خسارات سال‌های ۹۳ و ۹۴ کشاورزان آذربایجان‌شرقی پرداخت نشده است

به گزارش میانا به نقل از فارس، محمدحسین فرهنگی شب گذشته در نشست شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به خسارت‌های واردشده به شهرستان‌های استان در اثر حوادث اخیر، اظهار داشت: از گذشته موارد عدیده‌ای در همین زمینه داشته‌ایم که باقی‌مانده است و هنوز خسارت‌های حوادث مترقبه سال ۹۳ تسویه نشده و در ادامه آن خسارات سال ۹۴ که یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده و هنوز تأمین خسارت‌های آن شروع نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در سال جاری نیز که برآوردهای اولیه تائید شده ۵۰۰ میلیارد تا این زمان از سال بوده‌ آغاز نشده و با توجه به این مسأله که ‌چون فصل کشت استان‌های سردسیر با مناطق معتدل و گرمسیر متفاوت بوده و برداشت محصول دیرتر انجام می‌شود، باید خسارت‌ها تأمین شود، چرا که در غیر این صورت ‌عملاً باعث می‌شود اگر منابعی هم اختصاص داده می‌شود در استان‌های گرمسیر جذب‌شده و زمانی که نوبت به مناطق سردسیر می‌شود، می‌گویند اعتباری باقی نمانده است.

وی، با تأکید بر اینکه تأمین خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه باید زودتر از موعد پرداخت‌شده و معطل پایان سال نماند، ادامه داد: در خصوص خرید تضمینی هم همین مشکل وجود دارد، اعتباراتی که در این زمینه اختصاص داده می‌شود به دلیل سردسیری و برداشت دیرتر محصول اعتبارات در دیگر مناطق گرمسیر جذب کمی شود و زمانی که نوبت به مناطق سردسیر می‌رسد می‌گویند اعتبارات باقی نمانده و این باعث می‌شود تا کشاورزان آسیب ببینند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در خصوص مشکلات پروژه‌های عمرانی نیز مشکلات متنوعی وجود دارد که عمده این مشکلات مربوط به گره‌های اداری و مراجع تصمیم‌گیری مثل شورای اقتصاد بوده در خصوص فاینانس‌ها که برای نمونه فاز دوم قطار شهری تبریز منتظر مانعی است که شورای اقتصاد ایجاد کرده است.

فرهنگی، ادامه داد: همچنین در خصوص پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و هیأت دولت مواردی که بعضاً مباحثی مطرح‌شده که حتی ریالی تخصیص داده نشده مثل جاده تبریز- سهند که تاکنون هیچ تأمین مالی نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه اداری و هم حوزه بحث‌های اقتصاد مقاومتی باید برای رفع موانع حساسیت‌های ویژه‌ای ایجاد شود و مسائل به ایجاد بروکراسی‌های دیگری موکول نشود، یک سال پیش دولت طی مصوبه‌ای بر تغییر کارفرمای بزرگراه تبریز- سهند ابلاغ کرده، درحالی‌که پس از یک سال اخیراً انجام می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه در حوزه‌های بانکی نیز مشکلاتی وجود دارد گفت: زمانی تصمیم بر تأمین مالی تولید‌کنندگان می‌شود و در ادامه این بحث با تأخیراتی در مرکز و استان و بعد از آن در بانک ایجاد می‌شود به‌ طوری‌ که می‌گویند این مبلغی که در هر مرحله کمک شده باید مقداری به‌عنوان سپرده بماند، که مشکل‌ساز بوده و باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: برخی پروژه‌ها برای استان روحیه‌بخش و تعیین‌کننده است مثل پروژه راه‌آهن تبریز- میانه که دولت‌ها همه بر تکمیل آن تأکید داشته‌اند و به یک مطالبه عام تبدیل‌ شده اما تأمین مالی آن به‌ کندی صورت می‌گیرد.

فرهنگی در ادامه در خصوص کم کردن سهمیه قیر رایگان، گفت: در این شرایط محدود منابع و در شرایطی که قیر رایگان یکی از راه‌های تنفس پروژه‌های عمرانی است، وزارت نفت مانعی ایجاد نکند، چرا که بیشتر مشکل پروژه‌های عمرانی از طریق همین محل رفع می‌شود.

وی افزود: مجلس در راستای کمک به دولت برای خلق منابع جدید تلاش خواهد کرد، ولی انتظار می‌رود همین استفاده را در وزارتخانه‌ها بکنند و برای رفع مشکلات تلاش کنند.

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: در خصوص ترک مخاصمه بین دستگاه‌ها باید بین دستگاه‌ها و تولیدکنندگان مخصوصاً بین کشاورزان نیز اجرا شود، چرا که بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزان دستگاه‌ها هستند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *