مخفی نمودن مشکلات آذربایجان با برگزاری مسابقات فرمول یک در باکو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، حاکمیت آذربایجان برای برگزاری  اولین دوره مسابقات المپیک اروپایی در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی در باکو، ۲۶ میلیون منات آذری بودجه تخصیص داده است. برگزاری این مسابقه همانند مسابقات المپیک اروپایی با انتقاد شدید سازمانهای حقوق بشری از برگزارکنندگان آن روبرو گشت.

سازمانهای حقوق بشری با انتقاد از برگزارکنندگان مسابقه فرمول یک اعلام داشتند دولتی که فعالان سیاسی و رسانه ای مستقل و منتقد را به اتهامات واهی و بی اساس بازداشت و مانع فعالیت نهادهای غیر دولتی می شود حق برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین المللی را ندارد.

صرف نظر از انتقادات سازمانهای بین المللی باید اشاره کرد که دولت باکو با برگزاری چنین مسابقاتی قصد نشان دادن چهره ای پیشرفته از آذربایجان به دنیا را دارد. برگزاری این مسابقه در آذربایجان با درآمدهای نفتی در حالی است که سود آورده بسیار پائین تر از هزینه های اختصاص یافته شده به آن است.

علیرغم برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین المللی در آذربایجان اما واقعیت های این کشور چیز دیگری را نشان می دهد.آذربایجان به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با موج بیکاری در این کشور روبرو است و دولت باید به فکر اشتغال برای جوانان بیکار آذری باشد که این موضوع منابع اقتصادی زیادی را طلب می کند.

فرمانداران منصوب الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان بخش های این کشور را به ویرانه تبدیل کرده اند. بودجه اندک تخصیص یافته برای توسعه این بخش ها یا صرف امور بیهوده می شود و یا از سوی ماموران دولتی مورد اختلاس قرار می گیرد. مناطق زیادی از شهر باکو که به عنوان حاشیه این شهر شناخته می شوند با فقر اقتصادی روبرو هستند و بسیاری از قصبات باکو حتی از داشتن راه مناسب محروم هستند.

در ایام سرد سال آب گرفتگی ناشی از بارش باران و برف باعث ایجاد مشکل برای ساکنان این مناطق می شود. تعداد زیادی از مدارس آذربایجان به دلیل عدم تعمیرات وضعیت نامناسبی داشته و جان دانش آموزان آذری را تهدید می کنند.به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب مردم تکدی گری و روسپی گری در این کشور رو به افزایش است.

مطمئنا دولت باکو شاید در کوتاه مدت بتواند با برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین المللی چهره ای پیشرفته و از این کشور به جهانیان ارائه دهد ولی در بلند مدت موج نارضایتی عمومی حاکمیت این کشور را بیشتر به ورطه سقوط نزدیک خواهد ساخت.

 

نگارنده: علی حیدری منور

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *