دولت به نظرات کارشناسی مجلس توجهی نکرد/سیاست دولت باعث رکود در کشور شد

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه اولویت دارترین مشکل جامعه ما بحث رکود اقتصادی است، اظهار داشت: رکود اقتصادی تبعات بسیار منفی را در شرایط فعلی ایجاد کرده و این باعث شده تولیدکننده و خدمات دهنده و قشر آسیب‌پذیر جامعه تحت‌فشار اقتصادی قرار بگیرند.

وی افزود: در مجلس نهم یک سری تصمیماتی درزمینه تولید و اقتصاد مقاومتی انجام شد که منتج به تشکیل کمیسیون حمایت از تولید، کمیسیون اقتصاد مقاومتی و طرح مباحث اقتصاد مقاومتی در کمیسیون‌ها شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اگر بخشی از تصمیماتی که در مجلس نهم در بحث اقتصادی اتخاذ شد اجرا می‌شد، ما شاهد برداشتن گام مهمی در اجرای اقتصاد مقاومتی می‌بودیم، گفت: در این بازه زمانی فضای مناسبی را در شرایط اقتصادی را شاهد نبودیم و سیاست دولت بر اساس مهار تورم از طریق جلوگیری گردش سرمایه و نقدینگی پول بود که درنهایت ما شاهد این رکود شدیم.

وی افزود: ضروری است که مطالعات و تحقیقات و شکل‌گیری کمیسیون‌ها در راستای اصلاح اقتصاد کشور، به مجلس دهم منتقل‌شده و در  آن مجلس استمرار یابد.

سعیدی با اشاره به اینکه، با ابراز امیدواری از اینکه در سال پیش رو قدم‌های خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته شود، خاطرنشان کرد: دولت در این ۲٫۵ سال، تمایل داشته عملکردی در حوزه مهار تورم ارائه دهد و این باعث شد دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی مجلس موردتوجه کافی قرار نگیرد که البته امیدواریم در سال ۹۵ قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی افزود: برای تحقق این مسئله، علاوه بر اینکه باید مجلس تصمیمات کارشناسی در اقتصاد مقاومتی براساس «اقدام و عمل» بردارد، از تجربه نمایندگان مجلس نهم نیز استفاده گردد، چراکه اگر این مسیر ابتر بماند مطمئناً راه‌رفته به نقطه اول بازمی‌گردد و  این خسارتی برای کشور می‌باشد.

 60 درصد کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل هستند 

کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو، با اشاره به رکود حاکم در واحدهای صنعتی استان، تصریح کرد: در سال ۹۳ پایشی در آذربایجان شرقی روی واحدهای تولیدی و صنعتی انجام شد که نشان داد علی رغم صدور مجوز برای ۸ هزار واحد تولیدی، حدود ۳ هزار واحد از آنان در حال فعالیت هستند که زیر ۵۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند ۶۰ درصد کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل هستند و برای حل این مسئله، اولین اقدام دولت و مجلس دهم، مسئله بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه تولید باشد.

سعیدی با اشاره به اینکه سرمایه ما در این واحدهای تولیدی خوابیده است و برای ایجاد هر شغل جدید باید ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شود، گفت: من اعتقاددارم این اعداد و ارقام را باید کنار بگذارند و با احیای این ۶۰ درصد واحدهای تولیدی و کمک و پشتیبانی از آنان، می‌توانند اقدامات بزرگی انجام دهد.

وی افزود: تعدادی از این واحدهای تولیدی سرمایه در گردش ندارند و بسیاری از این واحدهای تولیدی بر اثر مالیات بر ارزش‌افزوده، کاملاً از این موضوع عاصی شده‌اند و باعث شده آنان را به لبه پرتگاه تعطیلی کشانده است.

این نماینده مجلس؛ با اشاره به اینکه مجلس دهم باید به‌سرعت مشکلات واحدهای تولیدی را احصاء کرده و با هماهنگی دولت این میزان ۶۰ درصدی واحدهای تولیدی را به چرخه تولید بازگرداند، خاطرنشان کرد: در صورت وقوع این اتفاق، دوره رونق اقتصادی و حل مشکل بیکاری و افزایش درامد سرانه را شاهد خواهیم بود.

 جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا از سوی دولت تاثیر بزرگی در رشد اقتصاد دارد

وی افزود: از سوی دیگر موانع صادرات باید برطرف شود، چراکه وظیفه دولت حمایت از صادرکننده و تشویق آنان است و در کنار آن، یکی مهم‌ترین بخش‌هایی که ضربات بسیاری به تولید داخلی زده است، واردات بی‌رویه است که باید سریعاً تعیین و تکلیف شود.

کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو، با خطرناک توصیف کردن میزان قاچاق کالا در کشور، تصریح کرد: یکی از دیگر مسائل تأثیرگذار بر مسئله تولید و اقتصاد کشور، مسئله قاچاق کالا است که دولت و مجلس باید با همکاری همدیگر، جلوی ۲۷ میلیارد دلار کالای قاچاق سالانه  را بگیرند که رقم خطرناک و قابل تاملی است.

وی افزود: این اقدامات می‌تواند جانی دوباره به واحدهای تولیدی تعطیل‌شده دهد و از سوی دیگر قوانین رفع موانع تولید که اوایل سال گذشته تصویب شد باید دوباره بررسی شود مواردی که تصویب‌شده، به‌صورت کامل اجرایی شود و هیچ مانعی بر سر راه تولید باقی نماند و از مسیر برداشته شود.

احیای صنایع‌دستی، رونق اقتصادی و حفظ فرهنگ و هویت آذربایجان را در پی دارد

سعیدی با تأکید بر اینکه باید به فکر احیای صنایع‌دستی نیز باشیم، گفت: فرش و صنایع‌دستی می‌تواند باعث رونق جدی اقتصادی در کشور شده، چراکه این‌ها شناسنامه و هویت و فرهنگ ما هستند و این موضوع مهم و اساسی است و در بازارهای جهانی جایگاه دارد.

وی ادامه داد: برای احیای صنایع‌دستی که اکنون نقش بارز خود را در اقتصاد کشور ازدست‌داده است، برنامه‌هایی جدی داریم و اولین برنامه این است که فرش و صنایع‌دستی به سازمانی مستقل تبدیل شود و حتی من معتقدم باید وزارت نفت را منحل کرده و به‌جای آن وزارت فرش و صنایع‌دستی را تأسیس کنیم، چراکه بهترین جایگزین درآمدهای نفتی فرش و صنایع‌دستی است.

این نماینده مجلس، با اشاره به تلاش در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و دام‌پروری کشور، گفت: پایه اقتصاد کشور باید بر روی بخش کشاورزی و تولیدات آن متمرکز باشد زیرا محصولاتی از قبیل زعفران و پسته ازجمله محصولات استراتژیک هستند و در کنار آن‌ها، بخش دام‌پروری نیز در کشور به دلیل واردات نهاده‌های دامی به‌شدت تحت‌فشار است.

 سیاست‌های غلط پولی و بانکی، نقدینگی را به سمت پول‌شویی و خوابیدن در بانک‌ها با سود ۲۲ درصد، برده است.

وی افزود: در بخش اقتصادی نیز، هدف ما رفع موانع تولید است که منتج این موانع، تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی است و در راستای حل این مشکل، اولین گام، تأمین سرمایه در گردش، رفع موانع صادرات و حل مشکل مالیات است.

سعیدی با انتقاد از سیاست‌های بانکی و پولی کشور گفت:  در کنار این مسائل، به دلیل اعمال سیاست‌های غلط پولی و بانکی توسط مسئولین کشور، نقدینگی به سمت کارهای کاذب و پول‌شویی و خوابیدن در بانک‌ها با سود ۲۲ درصد، رفته است.

وی افزود: ما با این سیاست‌ها تولیدکننده را تشویق می‌کنیم که سرمایه خود را در بانک با سود ۲۲ درصد انباشت کند، کدام واحد تولیدی وجود دارد که بالای ۲۲ درصد سود داشته باشد؟ این کار غلطی است و باید حل شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *