کودتای ۲۸ مرداد؛ درس ها و عبرت ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، تصویب قانون کاپیتولاسیون و حق قضاوت کنسولی در سال ۱۳۴۱ و ایجاد مصونیت برای کلیه کارکنان آمریکایی در ایران، بغض و کینه ایرانیان نسبت به آمریکا را افزود. حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، کشتار طلاب و مردم بی گناه در آن حوادث و متعاقب آن تبعید حضرت امام خمینی (ره) به خارج از کشور گونه ای دیگر از سابقه سپاه آمریکا، قبل از انقلاب اسلامی در ایران است.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا بر خصومت خود افزود و بار دیگر با دخالت نظامی در ایران، واقعه طبس را پدید آورد، سپس کودتای نوژه را پشتیبانی کرد. با تجهیز، تحریک و ترغیب رژیم بعث عراق جنگی هشت ساله علیه کشورمان را موجب شد. پس از نرسیدن به اهداف خود در جنگ سخت، تهاجم فرهنگی را آغاز کرد و با تخصیص میلیاردها دلار جنگ نرم و سپس نبرد هوشمند را راه اندازی نمود و از غائله ۱۸ تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ حمایت نمود و از همان ابتدا همواره به طبل تحریم کوبید.

آمریکا در فرصت های مناسب با فرستادن پهباد، حضور قایق های جنگی اش در آب های ایران و راه انداختن جنگهای نیابتی، توان جمهوری اسلامی را سنجیده و تا کنون با شکست مواجه شده است و در پسابرجام نیز به دنبال نفوذ است. لذا دشمنی ایران و آمریکا همچنان پایدار خواهد ماند و با سیاست خصمانه و خوی استکباری آمریکا، انتظار از بین رفتن آن متصور نیست و مردم ایران می دانند که آمریکا خوی استکباری و درندگی دارد و اگر کشوری را در تنگنای ببیند نه تنها به آن رحم نمی کند، بلکه اقدامات خود را علیه این کشور افزایش می دهد.

یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین حوادث سیاسی تاریخ معاصر کشورمان که سر منشاء بسیاری از حوادث تلخ تاریخی این سرزمین به حساب می آید، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می باشد که مسئولان آمریکایی به طور صریح مبنی بر طراحی و اجرای آن اعتراف نموده اند، که همه ساله روز ۲۸ مرداد، کودتای ننگین و سیاهی را در اذهان مردم زنده می کند.

وقتی که بار دیگر دکتر محمد مصدق با قیام سی تیر به رهبری آیت اله کاشانی روی کار آمد. مصدق بی توجه به نقش و رهبری آیت اله کاشانی در قیام سی تیر در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و شعار "جدایی دین از سیاست" را پیاده نموده و بنای اختلاف با آیت اله کاشانی پدید آمد.

طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد در اصل یک طرح انگلیسی است. انگلیسی ها با کوتاه شدن دستشان از صنعت نفت ایران، و ناامیدی از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شدند. با پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این دو کشور ستاد مشترکی در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس تشکیل دادند و عملیات کودتا طرح ریزی شد.

با وجود شکست کودتا در ۲۵ مرداد و فرار شاه خائن از ایران، اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا عملی شود و سرلشکر فضل اله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین ترین دوره های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خورد و باعث حاکمیت ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت متکبرین خصوصا آمریکا گردید. این واقعه تاریخی درس ها و عبرت های فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و به عنوان یکی از تلخ ترین روزها در تاریخ ایران ثبت شده است.

 

نگارنده: قربان امینی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *