اجرای پروژه‌های بزرگ باوجود بحران مالی شهرداری در سال ۹۴/ مترو تبریز امسال به میدان ساعت می‌رسد

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، همزمان با آغاز سال ۹۵ و اهمیت توسعه تبریز در آستانه «تبریز-۲۰۱۸»، با اصغر عابدزاده، رئیس شورای شهرستان تبریز به گفت‌وگو نشستیم که حاصل آن را در پی می خوانید.

تسنیم: همانطور که مستحضرید رهبر معظم انقلاب براساس سیاست‌های کلی و استراتژی‌های کلان، امسال را به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری کرده‌اند. شما اجرای سیاست های کلی تعیین شده از سوی معظم له را در حوزه اقدام و عمل خصوصاً در بحث مدیریت شهری چگونه می‌دانید؟

عابدزاده: طبیعتاً شهرداری نهادی عمومی و غیر دولتی است که در تمامی دنیا اهمیت خاصی دارد و این اهمیت به خاطر کار شهرداری در خدمت رسانی به مردم است و دوم اینکه عمده درآمد شهرداری وابسته به مردم است؛ لذا پول از مردم اخذ می‌شود و برای مردم هزینه می‌شود.

در اینجا چندین نکته حائز اهمیت است، اولاً پولی که از مردم اخذ می‌شود، باید در هزینه کرد آن دقت فراوانی به خرج داده شده و مدیریت مالی صورت گیرد. این امانتی است در دست مدیران که اگر بر سلامت و حفاظت از آن دقت شود، برکت آن افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، مردم را به مشارکت همگانی در اداره شهر تشویق کنیم و با مشارکت در حفاظت، نظافت، درآمد و هزینه شهر توجه داشته باشند.

به‌ویژه اینکه مردم اگر در پرداخت عوارض سالانه و عوارض مغازه‌ها اهتمام داشته باشند، می‌تواند به آبادی شهر کمک کند اما در هزینه کرد شهرداری نیز مسئولین شهری باید، نظرات، خواسته‌ها و پیشنهادات مردم را لحاظ کنند و این در راستای منویات مقام معظم رهبری است.

اقتصاد مقاومتی به معنی عدم هزینه کرد نیست، بلکه به معنی هزینه درست و رعایت مسائل شرعی و قانونی، عدم اسراف و استفاده از تولیدات داخلی است. برای مردم فرهنگ سازی کنیم که تولیدات داخلی به نفع منافع کشور است چراکه سود تولیدات هم به نفع مصرف کنندگان است و هم به نفع تولید کنندگان.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در جامعه است، مسئله بیکاری در جامعه است لذا باید در حوزه اجرای اقتصاد مقاومتی به سخن اکتفا نکنیم و این مسائل باید به مرحله عملیاتی درآید، باید اقتصاد مقاومتی مدنظر همه مدیران و مسئولین شهرداری و شورای شهر قرار گیرد و منویات مقام معظم رهبری نیز به صورت دقیق اجرایی شود.

تسنیم: حدود ۳ سال از عمر شورای چهارم شهر تبریز می‌گذرد، شما مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف این شورای شهر و شهرداری را در سال ۹۴ چه می‌دانید؟

عابدزاده: شهرداری سازمانی است که بیشتر فنی، خدماتی و فرهنگی است و هرچیزی که مستلزم بخش خدماتی باشد باید در کنار مدیریت خوب، بخش مالی را نیز به خوبی تامین و مدیریت کند. متاسفانه در سال ۹۴ با رکود مالی شهرداری مواجه بودیم و درآمد شهرداری که عمدتاً از محل درآمد پروانه ساختمانی تأمین می‌شد، به مراتب کاهش پیدا کرده بود و درآمد کاهش یافته بود.

شهرداری و شورای شهر در مقطع بحران مالی، تلاش کرد پروژه‌های بزرگی انجام داد و پروژه هایی که ضرورت تداوم و پیگیری آن وجود داشت به تعویق نیفتاد تا شهروندان احساس نکنند شهرداری دچار بحران خاصی شده است. من سال گذشته در یکی از مصاحبه‌ها نیز گفتم که شهرداری ورشکسته نشده و انشاالله اجازه نخواهیم داد ورشکسته شود، آنچه در توان داریم را صرف تداوم این راه خواهیم کرد.

در حوزه مسائل فرهنگی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و امورات جاری شهری نیز اقدامات خوبی انجام شد که به دلیل سایه افکندن مسائل مالی، آنگونه که انتظار داشتیم اتفاق نیفتاد و محقق نشد.

تسنیم: در سال جدید نیز، پروژه‌های شهری و روند آن را چگونه می‌بینید؟ پروژه مترو تبریز چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟

عابدزاده: آنگونه که آقای شهردار گفته است در سال ۹۵ شاهد حرکت واگن‌های قطار در تبریز و تا میدان ساعت خواهیم بود. ما سالیان سال بودجه‌های کلانی را صرف انجام و اتمام پروژه قطار شهری تبریز به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه عمرانی کرده‌ایم.

هم و غم ما این است که هرچه سریع تر این پروژه به بهره برداری برسد. بخشی از مسائل مانع از اتمام این پروژه می‌شود، از طرفی نیز نیمی از بار مالی این پروژه بر عهده شهرداری و نیمی دیگر بر عهده دولت است که هر کدام باید همزمان به تعهدات عمل کنند تا پروژه با سرعت به پیش برود. در سال ۹۵، همت ما این است که بودجه مشخص شده به صورت تام به این پروژه اختصاص یابد و نتیجه ملموسی بعد از مدتها در اختیار مردم قرار گیرد.

در بودجه امسال وام و اوراق مشارکت را لحاظ نکرده‌ایم و تلاش داریم اتکای بودجه به مردم باشد. مردم نیز تا به حال نیز تجربه ثابت کرده است بودجه‌ای که به مردم متعلق است انصافاً مردم پرداخت کرده‌اند و اگر زمانی خوب نبوده، مجموعه شورا و شهرداری نتوانسته است به خوبی مردم را توجیه کنند.

بنده روند خدمت رسانی در شهر تبریز را در سال ۹۵ مثبت ارزیابی می‌کنم و شورا و شهرداری به مردم قول می‌دهند با تلاش مضاعف شاهد شکوفایی تبریز و رضایت ملت باشیم.

تسنیم: نظرتان درباره کاهش تعداد اعضای شورای شهر چیست؟

عابدزاده: قانونگذار زمانی که تعداد اعضای شورای شهر تبریز را از ۱۱ نفر به ۲۱ نفر افزایش داد، وظایفی را برای این مجموعه مشخص کرد، مثلاً مقرر کرد ادارات خدمات رسان همچون آب، گاز، برق و تلفن، همچون شهرداری زیر نظر و هدایت شورای شهر قرار گیرد. اگر این‌ها انجام می‌شد ۲۱ نفر زیاد نبود، ولی به نظر من، ۲۱ نفر در تبریز، کار خاصی نکرده‌اند که در وضعیت فعلی و با همان وظایف قبلی، ۱۱ نفر نتوانسته باشند انجام دهند.

تسنیم: اخیراً به دلیل برخی برخوردهای قضایی در شورا و شهرداری تبریز، دستگیری‌هایی در این مجموعه اتفاق افتاده است، آیا احتمال تداوم این دستگیری‌ها وجود دارد؟

عابدزاده: اینکه احتمال تداوم دستگیری‌ها و تخلفات و زندان و هرچیز دیگری وجود دارد یا نه، در حیطه اظهار نظر بنده نیست، سخن بنده این است که احتمال تداوم یا احتمال عدم تداوم این مسئله، برعهده دستگاه‌های حراستی، نظارتی و قضایی است و بنده نه می‌توانم بگوید اتفاق می‌افتد و نه می‌توانم بگویم نمی‌افتد، زیرا من در این مورد اهل نظر نیستم.

اگر از زبان من یا هرکس دیگری گفته شود احتمال یا عدم احتمال تداوم این دستگیری‌ها وجود دارد یا ندارد، این را همه می‌توانند بگویند. اگر از هر کس دیگری بپرسید احتمال این دستگیری‌ها وجود دارد یا ندارد، وی نیز به شما می‌گوید که شاید باشد و شاید هم نباشد. ولی سخن ما این است که انشاالله احتمال روی دادن آن وجود نداشته باشد.

دستگیری‌های اخیر در شورا و شهرداری تبریز، لزوم نظارت در مجموعه‌های اداری را نشان داد. مقوله نظارت به‌گونه‌ای است که سازمان‌های امنیتی، حراستی و قضایی باید برای عملکرد همه، خصوصاً مدیران و کارکنان در یک مجموعه مدیریت نظارت داشته باشند و همه باید در برابر تخلف خود به این مراجع و افکار عمومی پاسخگو باشد.

در این قبیل مسائل، در صورت ضعف ایمان، وجود حرص و طمع و فراهم بودن زمینه تخلف در هر اداره‌ای و ارگانی، امکان تخلف و سوءاستفاده وجود دارد، که این ۳ عامل دست‌به‌دست هم می‌دهند و در بروز یک تخلف سهیم می‌شوند. لذا نظارت باید در همه ابعاد زیاد بوده و هرکسی در هر پست و مقامی باید در قبال تخلف خود پاسخگو باشد، اما تا اعلام رأی قطعی و نهایی، نمی‌توانیم در این مسائل اظهارنظر قطعی کنیم.

این اتفاقات تلنگری برای شورا و شهرداری تبریز است تا ساختار اداری و نظارتی را در کنار هم اصلاح کنند، این مسئله را باید فرصتی برای خود بدانیم که کسانی که در کارهای خود غفلت می‌کردند، به خود بیایند و دست از برخی اقدامات و اعمال خود بردارند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *