بازار داغ عزل و نصب در شهرستان میانه/ تغییر در روسای دانشگاه آزاد و پیام نور با چه استدلالی؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  با روی کار آمدن دولت جدید روند  تغییرات در سطح نظام آموزشی و دستگا ه های اجرایی شهرستان میانه  با سرعت بالایی در حال انجام است به طوری که از ابتدای سال جاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور میانه و همچنین اداراتی هچون گاز، آب و فاضلاب شهری، شرکت نفت،  شاهد این تغییر تحولات بوده اند.

با توجه به حساسیت بالای جایگاه آموزش عالی در  شهرستان، تصمیمات و عملکرد این شورا بخصوص روسای دانشگاه ها در بحث افزایش میزان سطح علمی جامعه و توامندسازی جوانان به منظور ورود به بازار کار و همچنین حل مشکلات و رسیدگی به وضعیت بحرانی شهرستان در بحث اشتغال و بیکاری بالای جوان، بسیار تاثیرگذار باشد.

شورای آموزش عالی شهرستان به ریاست فرماندار برگزار می شود و در آن مشکلات و موانع و راهکارهای توسعه فضاهای آموزشی و گسترش رشته های دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در جهت عملیاتی شدن آن ها تصمیمات و پیگیری های لازم صورت می پذیرد.

بدیهی است تغییر روسای دانشگاه ها در این چارچوب نیازمند بررسی جزئیات و کلیات و سنجش تبعات این تغییر در سیستم آموزش عالی است و بدون شک هرگونه  اقدام شتاب زده در این راستا صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

تغییرات نادرست و سلیقه ای در راس مدیریتی دانشگاه ها علی رغم اینکه می تواند فضاهای آموزشی را دچار التهاب کنند، موجب سردرگمی کارمندان، اعضای هیات علمی، و دانشجویان  نیز شده و امکان آلوده شدن فضای آموزشی و ورود به مسائل حاشیه ای را هم فراهم می سازد.

تغییر روسای دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور میانه در حالی در سال جاری انجام پذیرفت که سوالات و ابهامات زیادی در این راستا در اذهان عمومی جامعه شکل گرفته است.

همانطور که حضرت علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر از قاعده اصحار سخن می گویند یعنی تمام سیستم اداری باید همانند صحرا شفاف باشد و تنها چیزی که کارمندان و کارگزاران نباید از آن اطلاع داشته باشند، اسرار نظامی است، بایستی گفت که روند این تغییر و تحولات تا چه میزان با این معیار انجام گرفته است؟

طبق سیره و آموزه های حضرت علی(ع) به هیچ وجه نباید در یک سازمان انسان های توانمند، کوشا، بهره ور و مفید با انسان های ناتوان، ضعیف، سست و غیرکوشا یکسان شمرده شود، لذا سوال بعدی این است که رضایت مندی و یا عدم رضایت از عملکرد روسای پیشین با چه معیاری انجام گرفته و آیا این مباحث نیازمند شفاف و سازی و اعلام  به عموم مردم و بخصوص دانشجویان ندارد؟

بحث بعدی در نوع برگزاری این تودیع و معارفه ها می باشد که بصورت مصداقی نوع برگزای این مراسم با فراز و نشیب های فروان و گاهاً بدون اطلاع خود رئیس مجموعه صورت می گیرد که نوعاً شایسته و براندازه این مسئولین نمی باشد.

نکته بعدی در راستای این تغییر و تحولات این است که آیا این روند تغییر مدیریتی چگونه و تا چه میزان در حل مشکلات زیر ساخت و رفع موانع جذب دانشجو تاثیرگذار خواهد و اینکه معیار و ملاک انتخاب این افراد برای سکانداری دو مجموعه بزرگ آموزش عالی در شهرستان میانه چیست؟

موضوع بعدی روند تغییراتی است همواره با تغییر دولت ها در سطح شهرستان روی می دهد و تنها در این مورد می توان گفت که آیا با توجه به عمر کوتاه دولت یازدهم و در طی یکسال آینده، آیا این مدیران جدید در صورت روی کار آمدن دولت جدید مجدداً دست خوش تغییرات خواهند شد؟ بی شک این اقدام که یحتمل روی خواهد داد صدمات جبران ناپذیری را به پیگر سیستم آموزشی شهرستان وارد می سازد.

تغییرات در راس مدیریت دانشگاه های شهرستان میانه در حالی رقم میخورد که خود مسئولین تصمیم گیرنده و دخیل در این امر در طی سالیان گذشته از  حل مشکلات زیر ساختی از جمله راه دسترسی و یا تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام حوزه آموزش عالی عاجز مانده اند.

سوال دیگر از  فرماندار میانه به عنوان نماینده عالی دولت و رئیس شورای آموزش عالی شهرستان این است که جدای این تغییر و تحولات که  با هدف و انگیزه ارتقای نظام آموزشی و  حل مشکلات پیش روی آن صورت گرفته، تا چه میزان مطالبات مردمی و دانشجویان از سایر مسئولین اعم از شورای شهر و شهردای نسبت به تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام از جمله مسیر کیلومتر ۲ جاده زنجان – میانه مابین دانشگاههای آزاد اسلامی و مجتمع پیام نور در راستای  اجرای طرح مصوب در کمیسیون ماده پنج تصمیم گیری و اقدامات انجام پذیرفته است!

سوال دیگر  این است که تغییرات مداوم روسای دانشگاه ها، دقیقاً  با چه هدفی و در راستای چه مطالبات و برنامه های از پیش تعیین شده ای صورت گرفته و چه تمهیداتی در راستای جلوگیری از  کند شدن رشد علمی و عدم ایجاد حاشیه در دانشگاه ها اتخاذ شده است.

نکته کلیدی و محوری دیگر رویکرد روسای جدید و جوان در حل مشکلات زیر ساختی و جلوگیری از رشد منفی و پایین آمدن روند جذب دانشجو در طی سالیان اخیر است باید بصورت شفاف اعلام و مدت زمانبدی اجرای طرح ها نیز با نظارت مجموعه شورای آموزش عالی مورد پیگیری و مطالبه قرار گیرد.

در طول ماه های اخیر سلمان پور و کریمی کرسی ریاست دانشگاه آزاد و پیام نور را به ترتیب به سلیمی و امینی تحویل داده اند.

 

انتهای پیام/

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. محسن میانجی

    با روی کار آمدن دولت جدید روند تغییرات در سطح نظام آموزشی و دستگا ه های اجرایی شهرستان میانه با سرعت بالایی در حال انجام است به طوری که از ابتدای سال جاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور میانه و همچنین اداراتی هچون گاز، آب و فاضلاب شهری، شرکت نفت، شاهد این تغییر تحولات بوده اند.”””
    آقایان محترم شما در اول متن نوشتین با روی کار آمدن دولت ، بفرمایید چند سال هست که دولت روی کار آمده ، بیش از ۳ سال است که دولت روی کار هست و ایت تغییرات طبق سنوات تغییر تحولات دولت های قبلی خیلی مرسوم می باشد ، اگر سواد نوشتن ندارید مردم را سرکار نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *