ماجراجویی تازه فرزند شاه سعودی

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، روزنامه ایندیپندت در مقاله ای نوشت: طرح تحول اقتصادی عربستان موسوم به طرح "چشم انداز عربستان در ۲۰۳۰ میلادی" در چارچوب تاکتیک های روابط عمومی عربستان مطرح شده است.

این روزنامه نوشت: این طرح چشم انداز ماجراجویی جدید محمد بن سلمان به شمار می رود که خطرات آن کمتر از ماجراجویی سابق او در یمن نیست.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: آمارهایی که از برخورداری عربستان از ۷۱۶ میلیارد بشکه نفت حکایت دارد، آمارهایی افسانه ای است و اصلاحاتی که محمد بن سلمان در قالب "چشم انداز عربستان در سال ۲۰۳۰" میلادی اعلام کرده است و تصمیم او برای تاسیس صندوق سرمایه گذاری جهانی به قیمت ۲ تریلیون دلار در قالب این چشم انداز و نیز فروش سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان، باعث خواهد شد که همه این ذخیره نفتی مدتها قبل از فرا رسیدن موعد نهایی چشم انداز در سال ۲۰۳۰ میلادی از بین برود.

این روزنامه تصریح کرد: از سالها پیش، تحلیلگران نفتی می گویند که میزان ذخیره نفتی عربستان بسیار کمتر از آن چیزی است که عربستان می گوید. این امر سال گذشته در اسناد ویکی‌لیکس خودش را نشان داد. این اسناد فاش کرد که سفارت آمریکا در ریاض به واشنگتن هشدار داده است که ذخایر نفتی عربستان کمتر از ۴۰ درصدی است که پیش بینی می شود.

به نوشته ایندیپندنت، سداد الحسینی رئیس سابق شرکت نفتی آرامکو منبع این سند است که در قالب اسناد ویکی‌لیکس به بیرون درز کرده است زیرا وی بعدا خشم خود را از اینکه دیپلمات های آمریکایی این یادداشت را منتشر کرده اند، ابراز داشت که حاوی اطلاعات دقیقی نیست. اما اگر به سال ۲۰۰۴ میلادی بازگردیم، می بینیم که تحلیلگرانی نظیر ماتیو سیمونز بعد از مطالعات ۲۰۰ سند فنی درباره ذخایر نفتی عربستان دریافتند که بسیاری از چاه های نفت عربستان به خاطر استفاده از آب‌های شور برای حفظ فشار آسیب دیده‌اند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *