شب یلدایی که عطر و بوی محمدی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا ،  به نقل از "کرمان1400" از کرمان ، شب یلدا آخرین شب پاییز و طولانی ترین شب سال است و به آن شب چله هم می گویند و تفاوت این شب با شبهای دیگر در یک دقیقه بیشتر بودن آن است در این شب همه خانواده های ایرانی دور هم جمع می شوند و این شب را جشن می گیرند گردهمایی خانوادگی و خوردن میوه‌هایی همچون هندوانه و انار و خشکبار از آیین‌های ویژه جشن شب یلداست.
در این شب پس از صرف خوردنی ها، قصه‌گویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.
شب یلدای امسال همانند سال قبل در ایام عزاداری محرم و صفر است و با ایام ارتحال پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) متقارن شده است که باید حرمت این عزیزان در این شب نگه داشته شود و دورهمی این شب به یاد ائمه برگزار شود.
بهتر است امسال برای شب یلدا که به خاطر چند دقیقه بلندترین شب سال لقب گرفته چند دقیقه بیشتر برای ائمه اطهار عزاداری کنیم و یلدای امسال فرصت شب زنده داری و راز و نیاز با خداوند مهربانی‌ها و اندیشیدن برای رفع کدورت‌ها و نزدیک شدن قلب‌ها باشد.
یلدا شاید بهانه ای برای دور هم نشینی و دور کردن اختلافات و نزدیک شدن خانواده ها به یکدیگر باشد، ولی باید توجه داشته باشیم که ما ایرانی ها در کنار این سنت های قدیمی دین و سنتی داریم به نام اسلام که از همه سنت های اصیل ایرانی مهمتر بوده و باید آن را ارج نهیم.
با توجه به اینکه شب یلدا، شب ارتحال پیامبر اکرم (ص) است و ایشان هم بر صله ارحام  بسیار تاکید داشتند و در احادیث مختلفی آن را بیان کرده اند از جمله در حدیث زیر می فرمایند :
اَلصَّدَقَهُ عَلى‏ وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَصِلَهُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَهً وَتَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛

صدقه به جا، نیکوکارى، نیکى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش‏بختى تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهاى بد جلوگیرى میکند.
پس باید در این شب این سنت حسنه پیامبر اکرم (ص) را در دستور کار خود قرار دهیم.
زهرا شهروند کرمانی در رابطه با شب یلدا و چگونگی برگزاری این شب گفت : شب یلدا امسال را مانند سالهای گذشته به خانه پدربزرگم می رویم و همه فامیل در آنجا جمع هستند.
وی افزود : هر ساله ما در این شب به خوردن شام ، میوه و تنقلات می پردازیم و در آخر هم پدربزرگمان برایمان شاهنامه می خواند و فال حافظ می گیرد ولی امسال دیگر از این میزان شادی کاسته شده و سعی خواهیم کرد که بیشتر از سیره و روش پیامبر اکرم (ص) سخن بگوییم.
حسین شهروند دیگر کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت : در سال گذشته همه خانواده من دور هم جمع می شدند و میوه و شیرینی و آجیل می خوردیم اما امسال به دلیل قرار گرفتن این شب در ایام ارتحال پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) به مراسمات عزاداری می رویم و این شب را در سوگ این عزیزان به عزاداری می پردازیم.
علیرضا آتش نشان کرمانی هم درباره این شب افزود : من  در این شب سرکار و در کنار همکارانم هستم و پس از خوردن میوه و مخصوصا هندوانه با آنها حافظ می خوانیم و شب را به صبح می رسانم و امیدوارم در این شب هیچ حادثه ای رخ ندهد.

همچنین ببینید

امام جمعه میانه: سخت‌ترین توطئه‌ها را با دعای شهدا پشت سر گذاشتیم

امام جمعه میانه در آیین وداع با شهید گمنام، شهید را واژه‌ای مقدس و مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *