نقش جریان صهیونیستی- وهابی در سرکوب شیعیان آذربایجان توسط حاکمیت باکو

علی حیدری منور طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی میانا نوشت، نیروهای اداره پلیس جمهوری آذربایجان با یورش به حسینیه شیعیان آذربایجان واقع در قصبه نارداران باکو پنج تن از شیعیان آذری را شهید و دهها تن دیگر را نیز زخمی کردند.

ماموران پلیس برای بازداشت حاجی طالع باقرزاده رئیس"سازمان وحدت مسلمانان جمهوری آذربایجان" و از روحانیون برجسته آذری و تعدادی از اعضای ارشد این سازمان به حسینیه نارداران باکو وارد شده و با مقاومت دینداران روبرو شدند که در نتیجه درگیری بین طرفین پنج تن از دینداران آذری به شهادت رسیدند.ماموران پلیس در این عملیات چهارده تن از دینداران آذری از جمله حاجی طالع باقرزاده را بازداشت و به بازداشت گاه وزارت کشور آذربایجان انتقال دادند.

وزارت کشور آذربایجان سازمان وحدت مسلمانان جمهوری آذربایجان را به طراحی کودتا بر علیه الهام علی اف متهم ساخت. بعد از حمله ماموران پلیس به حسینیه نارداران باکو حاکمیت آذربایجان فشار مضاعفی را بر علیه ساکنان این قصبه آورد و اکنون تلاش دارد علاوه بر انتصاب روحانیون دولتی برای مساجد نارداران فضای این منطقه را به حالت غربی درآورد.

نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان ناطق کریم اف رئیس شورای ریش سفیدان قصبه نارداران باکو را به اتهام خیانت به کشور،اخلال در امنیت ملی و جاسوسی به نفع کشورهای بیگانه بازداشت کردند. ناطق کریم اف از سوی دادگاه بخش سبائل باکو به چهار ماه حبس موقت محکوم گردید.بازداشت ناطق کریم اف به اتهامات واهی و بی اساس در حالی است که شورای ریش سفیدان قصبه نارداران باکو با صدور بیانیه ای اعدام آیت الله نمر توسط آل سعود را به شدت محکوم کرده بود. حاکمیت باکو علاوه بر سرکوب شیعیان آذربایجان برافراشتن هرگونه نمادهای اسلامی در خیابانهای آذربایجان را ممنوع ساخت.

  تشدید سرکوب شیعیان آذربایجان در برهه کنونی بی شک با نقش آفرینی رژیم های صهیونیستی و عربستان سعودی صورت گرفته است.

  دولت آذربایجان بعد از استقلال این کشور با رشد جریان وهابیت در آذربایجان مماشات کرده است و حتی بعد از عزل الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان اخبار متعددی از همکاری وی با وهابیون آذری و دریافت رشوه از عربستان سعودی جهت چشم پوشیدن از فعالیت جریان وهابیت در آذربایجان منتشر شد.

وهابیون تحت حمایت عربستان سعودی در آذربایجان بدلیل فعالیت های اقتصادی از تمکن مالی برخوردار بوده و توانسته اند در میان مقامات عالی‌رتبه دولتی،نمایندگان مجلس ملی و به خصوص فعالان رسانه‌ای در آذربایجان عضوگیری کنند و با آن که این اعضاء دارای ظاهر وهابی نیستند، اما از منافع و خواسته‌های مراکز  وهابی به‌ خصوص عربستان سعودی در آذربایجان حمایت و حراست می‌کنند.

در یک سال اخیر به دلیل توسعه روابط آذربایجان-عربستان سعودی وهابی ها از آزادی عمل بیشتری در آذربایجان برخوردار شده اند.دولت آذربایجان که به دلیل مسائل حقوق بشری تحت فشار غرب است تلاش دارد با نزدیک شدن به ریاض از موج انتقادات بکاهد و عربستان سعودی نیز با استفاده از این موقعیت علاوه بر تقویت جریان وهابیت در آذربایجان، به کمک حامیان خویش در بدنه حاکمیت آذربایجان دولت باکو را به سرکوب شیعیان آذربایجان ترغیب نمود که حمله پلیس به نارداران باکو و بازداشت ناطق کریم اف در این راستا ارزیابی می شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام داشته است که سفارت عربستان سعودی در باکو به دولتمردان آذربایجان جهت حمله به نارداران و بازداشت ناطق کریم اف رشوه هم داده است.

 از سوی دیگر رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در مخالفت با برجام به دنبال ایجاد تنش میان ایران و همسایگان آن به ویژه جمهوری آذربایجان است که بعد از تشکیل دولت یازدهم روابط دو کشور بهبود یافته است. رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش در بدنه دولت باکو با سازماندهی سرکوب شیعیان آذری در پی تخریب روابط دو جانبه ایران و آذربایجان بوده است.

نهایتا سال ۲۰۱۶ میلادی سال چند فرهنگ گرایی و تساهل دینی در آذربایجان نامگذاری شده است، این در حالی است که دولت باکو شیعیان آذربایجان را سرکوب و یهودیت، وهابیت، بهائیت و فرقه های دیگر را تقویت می کند که هدف آن دور کردن مردم از اصل تشیع است.سرکوب شیعیان آذری توسط دولت باکو نشان داد که حاکمیت آذربایجان نه تنها به تساهل دینی اعتقادی ندارد بلکه از به‌کارگیری خشونت آمیزترین شیوه‌ها که بعضا از شیوه‌های سرکوب زمان حاکمیت کمونیسم نیز شدیدتر است،هیچ ابایی ندارد.

 

انتهای پیام

                                    

 

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *