حال و هوای جیب مردم در آستانه عید/ وقتی کاهش قدرت خرید، پای اقتصاد میانه ای ها را لنگ می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از میانه نیوز، اقتصاد یکی از مهمترین بخش های هر جامعه ای محسوب می شود و میزان رضایت نسبی مردم از دولت ها نیز معمولا با وضعیت اقتصادی رابطه ای نزدیک دارد، وضعیت اقتصادی خوب و تلاش دولت ها برای ارتقای جایگاه اقتصادی کشورشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در آستانه عید نوروز مردم معمولا بیشتر به وضعیت اقتصادی خود فکر می کنند شاید در طول سال بتوان از کنار برخی از مسائل و مشکلات اقتصادی گذشت اما نوروز و افزایش آمار دید و بازدیدها و خرید لوازم مورد نیاز، از تغییر دکوراسیون خانه تا خرید وسایل مورد نیاز از جمله لباس و آجیل، شیرینی و میوه وضعیت را دگرگون می کند و مردم در واقع مجبورند برای آبرو داری میهمانی ها خوبی را برگزار کنند.

این روزها و در آستانه عید نوروز مردم در تب و تاب خرید نوروزی هستند و تلاش می کنند تا با توجه به وضعیت اقتصادی خود خرید کنند اما در این بین بازار و اصناف نیز تلاش می کنند تا از این وضعیت استفاده کرده کالاهای خود را به فروش برسانند.

خبرنگار میانه نیوز به میان مردم و بازاریان رفته است تا نظر آنها را در خصوص وضعیت اقتصادی این روزهای مردم و بازار بپرسد.

کمال افتخاری اولین کسی است که در بازار با او مواجه می شویم، وی در مورد وضعیت بازار می گوید: وضعیت بازار بسیار بد می باشد لذا اقتصاد مردم و درآمدشان کم شده است و الان نیز همانطور که مشاهده می کنید جنس های جدید خریده و در بازار عرضه کرده ایم ولی چون قدرت خرید مردم پایین آمده است نمی توانند خرید کنند.

http://s7.picofile.com/file/8241677734/%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار میانه نیوز مبنی برعلت ضعف اقتصادی مردم و رکود، گفت: علت ضعیف اقتصادی مردم نبود کارخانجات و کارگاه های کافی در شهرستان میانه می باشد لذا با احداث کارخانه ها و با تقویت اقتصاد مقاومتی می توان رکود را کنترل کرد.

افتخاری می گوید: از وقتی که اتوبان پیامبر اعظم (ص) از ۵۰ کیلومتری این شهرستان رد شد مردم این شهرستان از نظر اقتصادی تضعیف شدند لذا تا زمانی که آن اتوبان نبود و رفت و آمد مسافرین از این شهرستان صورت می گرفت وضعیت اقتصادی مردم میانه راضی کننده بود.

http://s7.picofile.com/file/8241677526/%DA%86%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

چناری یکی دیگر از بازاریان در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه وضعیت بازار در آستانه عید نوروز چگونه می باشد،می گوید: بازار راکد می باشد و مردم به دنبال جنس خوب با قیمت ارزان می گردند و این هم غیر ممکن می باشد.

وی با بیان اینکه از ۱۰ مشتری فقط ۲ تن از آنان خرید می کند، گفت: از سال قبل تاکنون میزان درآمد ما کاهش یافته است برای مثال اگر سال قبل میزان فروش ۶۰۰ هزار تومان بود امسال ۲۰۰ هزار تومان شده است.

این شهروند میانه ای تصریح کرد: بازار ما با اقتصاد است و اگر ملت قدرت خرید و درآمد کافی داشته باشند خرید می کنند ولی آنگونه که مشاهده می کنید قدرت خرید مردم روز به روز پایین آمده و اجرای برجام تاکنون هیچگونه اثری روی بازار نگذاشته است.

http://s6.picofile.com/file/8241675668/%D8%A7%D8%AD%D8%AF_%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg

احد بلوری یکی دیگر از شهروندان بازاری وضعیت بازار در آستانه عید را اینگونه ارزیابی می کند: وضعیت بازار نسبت به سال های قبل خراب تر می شود لذا ما از ۱۲ ماه حدود ۶ماه آن را کسب داریم و همانند یک کارگر فصلی هستیم و فقط در آستانه عید و بازگشایی مدارس کم و بیش فروش داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز اوضاع بازار مناسب نبود، تصریح کرد: مردم به دلیل مشکلات مالی قدرت خرید ندارند.

http://s6.picofile.com/file/8241677792/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C.jpg

میرزایی یک شهروند دیگر نیز با گلایه از وضعیت بازار در آستانه عید نوروز، گفت: بنده حدود ۱۰ سال است که بازاری هستم و هیچ سالی مانند امسال کاهش فروش نداشته ایم لذا با تشدید تورم و افزایش بیکاری جوانان شهرستان میانه قدرت خرید مردم نسبت به سال های قبل بسیار پایین آمده است.

این شهروند اذعان داشت: سال قبل که فروش متوسطی داشتیم امسال حتی نصف آن را هم نداریم و دولت باید با برنامه ریزی های دقیق چاره ای برای اقتصاد کشور بیاندیشد.

http://s6.picofile.com/file/8241677684/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C.jpg

غلامرضا محمدی یکی دیگر از شهروندان بازاری است که با او مواجه شدیم، او نیز از وضعیت بازار گله مند بود و نارضایتی خود را اینگونه بروز داد: میزان درآمد ما به طوری است که الان حدود ۸ماه است که اجاره مغازه را به زور کسب می کنیم و در آستانه عید نیز بازار تکانی نخورده است و فقط رفت و آمد مردم زیاد شده است لذا مردم توان خرید ندارند.

وی اظهار داشت: وقتی کارخانه فولاد میانه با آن عظمت خود در رکود به سر میبرد و بسیاری از کارگران خود را اخراج کرده بود اگر خانواده آن کارگران درآمد کافی داشته باشند و قدرت خرید خود را بالا ببرند مطمئنا پول خود را در بازار خرج می کنند و با اینگونه اشتغالزایی ها می شود وضعیت اقتصادی شهرستان را بهبود بخشید.

این فروشنده افزود: شما به این ازدحام جمعیت توجهی نکنید چرا که اکثرا قیمت می پرسند و رد می شوند و چنان قدرت خرید مردم کاهش یافته که حتی ما بعضی از اوقات به دلیل درآمدخودمان و  برای تأمین مخارج زندگیمان زیر قیمت خرید هم قیمت می دهیم چنان استقبالی نمی شود و مردم خرید نمی کنند.

http://s7.picofile.com/file/8241677634/%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C.jpg

موسوی دیگر فروشنده ای است که در مورد وضعیت اقتصادی مردم و وضعیت بازار اینگونه به ما پاسخ داد: سال قبل وضعیت بازار نسبت به امسال خوب بود و امسال نیز همانگونه که شاهدید مغازه ها خلوت هستند و انگار نه انگار که در آستانه عید قرار گرفته ایم و دلیل این امر ضعف اقتصادی مردم و پائین آمدن سطح درآمد آنان می باشد.

وی افزود: امیدواریم با فرجام برجام شاهد آینده بهتر اقتصادی باشیم.

پای صحبت های من زنی بود که از بیکاری همسرش و خواسته های فرزندانش دم می زد، بانوی در بین جمعیتی که در بازار حضور داشتن گفت: به اصرار فرزندم برای خرید نوروز آمده ام  اما به هر لباس و یا اقلامی که دست میزنم و قیمت می پرسم در توانم نیست که آن را بخرم، قیمت هایی که در این شهرستان ها هست به مراتب بیشتر  از شهرهای بزرگ است.

وقتی پای صحبت های مردم می نشینی بعضی ها چنان از تأمین مایحتاج موارد و اقلام عید نوروز و یا سایر روزها می گویند که احساس می کنم مردم کشورم هنوز به آن آرامش درونی و خالی از دغدغه های گذران زندگی نرسیده اند.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲ نظر

  1. امید صالحی

    با سلام وخسته نباشید همانطور که هسایه های بازاری ما توضیح دادند رکود بازار خیلی شدت پیدا کرده وروز بروز بیشتر میشود ودر این وضعیت مالیات های سنگین بر کلیه صنوف مخصوصا طلا فروشان فشار آورده و کم کم به جمع کردن ورفتن از میانه و سرمایه گذاری در شهر های دیگر ورفتن سرمایه از شهرمون منجر خواهد شد .مسئولین باید سریعا چاره ای بیاندیشند تا سرمایه از شهرمون خارج نشود.

  2. قیمت کالادربازارمیانه خیلی بالاست .بطوریکه محتضریدمردم برای خرید به شهرهای دیگرمیروند.مثلا دیروزقیمت موزدرزنجان ۳۳۰۰ تومان بود همشری میانه ای ۴۰۰۰تومان قیمت داد.البته کالامشابه .ومثال های مشابه دیگر زیاد است .کاش بازارمیانه انصاف داشت .وما بجای رنج سفر وخرید ازشهرهای دیگربا خیال راحت ازشهر خودخرید میکردیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *