ارتباط مستقیم حس بویایی با بیماری آلزایمر!

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد رضا عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی، اظهار کرد: حس بویایی یکی از مهم ترین و اصلی ترین حواس پنجگانه انسان است که ضعف یا عدم وجود آن هشداری برای سلامتی بوده و زمینه را برای ابتلا به بسیاری از بیماری های مهم فراهم می کند.

 

 

این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص عواملی که می توانند بویایی را تحت تأثیر قرار دهند،  گفت: ریشه اختلالات بویایی را می‌توان در مشکلات شیمیایی ـ عصبی جست‌ و جو کرد. برخی از توده های سقف مغز می توانند با آسیب رساندن به مخاط بویایی، آن‌را از میان برده و ممکن است سبب ناتوانی جدی فرد شوند. همچنین بیماری هایی مانند آلرژی و سینوزیت مزمن می توانند بویایی فرد را مختل کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اختلال بویایی ارتباط مستقیمی با بیماری های جدی دارد، بیان کرد: برخی از بیماری های عصبی مانند آلزایمر با تحلیل سلول های عصبی می توانند تا حد چشمگیری بویایی را دگرگون کنند و این دگرگونی به این معناست که فرد را از تشخیص بو های آشنا ناتوان می سازد.

 

عمرانی افزود: یکی از نخستین نشانه های مبتلایان به آلزایمر ، بهم ریختگی حس بویایی است که هشدار بزرگی برای این بیماری محسوب می شود و چنانچه جدی گرفته نشود، رویه های تلخ تر این بیماری خود را نمایان می سازد.

 

 این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه برخی از افراد بوهای عجیب و غریب مانند بوی ماهی که وجود خارجی نداشته، استنشاق می کنند، اظهار داشت:یکی از نشانه های پیش درآمدی عارضه میگرن، حس بوهای نا خوشایند است. بنابراین توهم بو مقدمه ای برای آغاز میگرن محسوب می شود.

 

وی یادآور شد: در صورت مشاهده هرگونه اختلال در بویایی باید به متخصص مراجعه کرده چرا که تشخیص زودتر از موعد می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های جدی داشته باشد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *