نیویورک پست: توافق هسته ای ایران در آستانه یک سالگی / دولت اوباما از وعده ها تا واقعیت

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، نیویورک پست در مطلبی نوشت: پس از گذشت یک سال از توافق هسته ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان، عده ای از دست‌اندرکاران «طرح ابتکار در سیاست خارجی» مجموعه ای جامع از وعده های داده شده و نتایج حاصله منتشر کردند.

تزوی کان، یکی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا، مدعی شد اوباما، جان کری و دیگر مقامات بلندپایه دولتی در زمان انعقاد قرارداد وعده هایی دادند که اکنون پس از گذشت یک سال به آن وعده ها عمل نکردند.
به نظر می رسد تیم اوباما در تلاش بوده است تا به عمد مردم آمریکا را فریب دهد. به عنوان مثال:
• اوباما اعلام کرد: «براساس این توافق، ما قادر خواهیم بود برای اولین بار تمامی فعالیت ها و تعهدات ایران را زیر نظر بگیریم.» اما اکنون با گذشت یک سال از این توافق، اطلاعات ما درخصوص فعالیت های هسته ای ایران کمتر از زمان پیش از قرارداد است.
• جان کری مدعی شد واشینگتن قادر خواهد بود به تمامی نقاط نظامی و مشکوک در خاک ایران دسترسی کامل داشته باشد و مخالفت ایران با این امر، تحریم های سنگینی را علیه این کشور در پی خواهد داشت. اما در توافق حاصله، این اجازه به ایران داده شده است که خود مسئول بازرسی از تاسیسات پارچین باشد. ایران نیز با استناد به این بند از توافق، اجازه دسترسی به تاسیسات پارچین و دیگر سایت های مهم را نمی دهد.
• کری ادعا کرد این توافق، ادبیات مشابهی با قطع نامه های سازمان ملل در خصوص توسعه موشک های بالستیک دارد. گفته می شود ایران با ساخت و آزمایش موشک های بالستیک توافق هسته ای را نقض کرده است؛ اما تیم اوباما اصرار دارد این امر نقض توافق نبوده است. کری اظهار کرده است واشینگتن در متوقف کردن برنامه موشکی ایران ناتوان است.
• اوباما تاکید کرد در صورت نقض توافق، ایران یک سال زمان لازم دارد تا به بمب هسته ای دست پیدا کند؛ اما کارشناسان معتقدند این زمان کمتر از هفت ماه خواهد بود.
• کری سال گذشته اعلام کرده بود همکاری ایران و کره شمالی نقض آشکار توافق خواهد بود و در صورت مشاهده این همکاری، اقدامات لازم علیه تهران صورت خواهد گرفت. با این حال ادعا می شود ایران فناوری هسته ای خود را از پیونگ یانگ وارد کرده است و به همکاری با کره شمالی ادامه می دهد.
• اوباما سوگند یاد کرده بود تا به تحریم های قدرتمند علیه ایران، به دلیل آنچه آنها حمایت از تروریسم می نامند، ادامه دهد. اما گفته می شود اوباما از زمان توافق با ایران، با تمامی پیشنهادات کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرده است و کری نیز بانک های غیر آمریکایی را به آغاز تجارت با ایران تشویق می کند.
• کری وعده داده بود دولت آمریکا به اعمال تحریم های سنگین علیه ایران، به دلیل آنچه نقض حقوق بشر می نامند، ادامه دهد؛ اما نگارنده این مطلب مدعی است دولت آمریکا از زمان توافق دست به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران نزده است.
• پیش از این جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا، مدعی شده بود برداشتن تحریم ها راه ایران را در آنچه آنها حمایت از تروریسم می نامند، هموار خواهد کرد.
• اوباما پس از توافق هسته ای اظهار کرد: «این توافق به ایران اجازه می دهد تا در جهت ایجاد رابطه سازنده با جامعه جهانی گام بردارد.» نگارنده این مطلب مدعی است ایران همچنان به انجام حملات سایبری علیه آمریکا اقدام می کند و شهروندان آمریکایی را به گروگان می گیرد. ایران همواره به دنبال نابودی اسرائیل بوده و هست.
در انتهای این مطلب آمده است: بن رودز، یکی از مشاوران رئیس جمهور آمریکا، نیز پذیرفت که تلاش های دولت اوباما تنها اقدامی در جهت ایجاد نفاق میان احزاب مختلف ایرانی بود. می توان گفت تلاش های اوباما برای رسیدن به توافق با ایران، یکی از بزرگترین و خطرناک ترین اشتباهات دیپلماتیک در تاریخ آمریکا بود. این توافق میراث اوباما است. او همواره خواهان برقراری رابطه با ایران بود؛ اما مطمئنا در آینده از آنچه انجام داده است، پشیمان خواهد شد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *