توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهران فتح الهى، مدیر دپارتمان تغذیه مرکز پزشکى فیفا ( ایفمارک )، در خصوص تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان گفت: رمضان، ماه مهمانى خدا، ماه پر برکتى  است که یک انسان مى تواند علاوه بر فیض معنوی، با رعایت اصول صحیح تغذیه ای بهره های فراوانی را نصیب بدن کند.
باید دقت کرد که برنامه غذایی در این ماه مبارک، تفاوت عمده ای با سایر ایام ندارد و مى توان با رعایت اصول تغذیه ای متناسب با این ایام، روزه داری را آسان و خوشایند تر کرده تا مانع از گرسنگی، تشنگى و ضعف بی مورد گردد. 
توجه کنید در طول این ماه باید نیمی از غذای روزانه ما از میوه و سبزی و نیم دیگر از غلات و غذاهای پروتئین دار تامین شود. 

*یک سحری خوب ! 

یک ساعت مانده به سحری از خواب برخیزید. با یک لیوان آب معده تان را نیز از خواب در آورید.
  2تا ۴ واحد غلات برای سحری کفایت می کند. هر واحد غلات معادل ۳ قاشق برنج یا یک کف دست نان سبوس دار ( بهتراست سنگک باشد) است که البته در غلات انتخاب نوع سبوس دار و تصفیه نشده بهتر است.
در پخت خورش دقت کنیم. در صورت امکان از حبوبات استفاده کنیم و اگر خواستیم گوشت استفاده کنیم، حتی الامکان چربی های اضافه آن را بگیریم.
یک کاسه سالاد که یک عدد میوه در آن تکه تکه شده باشد تضمین کننده آب و سوخت رسانی مناسب در ساعات آینده خواهد بود.
 پس از صرف موارد بالا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به خود و معده تان فرصت دهید. حالا می توانید یک واحد میوه استفاده کنید. اگر به سالادتان میوه اضافه نکردید می توانید این مقدار را به دو واحد افزایش دهید. 
حالا نوبت چای است. چای خود را با یک یا دو عدد خرما میل نمایید.

*برای افطاری چه بخوریم

وظیفه افطار فقط از بین بردن گرسنگی و رساندن بدن به حالت اولیه نیست، بلکه باید ذخایر قندی ماهیچه ها و کبد را به آن بازگرداند. از دست دادن ذخایر قندی موجب می شود در طول روزه داری یک یا چند مورد از علائم احساس خستگی، ضعف، سرگیجه، خواب آلودگی، عصبانیت و تحریک پذیری را تجربه کنید.
افطار را باید با یک غذای ولرم و قندی آغاز نمایید. افطاری نوعی صبحانه به حساب می آید، یعنی نان و پنیر و چای شیرین و سبزی خوردن در سفره های افطارمان وجود دارد. استفاده از سبزیجات در افطار از این نظر اهمیت دارد که از بالا رفتن ناگهانی قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند.
 استفاده از یک نوشیدنی شیرین مثل چای شیرین یا آبمیوه به همراه یک منبع قندی مثل نان یا خرما یا فرنی می تواند آغاز خوبی برای افطار ما باشد. پس از میل این نوشیدنی مقداری به دستگاه گوارش و بدنتان فرصت دهید تا خود را آماده کند توصیه این است که در این مدت بروید نماز بخوانید و سپس باقی افطاری را میل نمایید.

*توصیه های غذایی پس از افطار

پس از افطار غذاهایتان را با فاصله و با مقدار کمتر بخورید که با این کار احتمال تبدیل شدن قند غذا به کربوهیدرات ذخیره ای را افزایش داده تا درنهایت از بروز ضعف و ناتوانی در روز های آینده جلوگیری شود. 
بهتر است ۲۵ دقیقه تا نیم ساعت پس از افطار شامتان را میل کنید.همچنین  برای تامین آب مورد نیاز بدن هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت یک لیوان آب میل نمایید. به فاصله هر ١:٣٠ تا ٢ ساعت یک واحد میوه مصرف کنید.
پنیر و فرنی که در افطار هست! اگر به همراه شام و سحری نیز کمی ماست میل کنید، نیاز شما به میزان کلسیم مورد نیاز روزانه بدنتان  بر طرف خواهد شد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *