همه باید خود را نسبت به پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مسئول بدانند/از خام فروشی در تمام زمینه‌ها پرهیز کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، چندین سال است که مشکلات اقتصادی، رکود و تورم بر ساختار اقتصاد و کشور سایه افکنده و در حال حاضر تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی اجرای اقتصاد مقاومتی و دوری از اقتصاد تجارت آزاد لیبرالیستی است.

اقتصاد مقاومتی که به صورت مدون از سوی رهبر معظم انقلاب در قالب سیاست‌های اجرایی ابلاغ شد، تنها با صرفه‌جویی در مصرف و دوری از تجمل‌گرایی، افزایش صادرات کالاهای تولیدی، استفاده از کالای ایرانی و موارد دیگر محقق می‌شود، به‌طوری‌که در اقتصاد مقاومتی مردم باید از خرید کالاهای قاچاق و وارداتی دوری کنند و برای ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی به‌سوی خرید کالاهای ایرانی روی‌آورند.

در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی، امام‌جمعه میانه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم، به سؤالات خبرنگار این خبرگزاری پیرامون تبیین شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، راهکارهای ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی و عملکرد دولت در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی پاسخ داد.

 ازنظر شما مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست؟ برخی می‌گویند اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی است، یا برخی دیگر اظهار می‌کنند همان صرفه‌جویی است، نظر شما در این رابطه چیست؟

حجت‌الاسلامحامدی: بحث اقتصاد مقاومتی چند سالی است به‌طور جدی از سوی مقام معظم رهبری مطرح‌شده و همه را مکلف به تبعیت از سیاست‌های لازم در این زمینه کرده‌اند. اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست، باید گفت که اقتصاد مقاومتی درواقع مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر فشار دشمنان است. آیا اقتصاد مقاومتی ریاضت کشیدن است؟ خیر. صرفه‌جویی محض است؟ خیر. آیا فقط در مورد مصرف است؟ خیر. آیا تولید را هم شامل است؟ بله.

اقتصاد مقاومتی مؤلفه‌های بسیار گسترده‌ای دارد در یک جمله باید گفت که اقتصاد مقاومتی همان مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر فشار دشمنان است که در دنیای امروز در جمع دولت‌های استکباری اگر اقتصاد مقاوم نباشد، با کوچک ترین تنش و دست‌کاری بازار، اقتصاد نوسان پیدا می‌کند.

ازجمله مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، درون‌زا بودن آن است و لذا مقام معظم رهبری فرمودند: از این اقتصاد تک‌محصولی دست‌بردارید، نگذارید اقتصاد کشور متکی به نفت باشد. ۱۲، ۱۳ سال پیش آقا فرمودند درِ چاه‌های نفت را ببندید و به سراغ محصولات و صادرات دیگر بروید. کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی، میراث شوم ۱۰۰ ساله‌ ماست.

ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت‌های اقتصادیِ درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگ‌ترین حرکت مهم را در زمینه‌ اقتصاد انجام داده‌ایم. امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ کارهایی است که می‌تواند این خلأ را تا میزان زیادی پر کند. ظرفیت‌های گوناگونی در کشور وجود دارد که می‌تواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

بااینکه چند سالی است موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده است، این نیاز وجود دارد که گفتمان اقتصاد مقاومتی ترویج شود؟

حجت‌الاسلامحامدی: صد درصد نیاز است. ما هنوز مسئولینی داریم که در بحث اقتصاد مقاومتی در عین اینکه مسئول هستند، چیزی نمی داند، لذا نیاز به فرهنگ‌سازی در تمام اقشار جامعه از دانش‌آموزی که تازه‌وارد مدرسه می‌شود تا مسئولینی که در بالاترین رده‌های مسئولیتی هستند. همه باید آموزش ببینند، اقتصاد مقاومتی امری است که تمام آحاد جامعه در آن نقش دارند.

 دولت گزارشی از اقدامات خود درباره اقتصاد مقاومتی ارائه کرده است اما برخی از کارشناسان معتقد هستند که دولت در ظاهر اقتصاد مقاومتی را قبول دارد اما در باطن به‌گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند، نظر شما چیست؟

حجت‌الاسلامحامدی: ما هنوز در ابتدای راه هستیم و دولتمردان و مردم باید به این امر توجه کنند که امسال را حضرت آقا به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند، لذا بحث دستورالعمل، آیین‌نامه و جلسات متعدد در زمینه اقتصاد مقاومتی فایده‌ای ندارد و امسال با سال‌های گذشته فرق می‌کند چراکه بحث اقدام و عمل به بحث اقتصاد مقاومتی اضافه‌شده است و تکلیف اضافی به ما محول شده است.

در باب فعالیت‌های دولت، حرکت‌هایی شروع‌شده است و معاون اول رئیس‌جمهور مسئول این کارشده و ابلاغ‌هایی صادرشده است. حتی دولتمردان روی پتانسیل‌های ائمه جمعه هم آمده‌اند تا استفاده کنند. این حرکت‌ها نشان می‌دهد که دولت تقریباً وارد میدان شده است ولی هنوز با خواسته‌مان فاصله زیادی داریم چون کار خیلی کار بزرگی است.

ما یک عیب عمده‌ای که داریم، عیب فرصت سوزی است اگر به سال‌های قبل نگاهی بیندازیم می‌بینیم که تمام نام‌گذاری سال‌ها، بحث‌های اقتصادی شده است. یعنی رهبر انقلاب امروزِ ما را می‌دید که این حربه اقتصادی را برای اینکه حرفشان را به کُرسی بنشانند، به مباحث اقتصادی در نام‌گذاری سال‌ها و غیره اشاره داشتند، کاش آن موقع مسئولین و مردم بیدار شده بودند.

اگر در آن روزها بیدار شده بودیم، امروز دیگر کاسه‌ چه کنم، چه کنم را بر سرمان نمی‌زدیم و در چاه‌های نفت را می‌بستیم و به اقتصاد مقاومتی دست می‌یافتیم که به نفت هم وابسته نمی‌شد. نفت هم اگر می‌خواستیم صادر کنیم، می‌رفتیم محصولات نفت را صادر می‌کردیم نه اینکه نفت را خام فروشی کنیم. یکی دیگر از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی این است که ما از خام فروشی در تمام زمینه‌ها پرهیز کنیم.

 با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است، دلیل عقب ماندن ما از شاخصه‌های اقتصادی کشور طراز اسلامی چیست؟ راهکار آن جبران این عقب‌ماندگی چیست؟

حجت‌الاسلامحامدی: دلیل اصلی این امر این است که مسلمان بودن ما هم شناسنامه‌ای است. ما از دین خود خیلی فاصله گرفته‌ایم، کتاب دین ما قرآن است واقعاً چقدر ما با این کتاب انس گرفته‌ایم. چند درصد جامعه برنامه‌های زندگی خود را با قرآن تطبیق داده‌اند؟ چند درصد مدیران ما در مدیریت خود از دستورات دینی استفاده می‌کنند؟ اقتصاد اسلامی واقعاً مبحثی گسترده است بعضی از اساتید دانشگاه می‌گویند که ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم! آنقدر آنان بی‌اطلاع هستند.

دیانت ما از ۱۴ قرن پیش، برنامه‌های اقتصادی آورده است و برای ریزترین برنامه اقتصادی دستورالعمل دارد که در آن برهه زمانی این ممالک پیشرفته در توحش بودند. اگر استاد دانشگاه و مسئولان ما با این طرز فکر پیش روی کنند و افراد جامعه آنقدر با برنامه‌های دینی خود بیگانه باشند، خروجی این حرکت‌ها وضع کنونی مشکلات کشور می‌شود.

با توجه به اینکه حمایت تولید ملی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است، چرا آن‌گونه که لازم است از تولید ملی حمایت نمی‌شود؟

حجت‌الاسلامحامدی: در اینجا ما باید ۲ کار انجام دهیم، نخستین کار بحث مسئولان، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان است که این‌ها باید بیایند و وارد میدان شوند، لازم است با برخی از افراد سودجو که به خاطره منافعشان دیگر نگاهی به تولید ملی و مملکت ندارند و به دنبال منفعت خودشان هستند با قاطعیت برخورد کرد. باید برای بحث قاچاق و هزینه‌های گمرکی و همین‌طور عوارضی را که بر اجناس و کالاها قرار می‌دهند، تدبیر لازم انجام شود.

بخش دیگر این امر، کار فرهنگی است، باید کاری بکنیم که مردم به این اصل اعتقاد پیدا کنند لذا باید در بحث حمایت از تولید ملی مردم را توجیه کنیم الآن کسی که ۴ فرزند لیسانس و فوق‌لیسانس دارد نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ۸۰ درصد وسایل منزلش، خارجی استیعنی این فرد متوجه نیست که با این خریدش، فرزند خود را بیکار کرده است و باید به‌صراحت گفت که خانواده‌ها با خرید اجناس خارجی به بیکاری فرزند خود کلید می‌زنند.

همه باید خود را نسبت به پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مسئول بدانند و مردم و مسئولان سهم خود را در اقتصاد مقاومتی انجام دهند، دولت زیرساخت‌ها را آماده می‌کند اما بار اصلی به دوش مردم است و دولت باید بسترسازی و اعتمادسازی کند.

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *