آشنایی با دروازه آذربایجان میانه+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، هرکجای کشور زیبا و پهناورمان که باشیم از طبیعت و آرامش آن شهر و منطقه لذت خواهیم برد و بناهای تاریخی که در سرزمینمان گسترده شده است ما را با گذشته و تاریخ غنی و عظیم این اقلیم پیوند می دهد. "میانه" یکی ازشهرهایی که مانند دیگر شهرهای ایران از پیشینه تاریخی غنی و طبیعت بسیار زیبایی بهره مند است.


شهری که به عنوان دروازهٔ آذربایجان شناخته می‌شود و پس از تبریز، مراغه یکی از شهرهای مهم آذربایجان به شمار می‌رود.

از بناهای تاریخی و دیدنی "میانه" به چند مورد از آنها اشاره می کنیم که برخی از آنها را هم می توان از جاذبه های تاریخی دانست و هم طبیعی.

وجود مساجد و مقبره های قدیمی و تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود که از وجود این اماکن  می توان به فرهنگ و تاریخ کهن و غنی این مناطق پی برد.

 

مسجد سنگی ترک میانه/


این مسجد در روستای قدیمی ترک، در ۲۹ کیلومتری شمال شرق میانه قرار گرفته است.از آثار بسیار مهم آذربایجان است و از شگفتیهای منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. شیوه معماری و مصالح ساختمانی که در آن به کار رفته‌است، باستان شناسان را به حیرت واداشته‌ است و در عین حال تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی را در قرون گذشته به تماشای علاقمندان می‌گذارد. بنای مسجد و نمای بیرونی آن، همه یکپارچه از سنگ ساخته شده‌است. کنده کاری‌های باشکوه و کتیبه‌های زیبای آن که به خط زیبای نستعلیق تزیین شده زیبایی تامل برانگیزی به این بنا داده است.

قبر امامزاده محمد میانه/


این امامزاده در روستای کندوان، واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه سر بر بالین خاک نهاده است.

 

قیزکورپی سی (پل دختر) میانه/


این پل معروف در دامنه شرقی قافلانکوه و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر میانه، بر روی رودخانه قزل اوزون بنا شده و دارای سه دهانه بزرگ و محکم با پاینه‌های استوار آجری است که بر روی آب برهای سنگی قرار گرفته‌است. در داخل پایه‌ها، اتاقهای کوچکی با زیبایی و ظرافت بنا گردیده‌است.


قلعه نجفقلی خان میانه/

این قلعه بزرگ خاکی، در جنوب شرقی میانه ( جنب رودخانه شهر چایی) قرار گرفته‌است. در قسمت‌های شمالی و شمال شرقی آن بناهای مسکونی بنا شده‌است و سمت جنوبی و جنوب غربی آن را زمین‌های زراعی و باغات سرسبز احاطه نموده و ناحیه شمال غربی آن در بالای کوه‌های قافلانکوه قرار گرفته‌است. شکل عمومی آن کثیرالاضلاع غیرمنتظمی است که دره‌های عمیق و قله‌های تیز قافلانکوه را زیر پوشش خود قرار داده‌است.

کاروانسرای جمال آباد میانه/

این بنای تاریخی در کنار روستای جمال‌آباد، واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه قرار دارد که در سال ۱۰۶۵ هجری قمری بنا شده‌است. به نوشته شوالیه شارون نویسنده و جهانگرد معروف، این کاروانسرا در تاریخ ۷۳۳ هجری قمری بدست غیاث الدین محمد، وزیر سلطان ابوسعید، سلطان مغول ساخته شده‌است.

 

 

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹

 

 

 پایان پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *