چرا مردم به سفارت خانه عربستان سعودی در تهران یورش برند؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، این بی تدبیری که بر خلاف کلیه کنوانسیون های بین المللی است، امروز جای ظالم و مظلوم تغییر یافته است. افزایش حس نفرت روز افزون نسبت به دولت عربستان سعودی که باعث حرکت احساسی مردم کشورمان در آسیب زدن به سفارت خانه و کنسول گری این دولت در تهران و مشهد مقدس شد، چیزی جزء دیپلماسی منفعلانه و ضعیف دولت حمهوری اسلامی ایران در مقابل دولت عربستان سعودی نیست.

در فاجعه منا وزیر خارجه کشورمان بیش از پنج بار به وزیر خارجه سعودی درخواست دیدار می دهد ولی وزیر سعودی با بی اعتنایی تمام از کنار آن عبور می کند و حتی به درخواست وزیر خارجه کویت برای دیدار با ظریف را نیز جواب رد می دهد. عملکرد ضعیف دولت در ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی و عدم موضع گیری سریع توسط بالاترین مسئول دستگاه دیپلماسی و همچنین عملکرد تاسف بار وزارت امور خارجه در فاجعه منا و عدم بازگشت رئیس جمهور تا چند روز و تعلل دو هفته ای وزیر خارجه کشورمان برای بازگشت به ایران پس از این حادثه از محل سازمان ملل،نوعی ناراحتی همه جانبه مردم را نسبت به عملکرد وزارت امور خارجه دولت روحانی را در مقابله با دولت عربستان سعودی موجب شد.

 یورش مردم خشمگین به سفارت خانه و کنسول گری عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس اگر چه به میزان قابل توجهی به دیپلماسی منفعلانه دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال این دولت بر می گردد ولی نبایستی از کنار عدم مدیریت صحنه توسط نیروی انتظامی به آسانی گذشت.

نیروی انتظامی همان طور که در جریان تجمع مردم در مقابل سفارت خانه عربستان سعودی در تهران در اعتراض به تعرض سعودی ها به دو نوجوان ایرانی توانست با درایت موضوع را فیصله دهد این بار نیز می توانست این کار را انجام دهد ولی نیروی انتظامی صحنه را نتوانست به خوبی مدیریت کند و با حادثه ای که به وجود آمد امروز عربستان سعودی با مظلوم نمایی توانسته است جای ظالم و مظلوم را تغییر نماید.

به وضوح با مرور تصاویر سایر تجمعات در مقابل سفارت عربستان سعودی به این واقعیت می رسیم که امکان فراهم آوردن امنیت برای نیروی انتظامی به راحتی آب خوردن بوده است.

متاسفانه امروز به جای اینکه دولت عربستان سعودی در مجامع بین المللی بدلیل جنایت خویش در اعدام آیت الله نمر باقر النمر مورد بازخواست قرار گیرد اکنون این دولت جمهوری اسلامی ایران است که بایستی بدلیل سیاست های منفعلانه دولت و حرکت احساسی مردم پاسخگوی مجامع بین المللی باشد.

 نویسنده معتقد است که بهترین تصمیم و یا سیاست گذاری، تصمیم یا سیاست گذاری است که توام با عقلانیت و خردورزی باشد.

مسئولان ترکیه با سرنگونی جنگنده روسیه در فضای سوریه پیش بینی می کردند که روسیه واکنش نظامی نشان دهد که بر اساس آن پای ناتو به میان کشیده شود و کل معادلات در سوریه بهم بریزد.اما شاهد آن بودیم که روسیه با درایت سیاسی و تدابیری که اتخاذ کرد کاری کرد که ترک ها نه فقط به غلط کردن افتادند بلکه متوجه شدند که کل نقشه هایی که در ذهن داشتند نقش بر آب شده است.بر کسی پوشیده نیست که روسیه آنقدر قدرت نظامی دارد که ظرف چند دقیقه می تواند ترکیه را چند بار با خاک یکسان کند اما راهکار سیاست مدارانه تری را در پیش گرفت که آرزوی حمله نظامی را بر دل جنگ طلبان ترک به جا گذاشت.در واقع نقش مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی که به تصمیم گیری سران کمک می کند اینجا پر واضح است.

در نهایت می توان گفت از حمله به سفارت عربستان سعودی و دیگر سفارت ها گرفته تا واکنش های احساسی دیگر عملا امروزه به خواسته ای تبدیل شده که دشمنان ایرانی ها همه به فکر آن می باشند تا با استفاده از آن در مجامع بین المللی ایران را محکوم کنند و متاسفانه ما این دست آویز را به آنها می دهیم و دیدگاه ها را از هدف اصلی منحرفمی کنیم.

این مقامات دیپلماسی سیاست خارجی ما هستند که باید به فکر باشند که اقداماتی را در پیش بگیرند که کار به اینجا نکشد و مردم مجبور نباشند واکنش های احساسی نشان دهند تا آنها را در کار انجام شده قرار دهند،کاری که برگشت از آن فوق العاده سخت است و پیشگیری از آن با همه سختی هایش راحت تر.

 

نگارنده: علی حیدری منور

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *