نقش رهبران وهابی آذربایجان در پیوستن اتباع آذری به گروه های تروریستی سوریه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  در طی روزهای اخیر فایل صوتی از سوی علی خان موسی اف از سرکردگان وهابیت در جمهوری آذربایجان منتشر شد که در آن از طرفداران خود خواسته است تا برای شرکت در امر واجب جهاد راهی سوریه شوند و اعلام کرده است هر کس که از این دعوت سرپیچی کند در واقع از امر الهی فرار کرده است.

در پی انتشار گسترده این فایل صوتی و واکنش های متعدد از طرف خبرنگاران و رسانه های آذربایجان و اشخاص مطرح به سخنان وی، اظهارات مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی امور دینی آذربایجان مبنی بر این که سخنان علی خان موسی اف باید توسط نهادهای امنیتی و انتظامی آذربایجان بررسی و پیگیری شود نیز منتشر گردید.

قبل از انتشار این فایل صوتی علی خان موسی اف هر گونه نقش خویش در اعزام اتباع آذربایجان برای پیوستن به گروههای تروریستی در سوریه را انکار می کرد این در حالی است که اتباع آذری که بعد از بازگشت از سوریه توسط نیروهای امنیتی آذربایجان بازداشت می شدند در اعترافات خویش اعلام می داشتند که فریب تبلیغات علی خان موسی اف را خورده و به نام جهاد جذب گروههای تروریستی در سوریه شده اند.

بعد از انتشار فایل صوتی علی خان موسی اف یکی از اتباع آذری با ارسال نامه ای به سایت های خبری آذربایجان اعلام داشت که در نتیجه تبلیغات علی خان موسی اف به سوریه رفته و جذب داعش شده بود.

 بعد از شروع درگیرهای داخلی در سوریه تعدادی از اتباع آذربایجان جهت پیوستن به گروههای تروریستی به سوریه اعزام شده اند. تاکنون صدها تن از اتباع آذری که برای به اصطلاح جهاد با دولت دمشق به سوریه اعزام شده بودند، کشته شده اند. ریشه اعزام اتباع آذری به سوریه را بایستی در تساهل و تسامح دولت باکو در مورد فعالیت وهابیون آذری در آذربایجان جستجو نمود.

حاکمیت آذربایجان با هدف جلوگیری از فعالیت شیعیان اسلامگرا از تبلیغ وهابیت بویژه در مناطق شمالی آذربایجان و هم مرز با روسیه چشم پوششی نموده و مانع فعالیت دولتهای عربستان سعودی و کویت که به اسم فعالیت های خیریه در آذربایجان وهابیت را تبلیغ می نمودند، نگردید.

ولی با شروع حوادث سوریه و اعزام اتباع آذری به این کشور که در نتیجه عوامل مادی و نیز تبلیغات برخی از عناصر وهابیت در آذربایجان از جمله الخان موسی اف در مورد فریضه جهاد بود، سازمانهای امنیتی جمهوری آذربایجان احساس نمودند که با بازگشت تروریست های آذری به آذربایجان بعد از خاتمه جنگ در سوریه تهدیدات امنیتی آذربایجان و دولت آن را فراخواهد گرفت و حالا اقدام به جلوگیری از فعالیت وهابیت و افراط گرایی دینی در آذربایجان نموده و تعدادی از اتباع آذری که بین آذربایجان و سوریه تردد می کردند را بازداشت کرده اند.

 خطر وهابیت در آذربایجان در حال فزونی است و علیرغم اظهارات مسئولان دینی آذری مبنی بر نبود پایگاه در آذربایجان برای وهابیت، مساجد مختص به وهابیون در موقع نمازهای جماعت مملو از افراطیون آذری است.

 بدلیل بی تدبیری مسئولان دینی آذری رهبران وهابی آذری بعنوان کارشناس دینی به جامعه معرفی شده و توانستند راه را برای تبلیغ وهابیت در آذربایجان هموار سازند. نکته قابل توجه در این است که رهبران وهابی آذری علیرغم اظهارات رسمی خویش مبنی بر مخالفت با افراط گرایی و تروریسم در مجالس خصوصی به تبلیغ افراط گرایی پرداخته و مردم را به جهاد و پیوستن به گروههای تروریستی در سوریه تشویق می کنند.

افرادی مثل علی خان موسی اف در سخنان خود در این جلسات خصوصی ضمن اشاره به اینکه حوادث سوریه به مانند جهاد است، خواستار حضور در آنجا می شوند که اعترافات بازداشت شدگان نشان دهنده واقعیت هاست.

برای تبلیغ و گسترش وهابیت در آذربایجان پول های کلانی خرج می شود. با توجه به مشکلات اقتصادی در آذربایجان، افراد بی سواد به راحتی فریب می خورند، اما کسانی که دین حقیقی را شناخته باشند، هرگز فریب آنها را نخواهند خورد. وهابیت و عناصر افراطی در آذربایجان از پایگاه و ایدئولوژی پنهانی خوبی برخوردارند و دولت آذربایجان برای جلوگیری از تهدیدات افراطیون وهابی که حتی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان را غاصب حکومت می دانند چاره ایی جزء برخورد با آنها ندارد.

 

 

نگارنده: علی حیدری

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *