زنبورداری، فرصتی برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی/ دولت با واردات عسل بازار زنبورداران بومی را کساد می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال ۸۹  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به‌منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نام‌گذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

جوانان با پرورش زنبورعسل برای خود اشتغال‌زایی کنند

پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولیدکننده می‌تواند در شهرستان میانه برای بسیاری از جویندگان کار که دارای سرمایه اندکی هستند به‌عنوان شغل محسوب شود و عسل تهیه‌شده در میانه به اذعان زنبورداران باوجود وضعیت خاص جغرافیایی، از بهترین کیفیت برخوردار است.

این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شهرستان میانه در این میان رتبه اول بیکاری استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است، بد نیست جوانان این شهرستان به سراغ مشاغلی ازجمله پرورش زنبورعسل بروند که علاوه بر اشتغال‌زایی و خاصیت‌های بی‌نظیر عسل در درمان بیماری‌ها و هزینه کم نگهداری،  سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد و گامی در راستای تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و درآمد خوبی نیز می‌توان از آن کسب کرد.

فرهنگ قاسم‌خانی از افرادی است که بنا به پیشه آبا و اجدادی خود تقریباً قریب ۳۰ سال است که به‌کار زنبورداری در شهرستان میانه مشغول است و با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی رونق بیشتری به کسب‌وکار خود داده است.

زنبورداری، فرصتی برای اقدام و عمل در بخش اقتصاد مقاومتی است

وی با اشاره به زمان آشنایی خود با حرفه زنبورداری، اظهار داشت: من در روستای کهبنان میانه ۳۰۰ عدد کندوی عسل نگهداری می‌کنم، در ایام گرم سال به یکی از روستاهای سردسیر شهرستان خلخال مهاجرت می‌کنم و در آنجا مشغول به فعالیت پرورش زنبورعسل می‌شوم.

قاسم‌خانی با اشاره به اینکه عسل روستای کهبنان از عطروطعم خاصی برخوردار است، تصریح کرد: یک گل خاصی در این روستا وجود دارد که وقتی زنبورهای عسل از آن تغذیه می‌کنند، عسل به وجود آمده از عطر، طعم و رنگ خاصی برخوردار می‌شود.

این فعال نمونه عرصه اقتصاد مقاومتی، از درآمد زنبورداری اظهار رضایت کرد و گفت: صنعت زنبورداری، فرصتی برای اقدام و عمل در بخش اقتصاد مقاومتی است و در حال حاضر با این حرفه برخلاف خودم، برای ۲ نفر به‌صورت مستقیم و برای حدود ۴ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجادشده است و اگر این حرفه توسعه یابد اشتغال‌زایی در آن افزایش می‌یابد.

وی با توصیه به جوانان جویای کار، یادآور شد: با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است، جوانان می‌توانند با ۲ یا ۳ کندوی زنبورعسل به این شغل روی‌آورند و با آموزش‌های موجود از طریق کتاب‌ها، سی دی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی، به کار خود رونق داده و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

قاسم‌خانی با اشاره به اینکه سالیانه یک بار اقدام به برداشت عسل می‌کند، خاطرنشان کرد: ما سالیانه نزدیک به ۲ تن عسل برداشت می‌کنیم و عسل برداشتی از کندوهای عسل به‌طور میانگین می‌تواند ۲۰ کیلو باشد که ۱۰ کیلو از آن را برای تغذیه زنبورهای عسل در زمستان نگه می‌داریم و مابقی را برای فروش با قیمتی مناسب به بازار ارائه می‌دهیم که سالیانه حدوداً ۴۰ میلیون تومان از این حرفه درآمد داریم.

دولت با واردات عسل بازار زنبورداران بومی را کساد می‌کند

این کارآفرین میانه‌ای با اشاره به عدم‌حمایت اداره جهاد کشاورزی شهرستان میانه، گفت: متأسفانه اداره جهاد کشاورزی شهرستان از ما حمایت نمی‌کند و در این میان فقط بسیج سازندگی سپاه میانه با اهدای وام، کمک شایانی به رونق زنبورداری کرد و توانستیم از این تسهیلات برای خرید کندو، موم، هزینه جابه‌جایی کندوها و غیره استفاده کنیم.

وی افزود: اگر مسئولان شهرستان از ما حمایت کنند، ما می‌توانیم حرفه خود را گسترده کنیم ولی متأسفانه دولت با واردات عسل بازار زنبورداران بومی را کساد می‌کند که انتظار داریم دولت جلوی این واردات را بگیرد و از ما حمایت کند.

قاسم‌خانی با اشاره به تولید و عرضه عسل‌های قلابی توسط برخی افراد سودجو، تأکید کرد: متأسفانه امروز دستگاهی به وجود آمده که بدون زنبور و به‌صورت کاملاً شیمیایی عسل تولید می‌کند و کمتر کسی می‌تواند تشخیص دهد که این عسل قلابی است و افراد سودجو با قیمت پایینی این عسل‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و مانع فعالیت می‌شوند.

این فعال اقتصاد مقاومتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سازمان‌ها با توجه به شعار امسال واقعاً اقدام و عمل کرده و از ما حمایت کنند ما می‌توانیم با استفاده از امکانات و تجربیاتی که در اختیارداریم، موجب افزایش اشتغال‌زایی و تولید عسل خالص فاقد داروهای غیرمجاز و آنتی‌بیوتیک شویم که با این اقدام و عمل، این عسل در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

گزارش از محمد زینالی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *