فروش ریه‌های تبریز/ علت تفاوت کیفیت پارک‌های بالای شهر و پایین شهر

به گزارش میانا به نقل از فارس، محمدحسین حسن‌زاده اظهار داشت: متاسفانه به نوعی با همسو نبودن گسترش فضای سبز با توسعه شهری مواجه هستیم.

وی عدم توازن درآمدهای مناطق مختلف شهرداری تبریز را موجب تفاوت در شرایط نگهداری و امکانات پارک‌ها و فضای سبز در نقاط مختلف شهر عنوان کرد و افزود: برای مثال منطقه‌ای که برای پرداخت حقوق کارکنان خود دچار مشکلات مالی است، نمی‌تواند هزینه قابل قبولی برای توسعه و نگهداری پارک‌ها و فضای سبز صرف کند.

حسن‌زاده ادامه داد: از طرفی نیز مناطقی با کسب درآمد بالا، اعتبار قابل توجهی را به این امر اختصاص می‌دهد و به همین سبب شرایط نگهداری و امکانات پارک‌ها در سطح شهر متفاوت است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز تصریح کرد: کمبود منابع مالی و محدودیت در فضای توسعه، مهم‌ترین موانع پیش روی اجرای برنامه‌های گسترش فضای سبز در تبریز است علاوه بر این با مسائل متعددی همچون همسو نبودن گسترش فضای سبز و توسعه شهری رو‌به‌رو هستیم.

علت تفاوت کیفیت پارک‌ها در تبریز

حسن‌زاده در پاسخ به اینکه علت متفاوت بودن امکانات پارک‌های مختلف تبریز چیست، اظهار داشت: علت تفاوت کیفیت پارک‌های بالای شهر و پایین شهر تبریز به میزان درآمد شهرداری‌ها مربوط می‌شود و محدودیت درآمد در شهرداری‌های مناطق کم برخوردار شهری به ناچار در کیفیت پارک‌ها نیز تاثیر گذار است.

به گفته وی، متاسفانه طی سال‌های گذشته با فروش ریه‌های تبریز ، اقتصاد شهر توسعه یافته است در حالی که امروز با پیش آمدن مشکلات عدیده زیست محیطی، برای جبران مافات گذشته باید برعکس عمل شود.

فروش ریه‌های تبریز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز ادامه داد: در سه دهه اخیر بخش اعظم مدیریت اقتصاد شهر تبریز متاسفانه از محل تغییر کاربری فضای سبز و فروش باغات تبریز و تبدیل کاربری آنها انجام شده است.

حسن‌زاده با اشاره به وضعیت فعلی پارک بزرگ تبریز نیز تصریح کرد: پارک بزرگ تبریز در دهه ۵۰ برنامه ریزی شده و فضای سبز عمده‌ای برای شهر تبریز پیش بینی شده بود اما بعد از ۵۰ سال به این نقطه نرسیده‌ایم.

از ۸۰۰ هکتار پارک بزرگ ۵۰۰ هکتار باقی مانده است

وی با تاکید بر اینکه در توازن شهری درست عمل نکرده‌ایم، اظهار داشت: طی سال‌های ۶۰ تا ۷۰ از میزان ۸۰۰ هکتار فضای پارک بزرگ تبریز ۵۰۰ هکتار مانده که این مقدار نیز برای ایجاد راه‌های دسترسی، خیابان‌ها، ساخت و ساز غیرمجاز و… ایجاد شده که امروز در همین محدوده کاربری چند جایگاه سوخت، ایجاد خیابان نظام پزشکی و… نیز به وجود آمده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز را مدیریت منابع آبی در اختیار برای توسعه و نگهداری فضای سبز دانست و بیان داشت: اولویت سازمان طی سال‌های اخیر کاهش چمن کاری بوده است.

حسن‌زاده افزود: مصرف آب چمن زیاد است و با توجه به بحران آب در منطقه این نوع پوشش گیاهی توجیه پذیر نیست ولی با این حال افزایش درختکاری‌ها را در سال‌های گذشته به حالت صعودی در دستور کار قرار داده و در سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار درخت در فضای سبز درون شهری کاشته‌ایم.

۶۰۰ هزار درخت در تبریز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز از وجود ۶۰۰ هزار اصله درخت در سطح این شهر خبر داد و گفت: هزینه نگهداری هر اصله درخت در سال حدود ۱۶۰ هزار ریال و هر متر مربع چمن و گل ۵۰ هزار ریال است.

وی با اشاره به نگهداری و رسیدگی به این درخت‌ها، افزود: هزینه نگهداری هر اصله درخت در سال حدود ۱۶۰ هزار ریال و  هر متر مربع چمن و گل در طول سال ۵۰ هزار ریال است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز با اشاره به لزوم دقت و توجه در نگهداری از درختان، اظهار داشت: قطع درختان جنبه کیفری داشته و زندان دارد.

حسن‌زاده تاکید کرد: طبق قانون حفظ و گسترش هیچ‌کس به خود حق بریدن درختی را نمی‌دهد و در اثر مشاهده هر گونه مورد احتمالی به شدت برخورد می‌شود.

سرانه فضای سبز درون شهری تبریز ۸ متر مربع است

وی با اشاره به سرانه فضای سبز برون‌شهری تبریز می‌گوید: در حال حاضر سرانه فضای سبز درون‌شهری و برون‌شهری تبریز ۱۷ مترمربع است که تنها هشت مترمربع از آن در داخل شهر را شامل می‌شود و بقیه مربوط به همین جنگل‌کاری‌های اطراف شهری مثل عون بن علی، عباس‌میرزا و آرپا دره‌سی است.

وی تأکید می‌کند: تبریز از بابت جنگل‌کاری‌های برون‌شهری بعد از تهران جایگاه ویژه‌ای در بین کلان‌شهرهای کشور دارد و طی سال‌های آینده نتیجه‌ توسعه‌های امروز به‌طور ملموس‌تری دیده می‌شود چراکه پوشش گیاهی مناسب و فضای سبز‌ می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا‌،‌ تولید اکسیژن، تعدیل درجه حرارت، ایجاد منظر شهری مناسب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ذخیره‌سازی آب و افزایش جاذبه‌های طبیعت‌گردی‌ ایفا کند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *