بیماری تب برفکی در میانه مهار شد/توزیع بیش از ۲۷۸ هزار واکسن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، ناصر نوروزی در گفت‌وگو خبرنگار تسنیم در میانه، با اشاره به  علائم و خصوصیات بیماری تب برفکی، اظهار داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سُم ازجمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری برخلاف خسارت‌های اقتصادی که برای کشور ایجاد می‌کند، این بیماری یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و فراورده‌های دامی است, افزود: وقتی دامی آلوده‌شده باشد، مسلماً فرآورده‌های آن نیز به‌نوعی آلوده می‌شود و این عامل باعث می‌شود در صادرات محصولات دامی محدودیت ایجاد شود.

مدیر دامپزشکی میانه، با اشاره به علایم بروز این بیماری، تصریح کرد: بیماری تب برفکی بیشتر، از طریق زخم در دهان، زبان، پستان و سُم، خود را بروز می‌دهد و معمولاً تا ۲۵ درصد مانع افزایش شیر، گوشت و حتی پشم دام می‌شود، ضمن اینکه دوره نقاهت این بیماری طولانی است و از زمان ابتلا تا بهبودی کامل در برخی مواقع ۱ الی ۲ ماه طول می‌کشد.

تب برفکی، بیماری بومی‌شده ایران

نوروزی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بیماری بومی ایران است، اذعان داشت: تا قبل از ایجاد دامداری‌های بزرگ، توجهی به این بیماری نمی‌شد ولی پس از پیدایش دامداری‌های صنعتی بزرگ در ایران، خسارات اقتصادی آن توجه مقامات مسئول را به خود جلب نمود و بدین ترتیب در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، بخش ویژه‌ای برای بررسی این بیماری و تهیه واکسن برای مبارزه با آن تأسیس شد.

وی با بیان اینکه این بیماری، بیماری به‌سرعت منتشر و شایع می‌شود، افزود:در بین بیماری‌های انسان و دام، سریع‌ترین انتشار بیماری مربوط به بیماری تب برفکی است، به‌طوری‌که سرعت انتشار این بیماری از طریق باد تا ۲۰۰ کیلومتر نیز ثابت‌شده است.

به‌کار بردن ۲۷۸ هزار واکسن علیه بیماری تب برفکی در شهرستان میانه

مدیر دامپزشکی میانه، با اشاره به اینکه از ۲۵ اردیبهشت فاز اول واکسیناسیون علیه چهره جدید این بیماری را در شهرستان آغاز کردیم، تصریح کرد: در این مدت حدود ۲۶۰ هزار واکسن گوسفندی و حدود ۱۸ هزار واکسن برای گونه‌های گاو، گوساله و گاومیش به‌کاربرده شده است که جمعاً حدود ۲۷۸ هزار واکسن برای پیشگیری و کنترل این بیماری استفاده‌شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه این واکسن جدید جلوی شیوع این بیماری را گرفته است، تلفات دام‌ها را کاهش داده و رفته‌رفته به مرحله مهار کامل این بیماری نزدیک شده‌ایم که در چند روز آتی شاهد کنترل و مهار کامل بیماری تب برفکی در شهرستان میانه خواهیم بود.

این مقام مسئول افزود: در روستاهایی که آمار تلفات این بیماری بالا بود، از طریق کمک‌های سپاه و اداره جهاد شهرستان اقدام به دفن لاشه، آهک پاشی و ضدعفونی کردیم؛ از جمله‌ این روستاها، روستای جهندیز شهرستان میانه بود که آمار تلفاتی دام در آن نسبت به سایر روستاهای شهرستان بالا بود که اقدامات پیشگیرانه و کنترل این بیماری در این روستا انجام‌شده است.

تعطیلی میدان دام و آموزش چهره به چهره ۱۴۰۰ نفر از دامداران شهرستان میانه جهت مقابله با تب برفکی

نوروزی در ادامه از آموزش چهره به چهره ۱۴۰۰ نفر از دامداران شهرستان جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری خبر داد و گفت: بیشتر دامداران شهرستان با مراجعه به این اداره، راهکارهای مقابله با این بیماری و کاهش تلفات ناشی از این بیماری به آنان آموزش داده شد؛ لذا واکسن فقط حدود ۷۰ درصد باعث پیشگیری از این بیماری می‌شود و در پیشگیری از این بیماری، ۳۰ درصد اقدامات خود دامدار نقش دارد.

وی همچنین از تعطیل شدن میدان دام این شهرستان جهت پیشگیری از این بیماری به مدت یک هفته خبر داد و افزود: جهت کاهش تردد دام‌ها و کنترل شیوع این بیماری در شهرستان، به مدت یک هفته میدان دام شهرستان میانه را تعطیل کرده و اقدام به ضدعفونی میدان دام کرده‌ایم.

تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست/ مردم با خیال راحت گوشت مصرف کنند

مدیر دامپزشکی میانه با تاکید بر اینکه خوشبختانه این بیماری از طریق گوشت و فرآورده‌های گوشتی قابل‌انتقال به انسان نمی‌باشد، یادآور شد: تب برفکی، بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و مردم با خیال راحت گوشت مصرف کرده و هیچ نگرانی نداشته باشند، حتی ما به دامداران توصیه کردیم هر وقت احساس کردید که دام تلف می‌شود فوراً اقدام به ذبح شرعی کنید و سپس آن را استفاده کنید.

وی ادامه داد: ما برای جلوگیری از ورود گوشت‌های تلف‌شده از طریق قصابی‌ها و مراکز عرضه‌ دیگر به چرخه غذایی مردم، نیروهای اداره دامپزشکی میانه اقدام به نظارت در این مراکز کرده‌اند که اخیراً حدود ۴۰۰ کیلو از اینگونه گوشت‌ها در شهرستان کشف و ضبط شد.

نوروزی در پایان خطاب به دامداران با تاکید  بر اینکه دامداران باید از هرگونه جابجایی و نقل‌وانتقال دام، خریدوفروش و حضور در میادین دام و تماس با دلالان دام به‌شدت پرهیز کنند، گفت: آنها ضمن رعایت اصول بهداشتی باید نسبت به فعال کردن حوضچه ضدعفونی ورودی به دامداری خود به‌خصوص دامداری‌های صنعتی اقدام و هرگونه ورود وسیله نقلیه، تجهیزات و لوازم لازم به دامداری را ضدعفونی کنند.

وی افزود: دامداران باید با استفاده از واکسن و واکسیناسیون دام‌ها در کانون‌های بیماری و شعاع قرنطینه‌ای آنها، هرگونه تلفات و مورد مشکوک بیماری را در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان گزارش دهند.

 

 

گفتگو: محمد زینالی

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *