دولت آب پاکی را روی دست مردم ریخت/ پولهای بلوکه شده قبلا خرج شده است!

به گزارش میانا به نقل از دانا، سه شنبه شب حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در بخشی از گفت و گوی زنده تلویزیونی خود بامردم با اشاره به آزادسازی پول‌های بلوکه شده متعلق به ایران با تاکید بر اینکه عمده این پول‌ها متعلق به بانک مرکزی است، اظهار کرد:‌ عمده این پول‌ها پول‌هایی است که ریال آن در قبل خرج شده است اما بخش‌هایی از این پول‌ها نیز متعلق به دولت است که به خزانه واریز می‌شود که طی تسهیلاتی ارائه خواهند شد.

این اظهارات روحانی در حالی است که یکی از مسائلی که در توافق وین از سوی دولت مطرح می شد آزادسازی پول های بلوکه شده ایران بعد از انقلاب اسلامی بود.

دولت یازدهم در آذرماه سال ۹۲ اعلام کرد که طی توافق وین دارایی‌های بلوکه شده ایران طی چندین قسط آزاد می شود و کشورهایی از جمله هندوستان و آمریکا موظف می‌شوند که دارایی‌های بلوکه شده ایران را طی چند قسط آزاد کنند.

با نزدیک شدن به مراحل پایانی توافق هسته ای میان ایران و ۵+۱ و تصویب برجام، رقم پول های بلوکه شده از سوی هر یک از مسئولین کشور متفاوت اعلام شد تا معلوم شود که دولت ایران نمی دانست در حقیقت در ازای دریافت چه رقمی حاضر به توافق با غرب شده است.

استاندار تهران اولین بار رقم این پول ها را اعلام کرد و گفت ۱۸۰ میلیارد دلار رقمی از دارایی های بلوکه شده ایران است که در صورت اجرای توافق به آنها دست پیدا می کنیم؛ هاشمی در این خصوص گفته بود: «180 میلیارد دلار از پول های کشور در خارج بلوکه شده است و از آنجا که امکان جابجایی پول نداریم کالاها را ۱۵ تا ۲۰ درصد گران تر می خریم».

با انتشار این خبر، برخی از مسئولین این رقم را نادرست اعلام کرده و به دنبال اعتراضاتی که به استاندار شد، وی اعلام کرد که رسانه ها صحبت های وی را تحریف کرده بودند.

سیف، به عنوان رئیس بانک مرکزی کشور نیز تاکید کرد: بانک مرکزی ۵میلیارد دلار نیز بدهی به خارج از کشور دارد. وی همچنین گفت: سوئیفت می‌تواند عملیات خود را از هم‌اکنون آغاز کند. 

بر اساس نظرات آقای سیف، رقم پول‌های بلوکه شده چیزی حدود ۲۸میلیارد دلار اعلام شده که البته ممکن است منظور رییس کل بانک‌مرکزی، تنها بخشی از پول‌های بلوکه شده باشد و به همه مقادیر آن اشاره نکرده است و تنها ارقام چهار کشور ژاپن، کره، امارات و هند را اعلام کرده است و به طلب ایران از اروپا، چین و امریکا و سایر کشورها اشاره نکرده است؛ اما جالب این است که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز معتقد است که در اعلام رقم ۱۲۰میلیارد دلار زیاده‌گویی و اغراق شده است.

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این زمینه اعلام کرده بود که درآمد نفتی و ارزی ایران به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت از ۱۲۰ میلیارد دلار در سال به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار و متوسط ۴۵ میلیارد دلار در سال کاهش پیدا کرده است. 

 

جان کری رقم پول های بلوکه شده را ۴۵ میلیارد دلار اعلام کرده است. 

 

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رقم دارایی‌های بلوکه شده را ۶۰ میلیارد دلار اعلام کرده است که تحریم‌های بین‌المللی، دسترسی به این منابع را محدود کرده است. به گفته وی، هم‌اکنون بیش از ۶۰میلیارد دلار سرمایه ایران در بانک‌های خارجی بلوکه شده و دسترسی به آنها وجود ندارد.

 

از طرف دیگر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران تنها در چین را ۲۲میلیارد دلار عنوان می‌کند.

 

پایگاه خبری دبکا وابسته به رژیم صهیونیستی نیز گزارش داده که اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد ۱۲میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا را از حالت مسدود شده خارج کند، اروپا نیز ۳۵ میلیارد دلار دیگر را آزاد می کند.

ارقام و اعداد زیادی از سوی مسئولان مختلف برای پول های بلوکه شدهاعلام شده است اما نکته قابل توجه این است که مسئولان کشور برای چیزی تلاش می کرده اند که هنوز رقم واقعی آن هم مشخص نیست.

از طرف دیگر آمریکا نیز در آستانه اجرایی شدن برجام اعلام کرده است که دارایی های بلوکه شده ایران را به خاطر موضوعاتی که با عنوان قربانیان تروریسم در ایران خوانده می شد مصادره می شود.

در هر حال موضوعی به نام آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران که تا کنون یکی از ابزار مانور دولت یازدهم بوده است، شب گذشته از سوی رئیس دولت کاملاً شفاف مطرح شده و روحانی آب پاکی را روی دست مردم ریخت.

روحانی اکنون که به پایان راه رسیده و از اجرای برجام مطمئن شده است اعلام می کند که پول های بلوکه شده آزاد و خرج شده است و دیگر مردم نباید امیدی به بازگشت این پول‌ها داشته باشند.

 

انتهای پیام/ط

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *