کاندیداهای غیرمنتخب مجلس به جای متهم کردن سپاه بهتر است خود را سرزنش کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، فرافکنی رفتار یکی از مباحث روانشناختی است که در آن، شخص ناکامی ها یا رفتارهای نامناسب خود را به اشخاص یا اشیا نسبت داده و به جای واقع بینی، به صورت عامدانه یا ناخواسته دیگران را مقصّر معرفی می کند. این پدیده زمانی رخ می دهد که آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتدبا آنچه که این فرد انتظار رویدادش را داشته است، متفاوت باشد و با این رفتار در صدد تطهیر خود یا مقابله با سرزنش دیگران می پردازد؛ همانند آنچه که در رفتار برخی از کاندیداهای غیرمنتخب مشاهده می شود که در این یادداشت به آن می پردازیم.

 برخی از کاندیداهای غیرمنتخب مجلس شورای اسلامی از فرصت های پیش آمده در دید و بازدیدهای سال نو، این روزها به تشریح علل ناکامی خود در عرصه رقابت انتخاباتی پرداختند و به نوعی می توان گفت نقل محافل و مجالسشان متهم کردن این و آن بود.

 در این میان، عده ای علت اصلی شکست انتخاباتی خود را به ورود سپاه و نیروهای سپاهی در این عرصه و دخالت در انتخابات نسبت می دهند و به جای واقع بینی و ژرف اندیشی، پیکان اتهام را به سمت این نهاد مقدّس روانه کرده و ادّعا می کنند که نیروهای سپاه با حمایت از برخی کاندیداها و تخریب برخی دیگر، سنگ لای چرخهای پیروزی شان انداخته اند.

   اما سؤال اینجاست:

  • آیا سپاه یا نیروهای آن می توانند کسی را مورد حمایت یا تخریب قرار دهند؟
  • آیا اصلا چنین حقّی – دخالت در انتخابات – به آنان داده شده است یا نه؟
  • نقش و وظیفه سپاه در عرصه انتخابات چیست؟
  • اگر سپاه مانع نبوده است پس در حقیقت چه چیزی مانع از دستیابی اینها به کرسی های مجلس شورای اسلامی شده است؟

آنچه مسلّم است این حقیقت است که اینهایی که سپاه را متهم می سازند؛ یا از سیاست چیزی نمی دانند، یا به وظایف و ماموریتهای سپاه آشنا نیستند و یا نفوذی دشمن بوده و عامدانه در صدد تخریب این نهاد انقلابی و استمار جریان سپاه هراسی در کشور هستند.

به جرأت می توان گفت هدف اصلی دسته اول از ورود به مجلس، کسب قدرت سیاسی، مشهور شدن یا دستیابی به مطامع و رانت های اقتصادی بوده است و هدف گروه سوم علاوه بر دستیابی به اهداف گروه اول، اجرای سیاستهای آمریکا و انگلیس و سست کردن پایه های انقلاب اسلامی را نیز دنبال می کردند.

   اما اگر ما با دیدی مثبت به اینها نگاه کنیم و به دور از هدف های مشروع و نامشروعشان از نماینده شدن برای مردم در مجلس شورای اسلامی، آنها را جزو دسته دوم قلمداد کنیم باید بگوییم که بهتر است قبل از قضاوت در موضوع دخالت سپاه، وظایف و ماموریتهای آن را به خوبی مطالعه نمایند تا اینگونه به اشتباه در بین مردم، شبهه افکنی نکنند.

 مطابق دستور رهبر فقید انقلاب اسلامی، ورود یا حمایت از احزاب سیاسی برای نیروهای مسلح ممنوع می باشد و هیچ پاسداری حق دخالت در انتخابات را ندارد اما وظیفه سنگینی که بر گردن این نهاد است روشنگری و بصیرت افزایی مردم است نه دخالت در انتخابات.

 حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، از وظایف و ماموریتهای ذاتی سپاه است و در تحقق فرمایش امام راحل(ره) که فرمودند: "نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد"، نیروهای سپاه وظیفه دارند تا با روشنگری و اجرای نشست های بصیرت افزایی، معیارهای انتخاب درست را به مردم معرفی کنند و این متفاوت است از حمایت از حزب یا جناحی و تخریب حزب یا جناحی دیگر.

 همانگونه که رهبر معظم انقلاب- حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)- چراغ هدایت گر و قطب نمای حرکت مردم هستند و مردم باید برای تشخیص حق از باطل در مسیر ترسیمی ایشان حرکت کنند، هر کدام از نیروهای سپاه نیز می تواند به عنوان تابلو راهنما و فلش حرکت مردم در مسیر ولایت عمل نمایند.

 و در پاسخ به این سؤال که اگر سپاه مانع نبوده است پس در حقیقت چه چیزی مانع از دستیابی اینها به کرسی های مجلس شورای اسلامی شده است، باید گفت: انقلاب اسلامی ذاتا متعلق به آحاد ملت است و آرای مردم تعیین کننده نهایی است، چه اینکه مردم بخواهند در مسیر صحیح حرکت کنند یا بدون توجه به چراغ راهنما و تابلوهای هدایتگر، مسیری انحرافی و غیرعقلانی را طی نمایند.

به نظر بنده مردم در شرایط کنونی چهره های رنگ شده را می شناسند و بهتر تشخیص می دهند که

  • افرادی که قانون را در تبلیغات خود زیر پا گذاشته و بدون توجه به تذکرات داده شده، به صورت غیرقانونی با تبلیغات پیش از موعد؛ نصب عکس، پوستر و پلاکاردهای تبلیغاتی در محل های ممنوع شده و … سعی در جلب آرای حداکثری را داشتند
  • افرادی که در سخنرانی های خود، برای بهتر جلوه نمایی دست به تخریب دیگر کاندیداها زدند
  • افرادی که خود و مبلغانشان، ارزشها و زیرساختهای کشور و فرهنگ اسلامی را زیر سؤال بردند
  • افرادی که منتخب دوره های گذشته بوده ولی عملکرد مناسبی از خود نشان نداده اند
  • افرادی که شمّ سیاسی نداشته و به راحتی بازیچه دست سیاستمداران و سوء استفاده کنندگان می شودند
  • افرادی که میلیونها و یا میلیاردها هزینه کردندتا این پست را تصاحب کنند
  • افرادی که به دنبال اغفال مردم با دادن وعده های توخالی یا خارج از محدوده اختیارات نمایندگی بودند
  • افرادی که صلاحیت آنان محرز نشده و با متوسل شدن به این و آن، خود را تبرئه کردند

   و از این قبیل افراد،به درد مجلس قانونگذاری کشور نمی خورند و این موضوع دخلی به سپاه و نیروهای آن ندارد.

 

نگارنده:علی محمد عزتی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *