عده ای از ارتشاح بزاق مردم ارتزاق کردند/برجام رفاه تولید می کند اما نه برای مردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از گروه سیاسی زیتون؛ هر چه کردم از نوشتن صرفنظر کنم نتوانستم با خودم کنار بیایم. نوشتارهای سیاسی را بدون دخالت هوای نفس و برای خدا نوشتن سخت است. اما از آنجایی که ما عهد داریم در زمانیکه طالبان پست و مقام مع الاسف الشدید مشغول مجاهدت برای ارضای اهوای نفسانی خود هستند، پای مجاهدت برای انقلاب بایستیم، محافظه کاری برای ما در انجام این مجاهدت آفت است.

آویزان شدن برخی از کاندیداها به "برجام" برای جلب آراء مردم را باید از اتفاقات مضحک این دوره از انتخابات دانست. انتخابات تمام شده و نتایج اعلام شده. اما سخن ما با کاندیداهایی که با علم کردن شعار برجام به مجلس راه یافتند _ یا نیافتند _ بجای خود سخنی است. و ما چاره ای جز به زبان آوردن آن نداریم.

"رأی به فلانی، رأی به برجام است." این، یک نمونه از شعارهای تبلیغاتی استفاده شده است. صرفنظر از اینکه مدعی، تا چه حد میتواند از عهده توضیح این جمله برای خیل عظیمی از رأی دهندگانی که حتی از یک بند از متن برجام خبر ندارند برآید، آویزان شدن به این شعار برای کسب رأی یک معنای تعریف شده بیشتر ندارد: اگر به فلانی رأی بدهید مشکلات معیشتی شما حل می‌شود.

این، نتیجه گره زدن چرخ سانتریفیوژها به چرخ معیشت مردم بود که دولت از عهده فرو کردن اهمیت آن در مغز ملت برآمده ظاهرا. اگرنه، این معنا، سر از شعارهای انتخاباتی در نمی آورد تا بواسطه آن، عده ای از ارتشاح بزاق مردم ارتزاق کنند. طرفه اینجاست که این آقایان خود اعتقادی به آنچه از نتایج برجام به باور مردم رسانده‌اند ندارند. بالعکس، می دانند که اساسا توافق هسته‌ای قرار نبوده بهبود اقتصادی ایجاد کند و در خوشبینانه ترین حالت، غل و زنجیرهایی که به دست و پای اقتصاد کشور پیچیده شده است را باز کرده است و اظهارات سابق دولت درباره "گشایش فوری و عظیم اقتصادی بعد از توافق" غیر صادقانه است.

نوشتن از دستاوردهای برجام برای دولتی که سرنوشت سیاسی خود را به آن گره زد، مجال خودش را می طلبد و این یادداشت هم بدنبال این مطلب نیست. آنچه میخواستم بگویم نکته ای است که اهمیت بالاتری دارد.

غرب به توفیقی که به بهانه برجام در حفظ موجودیت جریان غربگرا در داخل بدست آورده، در آینده بسیار نیازمند است. بده بستان اقتصادی با غرب، جز زمینه ای برای آنچه گفته شد نبوده و نخواهد بود.

برجام بنا ندارد تولید رفاه کند و برنامه ای هم برای این کار در دست نیست. اما نمی‌توان اینطور قاطع هم حکم صادر کرد. اینکه برجام توانسته برای رقم زدن سرنوشت سیاسی عده‌ای به میدان بیاید، حجتی است بر اینکه برجام رفاه هم تولید کرده اما نه برای مردم!

 

نگارنده: احمد رضا بیضایی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *