تلنگری به نام تیم فوتبال «ماشین سازی»‌/ «کارخانه تولید» ماشین سازی را در حال احتضار دریابید

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، شرکت مادر تخصصی «ماشین‌سازی تبریز» که از ابتدای دهه ۵۰ آغاز به‌کار کرد، کمتر کسی پس‌ازآن دوران پر فروغش، تصور می‌کرد که دولت، شرکت را به این زیبایی به خاک سیاه بنشاند.

کارخانه‌ای که در دنیا به‌عنوان برند باکیفیت ایرانی با تولید ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفتراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC علاوه بر افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال، نام ایران را در صنعت اروپا بر سر زبان‌ها انداخت و حتی آلمان به‌عنوان مدعی صنعت در دنیا، یکی از خریداران تولیدات این شرکت در دهه اخیر بود.

ماجرای خصوصی‌سازی شرکتی که در دوران دفاع مقدس هم به‌عنوان پشتوانه نیروهای مسلح و در دوران معاصر به‌عنوان مرکزی قابل‌اتکا برای تولید قطعات موشک و… مورد استفاده بود، داستانی بس دردناک و تأسف‌آور است.

و اکنون، در زمانی که اقتصاد ایران نیاز مبرمی به اشتغال و شکوفایی اقتصادی دارد، باید به مجموعه‌هایی مانند ماشین‌سازی که به‌عنوان یک شرکت مادر تخصصی و بالادستی محسوب می‌شود، کمک کرد، نه تنها به حال خود رها کرده، بلکه با محاصره اقتصادی، این شرکت را از بستن قرارداد فروش جدید به بهانه خصوصی‌سازی منع کرده است.

مدیران خصوصی‌سازی شاید موضوع زیان‌ده بودن این شرکت را مطرح می‌کردند، تحریم‌های خارجی تأثیر آن‌چنانی بر روند فعالیت این شرکت نداشت ولی مدیران داخلی با تحریم داخلی و محاصره اقتصادی، این شرکت را به خاک سیاه نشاندند. شرکتی را که می‌توانست به‌عنوان «کارخانهٔ تولید کارخانه» در وضعیت اقتصادی فعلی فعالیت کند، با قرار دادن در لیست واگذاری، نه اجازه استفاده از منابع بانکی را دارد، نه می‌تواند افزایش سرمایه دهد، نه اصلاح ساختار نماید و نه قراردادی را با مشتریان تولیدات خود ببندد.

ماشین‌سازی تبریز نیز حدود ۱۱ سال است با قرار گرفتن در این لیست، به‌نوعی محاصره اقتصادی شده و بر اساس آمار و اسناد دفاتر مالی که در اختیار تسنیم قرار گرفت، این بدهی تا پایان ۱۱ سال محاصره اقتصادی، نه ۱۷ میلیارد نبود، بلکه ۴٫۷ میلیارد تومان است که  دلیل آن نیز از بابت زیان عملیاتی و محقق نشدن سود پیش‌بینی‌شده است.

 ماشین‌سازی را برای اهداف خاص، ورشکسته می‌کنند

مدیرعامل مستعفی کارخانه ماشین‌سازی تبریز با انتقاد شدید از وضعیت فعلی کارخانه ماشین‌سازی تبریز تصریح کرد: ۱۱ سال است برای واگذاری، روی ماشین‌سازی دست گذاشته‌اند که در تمام این مدت، به‌معنای واقعی محاصره اقتصادی کردند.

خادم با تأکید بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی اجازه ورود دستگاه جدید به کارخانه و خروج دستگاه‌های مستهلک را به نام واگذاری به بخش خصوصی نداد، ابراز داشت: آیا با این وضعیت و شرایط اقتصادی فعلی در حوزه نقدینگی، انتظار معجزه از سوی ما را دارند؟

وی افزود: بدهی‌های بانکی و مالیات قابل پرداخت کارخانه هم‌اکنون صفر است و در این مدت ۱۱ محصول جدید تولید شده است، اما با شرایط فعلی نمی‌توان این روند را ادامه داد.

خادمی با انتقاد شدید از رئیس سازمان خصوصی‌سازی، وی را همه‌کاره و قدرت مطلق در زمینه خصوصی‌سازی در دولت دانست و گفت: سازمان خصوصی‌سازی کمر به نابودی ماشین‌سازی تبریز بسته و در جریان کار شرکت مداخله می‌کند، ما مانند بچه‌یتیم مانده‌ایم و نمی‌دانیم درددلمان را به چه‌کسی بگوییم، هر کاری سر ما درآوردند تا ماشین‌سازی را برای اهداف خاص، ورشکسته کنند.

وی افزود: رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ماشین‌سازی ورشکست شده که پس از این سخنان بود که تمام قراردادهای بسته‌شده با شرکت‌های دیگر لغو شد، چراکه گفتند "شما ورشکسته شده‌اید و نمی‌توانیم با شما ادامه همکاری دهیم".

مدیرعامل مستعفی کارخانه ماشین‌سازی تبریز افزود: کسی نمی‌گوید این کارخانه به بخش خصوصی‌سازی واگذار نشود بلکه همه نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی متفق‌القول می‌گویند "اجازه دهید این شرکت ۵ سال تجدید ساختار شود بعد واگذار کنید"، اما هرچه این نمایندگان گفتند، آقایان خصوصی‌سازی جری‌تر شدند.

ماشین‌سازی تبریز ۵ سال با تأخیر واگذار شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سال گذشته با حضور در این کارخانه، با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم این شرکت را از لیست واگذاری‌ها خارج کنیم، می‌توان با تزریق نقدینگی و اصلاح تکنولوژی به شکوفایی بهتری برسانیم، اظهار داشته بود: حضور شرکت در لیست واگذاری باعث شده تا امکان اصلاح ساختار آن فراهم نگردد تا از زیان‌دهی خارج شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اهمیت شرکت ماشین‌سازی، تصریح کرد: ماشین‌سازی تبریز مجموعه عادی تولیدی نیست و با توجه به سابقه و پتانسیل خود، توان ساخت همه نوع ابزارآلات صنعتی حتی هواپیما را نیز دارد و واگذاری ماشین‌سازی با شرایط فعلی به بخش خصوصی، تعطیلی کامل و نابودی آن را رقم خواهد زد.

رحمانی، بابیان اینکه به دلیل قرار گرفتن چندین ساله ماشین‌سازی در لیست واگذاری‌ها، فعالیت این کارخانه تحت تأثیر آن قرار گرفته و با تعدیل اشتغال آن، کارخانه به دلیل دست‌بسته شدن از سوی خصوصی‌سازی به‌گل‌نشسته است، افزود: قرار نیست اصل ۴۴ کارخانجات را به خاک سیاه بنشاند بلکه هدف این قانون احیاء کارخانجات مرده بود.

این نماینده مردم تبریز در مجلس، با اشاره به واگذاری‌های ناموفق کارخانه‌های واگذارشده در آذربایجان شرقی در سنوات گذشته تأکید کرد: در این میان مقاومت سازمان خصوصی‌سازی و اصرار بر واگذاری حتمی ماشین‌سازی در دی‌ ماه جاری، یک رفتار غیرقابل‌قبول است و نباید یک مدیر آذربایجانی با چنین رفتارهایی صنایع مادر تبریز را به نابودی بکشاند.

ریسک بالای واگذاری به دلیل حساس بودن مأموریت شرکت

اواسط سال گذشته بود که همه ۱۹ نماینده آذربایجان شرقی در مجلس، بالاتفاق، با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد، با اشاره به اینکه بارها برخی نمایندگان استان آذربایجان شرقی درخواست خروج آن شرکت از لیست واگذاری را داشتند که متأسفانه توجهی نشده است، تصریح کردند: این بار با حساسیتی که کل نمایندگان آن استان نسبت به موضوع فوق پیداکرده‌اند، از حضرتعالی درخواست دارند حداقل برای مدت یک سال شرکت ماشین‌سازی تبریز را از لیست واگذاری خارج فرمایید.

این نمایندگان، قیمت پایه بسیار نازل برای واگذاری، نداشتن اهلیت لازم کسانی که تابه‌حال متقاضی آن شرکت بوده‌اند و ریسک بالای واگذاری به دلیل حساس بودن مأموریت آن شرکت به دلیل تولید ماشین‌افزار و مولد در ایران را از دلایل درخواست خود برای توقف واگذاری عنوان کردند.

نمایندگان استان در ادامه نامه خود به طیب نیا، آورده‌اند: درصورتی‌که به دلیل واگذاری، همانند واگذاری‌های قبلی دچار صدمه و آسیب شود ضرر غیرقابل جبرانی به حوزه صنعت و تولید، خصوصاً در آذربایجان شرقی وارد خواهد شد و احتمال بروز بحران اجتماعی به دلیل مذکور به‌صورت جدی متصور است.

آنها در این نامه نوشتند: بیش از نیمی از دارایی‌های آن شرکت از بهترین زمین‌های کلان‌شهر تبریز است و شائبه طمع متقاضیان به دلیل آن زمین‌ها بسیار بالاست، بنابرین نباید صنعت مهم و مولد فعلی ماشین‌سازی تبریز فدای طمع بعضی از متقاضیان شود.

در پایان این نامه، نمایندگان خاطرنشان کردند: جناب آقای وزیر، موارد فوق بسیار جدی و قابل‌توجه است، خواهشمند است دستور فرمایید حداقل یک سال این واگذاری از دستور خارج شود تا بررسی‌های لازم صورت پذیرد.

شرکت ماشین‌سازی دست‌وپابسته است/خصوصی‌سازی علیه ماشین‌سازی

به دلایل متعدد و خصوصاً به دلیل بلاتکلیف ماندن در بین ساختار خصوصی و دولتی، کارخانه ماشین‌سازی تبریز طبق قانون نمی‌تواند قرارداد جدیدی را منعقد کرده و یا در مزایدات و مناقصات شرکت کند.

اخیراً سوریه به‌واسطه تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال‌شده، خواستار انعقاد قرارداد ۲۷ میلیون دلاری ۵ ساله برای خرید ماشین‌آلات ماشین‌سازی تبریز است که فرصت بزرگی برای ایران و سوریه  برای کسب درآمد و حمایت ایران از این کشور محور مقاومت است.

وزارت نفت هم به دلیل تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان، به دنبال تأمین برخی از قطعات استراتژیک این صنعت، ماشین‌سازی تبریز را به‌عنوان یک شرکت کیفی و مطلوب برای انعقاد قرارداد در نظر گرفته است که به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده در جریان خصوصی‌سازی، امکان تأمین قطعات و ساخت تجهیزات پالایشگاهی نیز برای صنعت نفت کشور وجود ندارد.

و اما… تلنگری به نام تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز!

باشگاه فوتبال ماشین‌سازی تبریز در سال ۱۳۴۷ تأسیس‌شده و قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمال غرب به‌حساب می‌آید که به دلیل بحران‌های پیش‌آمده در شرکت، این باشگاه از سال ۱۳۹۳ زیر پوشش شهرداری تبریز قرار گرفت و به دلیل قدمت و طرفداران  فراوان، شهرداری نام آن را به «ماشین‌سازی شهرداری تبریز» تغییر داد.

اما امسال باغیرت مثال‌زدنی فوتبالیست‌های بومی آذربایجان شرقی، این تیم پس از ۲۰ سال، دوباره به لیگ برتر فوتبال صعود کرد که در این میان نکته قابل‌توجه آنجا بود که  با تبریکات فراوان مقامات شهری و استانی به خاطر صعود تیم ماشین‌سازی، بهتر بود آنان نیم نگاهی نیز به خود شرکت ماشین‌سازی می‌کردند تا شاید این روزها با این مشکلات مواجه نبود.

سالیان سال است که از مسئولان استانی گرفته تا مقامات کشوری، هیچ توجهی به نیازها و مشکلات این شرکت ندارند و نام شرکت در حال فراموشی بود ولی با صعود تیم «ماشین‌سازی شهرداری تبریز»، نام آن مجدداً در سطح کشور بازخوانی شد. اما فی‌الواقع قدرت فوتبال در کشور ما چقدر است؟ بیش از صنعت و اشتغال و شکوفایی اقتصاد؟

شنیده‌ها حاکی از آن  است که شهرداری برای تقویت زیربنایی این تیم در لیگ برتر، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای یک فصل در نظر گرفته که در صورت صحت این رقم و حتی نصف آن، این مبلغ در مقابل ۵ میلیارد تومانی که می‌تواند شرکت ماشین‌سازی تبریز را از به خاک سیاه نشستن و به نابودی برهاند. ولی کو گوش شنوا و کو حمایت‌کننده از صنعت مادر در کشور؟

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *