدواریم وعده‌های مسئولان برای اتمام این پروژه بالاخره بعد از ۱۵ سال محقق شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *