پای کشت گلخانه‌ای به غرب افغانستان باز شد + عکس

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، مسئولان محلی ولایت فراه در غرب افغانستان از رشد چشمگیر محصولات گلخانه‌ای در این ولایت خبر دادند.

«عبدالمنان متین» رئیس اداره کشاورزی ولایت فراه گفت: روزانه ۸۰۰ تُن محصول از گلخانه‌های این ولایت با زیربنایی در حدود ۲۵۰۰۰ جریب (هر جریب معادل با ۲۰۰۰ متر مربع است) برداشت می‌شود.

وی افزود: سود به دست آمده از این محصولات برای کشاورزان، حدود ۱۵ میلیون دلار در سال است.

به گفته متین، حدود ۲۵ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است و باتوجه به استقبال کشاورزوان امکان افزایش میزان سرمایه‌گذاری تا ۳۰ میلیون دلار در سال آینده وجود دارد.

رئیس اداره کشاورزی ولایت فراه افزود: در این صنعت بیش از ۴۵۰۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

عبدالمنان متین همچنین از ایجاد یک سردخانه با قابلیت نگهداری بیش از ۵۰۰ تُن محصول را دارد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود خاطر نشان کرد: برای توجه بیشتر به کشاورزان افغان چندین نشست با رئیس‌جمهور و وزیر کشاورزی برگزار شد.

در این نشست مالیات گمرکی واردات محصولات خارجی افزایش یافته و همین موضوع باعث شده است که کشاورزان افغان محصولات خود را با بهای مناسب و به صرفه‌ای به فروش برسانند.

این موضوع در حالی مطرح می‎شود که کشاورزان فراه از واردات محصولات کشاورزی خارجی و نبود سردخانه برای ذخیره سازی، محصولات خود را با بهای ناچیزی به فروش می‌رسانند.

«محمد ناصر مهری» سخنگوی والی فراه نیز ضمن قابل توجه خواندن سود به دست آمده از ایجاد این گلخانه‌ها، میزان سرمایه‎گذاری در این بخش را در حدود ۲۳ تا ۲۵ میلیون دلار تخمین زد که این سرمایه‎ را کشاورزان، دولت و بخش خصوصی انجام داده است.

محصولات گلخانه‌ای فراه را خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، بامیه، انواع سبزی جات و… تشکیل می‌دهند و همه روزه ۸۰۰ تن از این محصولات برداشت می شود که از این مقدار ۷۰۰ تن آن به استانهای هرات , نیمروز ,هلمند , کابل , ننگرهار و مزارشریف  صادر می‌شود و ما بقی در خود فراه به مصرف می‌رسد .

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *