جبیر: ایران ثبات منطقه را به خطر انداخته است!/ اسد باید کنار برود، چه از طریق سیاسی، چه با سلاح و زور

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، شبکه العربیه گزارش داد: عادل جبیر، وزیر خارجه سعودی، پس از دیدارِ جانشین ولیعهد این کشور با رییس جمهور آمریکا، در کنفرانسی خبری شرکت کرد. 

 

وی گفت: محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی، با شخصیتهای مختلف آمریکا از جمله مسوولان سیاسی و اقتصادی و کارفرمایان و صاحبان صنایع و فناوری دیدار و گفتگوهای سازنده‌ای داشت. این سفر برای تحکیم روابط تاریخی دو کشور، تبادل دیدگاه‌ها در مورد تحولات اخیر و تهدیدات مشترک دو کشور و منطقه و جهان مفید است. ما با مقامات آمریکایی در بسیاری از موارد مواضع مشترک داریم. 

 

وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص موضع سعودی درباره ایران مدعی شد: موضع ما در مورد ایران تغییری نکرده است. ایران همچنان در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می‌کند و سعی در صدور انقلاب خود دارد. ایران از تروریسم حمایت می‌کند و ثبات منطقه را به خطر انداخته است. اگر ایران می‌خواهد با کشورهای منطقه روابط عادی داشته باشد، باید اصل صدور انقلاب را که در قانون اساسی‌اش وجود دارد کنار بگذارد، به اصول حسن همجواری و دخالت نکردن در امور دیگر کشور‌ها احترام بگذارد و به شهروندان کشورهای منطقه نگاه طایفه گرایانه نداشته باشد. این شهروندان متعلق به کشور‌هایشان هستند و هیچ تعلقی به ایران ندارند. 

 

جبیر در ادامه ادعاهای مضحک و خصمانه خود گفت: «ایران همچنین باید از قاچاق سلاح و مواد مخدر دست بردارد. در این صورت، هیچ مانعی برای برقراری رابطه دوستانه میان ایران و کشورهای منطقه وجود ندارد. ایران از زمان انقلاب، در برابر کشورهای منطقه راه و رسم خصمانه داشته و به دنبال فتنه طایفه‌ای بوده است. ایران از تروریسم حمایت کرده و دیپلمات‌ها را به قتل رسانده و در قاچاق سلاح دست داشته و شبه نظامیان را آموزش داده و از آن‌ها حمایت کرده است و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است. در واقع همه دشمنی‌ها از سوی ایران بوده است و کشورهای منطقه رفتار خصمانه‌ای نداشته‌اند! ایران باید رفتار خود را که از ۳۵ سال قبل داشته تغییر دهد.» 

 

 

وی در خصوص یمن نیز گفت: بر اساس توافقنامه‌های مرتبط با آتش بس، درگیری‌ها تا حدودی فروکش کرده است، که این، مورد مثبتی است. ما با همه طرف‌ها در یمن و با متحدانمان در ائتلاف و جامعه بین الملل همکاری می‌کنیم تا یمن را از جنگ دور کنیم و به ساحل امن برسانیم! از سوی دیگر، موضع امارات را شفاف می‌دانیم. ما شکی نداریم که امارات در حمایت از ائتلاف کوتاهی نمی‌کند و در رساندن یمن به ساحل امن با ائتلاف همراه خواهد بود. 

 

وزیر خارجه سعودی در ادامه درباره سوریه گفت: موضع آمریکا و سعودی در قبال سوریه تفاوت زیادی ندارد. هر دو از حل سیاسی بر اساس ژنو یک و قطعنامه ۲۲۵۴ حمایت می‌کنیم. ما همچنین از معارضان میانه رو پشتیبانی می‌کنیم. علاوه بر این، دو کشور، آینده‌ای برای بشار اسد در سوریه متصور نیستند. ما تلاش می‌کنیم نهادهای حکومتی سوریه را حفظ کنیم تا از آشوب و هرج و مرج جلوگیری شود. بر حفظ تمامیت ارضی سوریه هم تاکید داریم و عقیده داریم که حکومتی جدید باید در سوریه تشکیل شود، حکومتی که همه طایفه‌ها و احزاب سوریه در آن بصورت مساوی نقش داشته باشند. اقداماتی را هم برای وادار کردن بشار اسد به اجرای آتش بس و ورود کمک‌های انسان دوستانه و آغاز روند انتقال سیاسی در دست داریم. 

 

وی مدعی شد: همه می‌دانند که بحران سوریه چگونه پایان می‌یابد. این بحران با برکناری بشار اسد تمام می‌شود. کنار رفتن اسد موضوعی حتمی است. اسد باید کنار رود، چه از طریق سیاسی و یا سلاح و زور ملت سوریه. همچنان هم معتقدیم که زمانی زمینه برای تغییر سیاسی فراهم می‌شود که در میدان جنگ تغییراتی محسوس ایجاد کنیم. 

 

جبیر درباره یمن و کشته شدن شهروندان عادی و گزارش سازمان ملل مدعی شد: گزارش نقض حقوق کودکان بر اساس اخبار نادرست تنظیم شده بود. ما همیشه برای جان مردم عادی احترام قائل بوده‌ایم. ما به همه تعهدات خود در این مورد عمل کرده‌ایم! 

 

وزیر خارجه سعودی در پاسخ به سوالی درباره سخنان هیلاری کلینتون در مورد حضور اتباع سعودی در گروههای تندرو گفت: ما تاکنون به اسنادی که گفته می‌شود در مورد دخالت سعودی در ۱۱ سپتامبر است، دست نیافته‌ایم تا پاسخ آن‌ها را بدهیم. ما از امریکا خواسته‌ایم که این اسناد را منتشر کند. تحقیقاتی در خصوص اسناد مشهور به ۲۸ صفحه‌ای انجام داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که محتویات آن‌ها تنها ادعا هستند. از سوی دیگر، سعودی به کمک مالی به گروههای تندرو متهم می‌شود و این در حالی است که بیش از دیگران برای مقابله با این کار تلاش داریم و قوانین سرسختانه‌ای وضع کرده‌ایم. کسی نمی‌تواند در مورد مبارزه سعودی با تروریسم و مقابله با کمک مالی به تروریست‌ها شک و تردیدی داشته باشد. 

 

وی افزود: القاعده و داعش هدف نهایی خود را حمله به اسلام و سرزمین حرمین الشریفین قرار داده‌اند. تعداد زیادی از شهروندان و نیروهای امنیتی ما در راه مبارزه با تروریسم کشته شده‌اند و این مبارزه ادامه دارد. افکار نادرستی در مورد عربستان وجود دارد که غیرمنصفانه است. ما در راه مبارزه با تروریسم و مقابله با تحریک کنندگان به خشونت، بیشترین اقدامات را انجام داده‌ایم. 

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما با هر دو حزب آمریکا رابطه داریم. رابطه ما با آمریکا راهبردی و رابطه دو متحد است. در این مورد مهم نیست که چه کسی رییس جمهور آمریکا باشد. هیلاری کلینتون تجارب زیادی دارد و منطقه را به خوبی می‌شناسد. 

 

جبیر در مورد قانون مربوط به دخالت سعودی‌ها در ۱۱ سپتامبر گفت: ما به متحدان و دوستان خود درباره راهی که در آن گام بر می‌دارند هشدار می‌دهیم. اگر مصونیت کشور‌ها از بین برود، راه برای محاکمه مقامات آمریکایی هم باز می‌شود و اقتصاد آمریکا به خطر می‌افتد و سرمایه گذاری‌ها در آن کاهش می‌یابد. تصویب یا تصویب نشدن این قانون، موضوعی مربوط به مقامات آمریکاست. آمریکا در بیشتر کشورهای جهان حضور دارد و اگر مصونیت دولت‌ها را از بین ببرد، بیشترین خسارت را خواهد دید. امیدوارم کنگره آمریکا مانند همیشه با عقلانیت رفتار کند و منفعت آمریکا و دیگر کشور‌ها را در نظر بگیرند. 

 

وزیر خارجه سعودی درباره آوارگان سوری گفت: ما دو میلیون و چهارصد هزار شهروند سوریه را پناه داده‌ایم که شش تا هفت هزار نفر از آن‌ها همچنان در عربستان حضور دارند. در یکسال و نیم قبل هم یک میلیون یمنی را پناه دادیم که هفتصد تا هشتصد هزار نفر از آن‌ها همچنان در عربستان هستند. ما این افراد را در آژانس آوارگان سازمان ملل ثبت نکرده‌ایم. ما آوارگان سوریه و یمن را به عنوان میهمان پذیرفته‌ایم و می‌توانند تا پایان بحران در عربستان بمانند! 

 

در خصوص پاسخ به سوالی در مورد عامل حمله اورلندو آمریکا گفت: این شخص دو بار به عربستان آمده و عمره انجام داده است. هر مسلمانی می‌تواند برای عمره و حج به عربستان بیاید.

 

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *