آلمان و شرط به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با ایران

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از جروزالم پست، در نامه‌ای که با نام دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان منتشر شده است "روابط با ایران تا زمانی که ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناسد به حالت عادی باز نخواهد گشت".

این نامه که روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر شد خطاب به گروه دوستی پارلمانی اسرائیل ــ آلمان و در پاسخ به پرسشنامه پارلمانی ۶ جولای نوشته شد. البته موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بخشی از بیانیه‌ای بود که به نگرش منفی ایران به اسرائیل و همچنین وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته بود.

بااین‌حال در ادامه این بیانیه آمده است: در عین حال دولت فدرال علاقمند به مذاکره با دولت ایران درخصوص موضوعات حساس است.

نشریه بیلد زایتونگ در ماه جولای در گزارشی اعلام کرد فرانک اشتاین‌مایر، وزیر خارجه و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که هر دو سوسیال دموکرات هستند به‌دنبال دعوت از رئیس جمهور ایران به برلین در پاییز بودند. اما در سوی مقابل "بک" از حزب سبز آلمان با تماس با دولت مرکل خواست تا با عادی سازی روابط با ایران موافقت نکند.

اشتاین‌مایر از حامیان اصلی توافق هسته‌ای با ایران در ماه جولای بود و از منتقدان سیاست بنیامین نتانیاهو در مخالفت با برجام بود.

در واکنش به خبر نامه اخیر سفارت رژیم صهیونیستی در برلین به جروزالم پست گفت: دکتر فرانک اشتاین‌مایر در مصاحبه‌ای اعلام کرد موضوعاتی خاص هستند که به‌صورت علنی مورد بحث  قرار نمی‌گیرند، به همین ترتیب مسائلی را که باید به اطلاع همتایان آلمانی خود برسانیم به‌صورت مستقیم و نه از طریق رسانه‌ها انجام خواهیم داد.

منتقدان معتقدند که آلمان پیام‌های متناقضی را به اسرائیل ارسال می‌کند. کمتر از یک هفته پس از دستیابی به توافق هسته‌ای گابریل به‌همراه یک هیئت تجاری برای دستیابی به توافقات تجاری عازم ایران شد.

در واکنش به "بک" دولت آلمان اعلام کرد آزمایشات موشکی ایران و تهدیدات ضداسرائیلی را محکوم کرده و درعین‌حال این موضوع را به اطلاع رهبران ایران رسانده که باید اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

دولت آلمان همچنین مدعی شده بود که به‌شدت نگران وضعیت حقوق بشر در ایران است و همچنان این نگرانی ادامه دارد. بک اعلام کرد که با توجه به آزمایشات موشکی اخیر که با هدف نابودی اسرائیل انجام شده عادی سازی در روابط با ایران صورت نخواهد گرفت.

بااین‌حال مبادلات تجاری میان ایران و آلمان در شش‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ به ۱٫۱۳ میلیارد یورو افزایش یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *