فشار برخی نمایندگان و دستگاه‌ها برای ایجاد معادن در جنگل ارسباران/ انسان عامل خشکی دریاچه ارومیه است

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، داور نامدار با بیان اینکه اعتبارات حوزه حفاظت از منابع طبیعی در دولت یازدهم از رشد ۲۰ درصدی برخوردار است، اظهار داشت: طی سال جاری برای بیش از سی هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی واقع در آذربایجان شرقی اسناد تک‌برگ مالکیت صادر کرده‌ایم چرا که این استان از ۱۸۰ هزار هکتار جنگل برخوردار است.

وی افزود: عمده جنگل‌های آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران واقع‌شده که شامل نزدیک به ۱۶۵ هکتار می‌شود که علاوه بر این‌ها جنگل‌هایی بالغ‌بر ۵۰۰ هزار هکتار جنگل پراکنده نیز در استان داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، با تأکید بر اینکه بیش از ۷۵۰ نوع گونه گیاهی در جنگل‌های منطقه ارسباران شناسایی‌شده است، گفت: از تعداد گونه گیاهی شناسایی‌شده بیش از ۵۰ نوع این گونه‌ها منحصراً مختص جنگل‌های ارسباران است و جنگل‌های ارسباران به لحاظ گونه‌های گیاهی و ذخیره‌گاه بودن، یک‌پنجم نواحی پوششی ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

نامدار، بابیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی مخالف رونق‌بخش گردشگری در منطقه ارسباران نیست، اظهار کرد: ما مخالفتی با بخش گردشگری منطقه ارسباران داریم ولی دستگاه‌های متولی گردشگری طبیعت ازنظر حفاظت محیط ریست بستر استفاده صحیح و عدم آسیب‌رسانی به جنگل‌های آذربایجان شرقی را فراهم نکرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اثر افزایش گردشگران در منطقه ارسباران فشار مضاعفی بر پوشش گیاهی و گونه‌های درختی جنگل‌های ارسباران واردشده که گاهاً شاهد قطع درختان و آتش‌سوزی در ارسباران بوده‌ایم.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه بیشترین آتش‌سوزی در جنگل‌های آذربایجان شرقی به‌ویژه منطقه ارسباران مربوط به ایام تعطیلات است، گفت: در زمان‌هایی که گردشگران بیشتری در جنگل‌های استان حضور می‌یابند شاهد آتش‌سوزی هستیم و نتیجه دیگر از بین رفتن جنگل‌ها عدم رعایت گردشگران بوده است.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با احیای دریاچه ارومیه نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان پروژه اجرا کرده‌ایم، یادآور شد: انسان به‌عنوان عاملی اصلی باعث خشکی دریاچه ارومیه شد و نخستین عکس‌العمل دریاچه ارومیه در مقابل بی‌توجهی عاملان، تهدید انسان و حیات بوده که برای هر تهدیدی که از سوی مردم برای محیط‌زیست، محیط‌زیست نیز در مقابل واکنش نشان می‌دهد.

نامدار با تأکید بر اینکه حوزه نشینان دریاچه ارومیه نزدیک به ۱۴ میلیون نفر جمعیت خارج از استان را شامل می‌شود، تصریح کرد: ۱۴ میلیون نفر جمعیت حوزه نشینان دریاچه ارومیه شامل زنجان، کرج و حتی حیات مردم تهران را تهدید می‌کند و بایستی در اولین اقدام با حفظ محیط، زندگی و حیات انسان نیز تأمین شود.

وی بابیان اینکه مراتع آذربایجان شرقی به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار می‌رسد، گفت: بیش از ۵۵ درصد اراضی سرزمینی آذربایجان شرقی را مراتع تشکیل می‌دهد، مراتع قشلاقی عمدتاً در مناطق گرمسیری همچون شهرستان‌های کلیبر، اهر و جلفا یافت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور واقع‌شده است، بیان داشت: دریاچه ارومیه در طول تاریخ متحمل فراز و نشیب‌هایی شده ولی برخلاف عدم مشاهده نشانه‌هایی از خشک شدن دریاچه ارومیه در تاریخ، اکنون در مرحله‌ای هستیم که مرگ دریاچه ارومیه را نظاره می‌کنیم و ستاد احیای دریاچه ارومیه زمانی معنی پیدا می‌کند که در زمان مرگ بتوان احیاء کرد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت دولت یازدهم در سطح‌های کلان و بعد از برجام توجه به احیای دریاچه ارومیه است، بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری شاهد افزایش سطح آب دریاچه ارومیه بودیم که احیای دریاچه ارومیه موجب خنثی شدن تهدیدهای ریز گردها می‌شود.

نامدار در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد اینکه برای تقویت پوشش گیاهی و حفاظت از آنها چه اقداماتی انجام می‌دهید و آیا برای ایجاد معادن جدید در منطقه ارسباران عکس‌العمل شما چگونه بوده است؟ افزود: نخستین اولویت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تقویت پوشش گیاهی و جنگلی منطقه ارسباران است که به دلیل اهمیت مسئله هیچ‌گونه مجوزی در ارتباط با بهره‌برداری از معادن داخل محدوده جنگل‌های منطقه ارسباران صادر نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مورد فشارهای زیادی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، نمایندگان مجلس و مسئولان سیاسی واردشده ولی به جد مقاومت می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم، درباره میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی در سال جاری، گفت: به دلیل غنای پوشش گیاهی در آذربایجان شرقی، هراندازه که پوشش گیاهی بیشتر باشد و در فصل تابستان احتمال آتش‌سوزی افزایش می‌یابد و به‌طور میانگین آتش‌سوزی در تمامی شهرستان‌ها روی‌داده است.

وی با تأکید بر اینکه امسال در مراتع هم‌جوار و حریم جنگل‌های استان شاهد آتش‌سوزی بوده‌ایم، افزود: با تلاش همکاران و نیروها، آتش‌سوزی به جنگل‌ها سرایت نکرده ولی در مراتع به‌طور میانگین هرروز شاهد آتش‌سوزی بوده‌ایم.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *