«مصر»ی که در قلب ایران جای گرفته است!

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.

 

در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

 

در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم. 

 

«مصر»ی که در قلب ایران جای گرفته است!

 

استان اصفهان در مرکز ایران به دلیل وجود بناهای تاریخی و تولید انواع مختلف صنایع دستی، همواره یکی از قطب‌های گردشگری کشورمان به شمار می‌آمده است. البته امروز این استان قطب تولید آهن، فولاد و پتروشیمی نیز هست.

 

در خصوص نامگذاری این استان نظرات متفاوتی وجود دارد؛ اما اغلب نویسندگان اصفهان را برگرفته از اسپهان (به محل گرد آمدن سپاه) می‌دانند؛ چرا که این منطقه در دوران پیش از اسلام و بویژه در زمان فرمانروایی ساسانیان مرکز جمع شدن سپاهیان بوده است.

 

اما پیشینه تاریخی اصفهان تنها عامل جذب گردشگران به این استان نیست. حدود ۱۰ درصد از بیابان‌های کشور در اصفهان واقع شده که وجود همین بیابان‌ها آن را از طبیعت کویری و زیبایی برخوردار کرده که روستای «مصر» یکی از آنهاست.

 

این روستا در توابع شهرستان خور و بیابانک در ۳۵ کیلومتری شرق شهر جندق و ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است.

 

«مصر»ی که در قلب ایران جای گرفته است!

 

از آنجا که این روستا در جنوب کویر قرار گرفته، دارای آب و هوای گرم و خشک است و ساکنان آن به کشاورزی (تولید و زعفران و گندم) و دامداری مشغولند. البته حضور گردشگران موجب تغییراتی در نحوه کسب و کار مردم روستا شده و بسیاری به ارائه خدمات به مسافران می‌پردازند.

 

«مصر»ی که در قلب ایران جای گرفته است!

 

کویر «مصر» جزو مناطق تحت حفاظت کویر مرکزی ایران قرار دارد که شکار در آن ممنوع است. از نظر پوشش گیاهی، گونه‌های رایج کویری از جمله قیچ،‌ درمنه و انواع گون را می‌توان در آن مشاهده کرد. حیات وحش منطقه نیز گونه‌های زیادی همچون دوپای کوچک،‌ خرگوش،‌ روباه و گربه شنی، دوپای کانگورویی و … را شامل می‌شود که در فصول گرم و بویژه در شب قابل مشاهده هستند.

 

روستای «مصر» و اطراف آن به دلیل جاذبه‌هایی همچون چال سکنون،‌ نیزار مصر،‌ رمل‌های ماسه‌ای، تخت عباسی، تخت عروس و دریاچه‌ نمک سکنون گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

 

«مصر»ی که در قلب ایران جای گرفته است!

 

علاوه بر این تعداد زیادی از ستاره‌شناسان، این روستا را برای برپایی کارگاه‌های رصدی خود انتخاب می‌کنند تا از جلوه‌های منحصر به فرد آسمان کویر در شب بهره‌مند شوند.

 

در حال حاضر فعالیت‌هایی همانند موتورسواری و شترسواری در کویر نیز در این روستا برای استفاده گردشگران راه‌اندازی شده است.

 

سفر به کویر «مصر» قطعا تجربه‌ای متفاوت نسبت به سفرهای پیشین ما خواهد بود که هیچ گاه فراموشش نخواهیم کرد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *