اقتدار بین المللی کشور با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به دست می آید

به گزارش میانا به نقل از استاد پرس، حضرت آیت‌الله مجتهد شبستری در هفدهمین همایش سالانه بسیج اساتید کشور، در شهر مقدس مشهد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در کنار حرم رضوی و همراهی اساتید بسیجی کشور بیان کردند که: علما معتقدند عوامل اقتدار ملی را در چند مطلب می‌توان خلاصه نمود که عمده آن‌ها رهبری شایسته، منابع طبیعی فراوان، نیروی انسانی کارآمد اقتصاد سالم و فرهنگ صحیح می‌باشد که به فضل الهی ما از سه مورد اول نهایت برخورداری راداریم یعنی سایه رهبری ولایت‌فقیه بالای سرماست و از منابع طبعی و معادن سرشار در این مملکت برخوردار هستیم و همچنین نیروهای انسانی بسیار متعهد و ارزشمند در سراسر کشور داریم. ولی متأسفانه ازنظر اقتصادی و فرهنگی وضع ما در حد مطلوبی نیست و بعضاً وضع اسفناکی راداریم که این دو موضوع مورد دغدغه مقام معظم رهبری نیز می‌باشند و هم اسباب نگرانی دلسوزان و علاقه‌مندان به انقلاب و میهن اسلامی.

ایشان با اشاره به موضوع جلسه که اقتصاد مقاومتی هست ادامه دادند: به نظر می‌رسد عامل اصلی مشکل و ضعف اقتصادی و مشکل فرهنگی یک مسئله می‌باشد و آن‌هم  این‌که آن طوری که لازم است در این مورد جهادی فکر نمی‌کنیم همان‌طور که در دفاع مقدس همه اقشار ملت بسیج شدند. دولت و ملت برای دفاع از میهن و سرزمین اسلامی از هر طریقی مالا، جانا، قدما و قلما.، وارد میدان شدند.

ایشان در ادامه با اشاره به تشکیل فلسفه بسیج مستضعفین در کشور بیان کردند ک بسیج می‌تواند این دو معضل را حد بسیار زیادی حل کند مخصوصاً بسیج اساتید دانشگاه‌ها زیرا که نقش بسیار مؤثری را در ایجاد فرهنگ جهادی هم درزمینهٔ تأمین اقتصاد سالم و هم درزمینهٔ اشاعه فرهنگ ناب اسلامی دارند. عزیزان می‌توانند فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج نمایند که اگر فرهنگ کار و کوشش را به دانشجویان تبیین کنیم او می‌فهمد که فقط پشت‌میزنشینی نمی‌تواند حلال مشکلات کشور باشد. همه جوانان عزیز ما می‌خواهند فارغ‌التحصیل شدند پشت میز بنشینند و کارمند باشند و به خاطر همین ما در شرایطی قرارگرفته‌ایم که نیروی انسانی در ادارات بیش از حد نیاز هست.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به عملکرد کشورهای دیگر در به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه تولید بیان کردند که: اساتید باید این فرهنگ کار و تلاش در زمینه‌های لازم و موردنیاز جامعه توسط دانشجویان را نهادینه کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم عدم وجود اشرافی گری در سطح جامعه و ترویج فرهنگ ساده زیستی بیان نمودند که سبک زندگی باید برای دانشجویان عزیز که آینده‌سازان کشور هستند توسط شما اساتید بسیجی تبیین شود و حتماً هم لازم نیست اساتید معارف به این کار اقدام کنند بلکه همه اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها می‌توانند سبک زندگی اسلامی را برای دانشجویان تشریح کنند.

آیت‌الله مجتهد شبستری ضمن بیان نقش مؤثر دولت در رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور گفتند: یکی از وظایف دولت تثبیت نرخ ارز است زیرا که یکی از مشکلات کشور ما نوسان قیمت ارز است که اقتصاد را متزلزل کرده است و این برای فعالان اقتصادی مشکل‌آفرین می‌باشد.

 ایشان در ادامه افزودند: محدود کردن واردات بی‌رویه و کالاهایی که مشابه آن‌ها در داخل تولید می‌شود وظیفه دیگر دولت است که مقام معظم رهبری نیز در ضمن تبیین اقتصاد مقاومتی روی این موضوع تأکید مکرر داشته‌اند. متأسفانه در بازار کالاهای خارجی بیشتر از کالاهای داخلی است به‌عنوان‌مثال بااینکه تبریز مرکز کفش و چرم هست ولی تو بازار کفش چینی خیلی فراوان‌تر از کفش تبریز هست حالا این یا از طریق واردات بی‌رویه اتفاق می‌افتد و یا از طریق قاچاق که اقتصاد کشور را فلج کرده است و مطمعنا از هر طریقی وارد شود خلاف عقل و قانون و شرع می‌باشد. و برای اقتصاد مقاومتی بسان سم مهلک است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفتند: وظیفه دیگر دولت حذف یارانه افراد متمکن هست اگر دولت بودجه‌هایی هم دارد باید به تولید کمک کند نه اینکه صرف دادن یارانه به افراد متمکن شود که البته افراد بی‌بضاعت از این امر مستثنی هستند. خود توزیع نقدینگی تورم‌زا هست که بهتر است این امر به‌صورت غیرمستقیم به خانوارهای نیازمند داده شود.

آیت‌الله مجتهد شبستری در ادامه با اشاره به تعطیلی درصد زیادی از بنگاه‌های تولیدی گفتند: یکی از راه‌های که می‌توان این کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی را احیا کرد دادن تسهیلات مناسب است. و یکی دیگر راه‌های حمایت از تولید ملی، کم کردن سود سپرده‌ها است باوجوداینکه اخیراً اقدامی در این رابطه شده است ولی باز کافی نیست. اشخاص با حساب اینکه به‌راحتی در بانک‌ها به سرمایه آن‌ها سود راحت و بی‌دردسری داده می‌شود دگر سرمایه خود را به سمت تولید سوق نمی‌دهند. وقتی مردم ببیند سپرده در بانک‌ها سود مطلوبی ندارد سرمایه خود را در مسیر تولید بکار می‌برند.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به وجود معادن فراوان در کشور از عدم استخراج آن‌ها و خام فروشی در این معادن انتقاد نموده و گفتند: این معادنی را که پروردگار در کشور ما به‌عنوان موهبت قرار داده باید استخراج نموده و بعد از استخراج هم نباید خام فروشی کنیم. ما در فروش نفت خام هم اشکال‌داریم این درست نیست که نفت خام را همین‌طوری استخراج و خام بفروشیم باید تبدیل به فراورده شود. معادن هم همین‌طور. مسی را که در داخل تولید می‌کنیم نباید به خارج بفرستیم و بعد از فرآوری دوباره وارد کنیم آیا نمی‌توانیم این کار را در داخل انجام دهیم.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با یادآوری اینکه دولت تا حد امکان اقدامات خود را در حوزه اقتصاد مقاومتی آغاز کرده اما آثار ملموس آن هنوز مشاهده نشده است، و رکود و تورم هنوز باقی است و بیکاری همچنان وجود دارد ادامه دادند که اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که از درون نشات گرفته و مستحکم شده و وابستگی مار را به خارج از بین برده و یا به‌شدت می‌کاهد و همان‌طوری که رهبر انقلاب فرمودند به دروازه‌های بیرون نباید نگاه کنیم در داخل کشور ما می‌توانیم روی پای خود ایستاده و به خودکفایی رسیده و با تولید جنس مرغوب و باکیفیت به بازار بیرون هم صادرات کنیم.

ایشان در پایان یادآور شدند که اگر اقتصاد مقاومتی به‌خوبی اجرا شود اقتدار بین‌المللی هم برای کشور به دست خواهد آمد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *