۱۸ هزار نفر در آذربایجان شرقی دچار اختلالات بینایی هستند/ مسئولین به فکر باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در جامعه پر زرق و برق دنیای امروز که هر کس به دنبال تلاش و تکاپو برای رسیدن به اهداف خود است عده‌ای از افراد در جامعه کمتر دیده می‌شوند و امکانات در جامعه برای آنها به گونه‌ای فراهم نیست تا بتوانند به راحتی در سطح جامعه زندگی کنند.آن‌ها همان عصا به دستان سفیدند که گاهی برای عبور از خیابان منتظر کمک گرفتن از ما هستند و به راحتی از کنار آنها عبور می‌کنیم.

با توجه به نامگذاری ۲۳ مهر ماه به نام روز عصای سفید برآن شدیم تا از سازمان های مستقر در شهرستان میانه در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای این قشر جویا شویم.

نابینایی و کم بینایی یک معلولیت بوده، اما معلولیت بیشتر بی تحرکی و نبود جنب و جوش در میان این دسته از افراد است. کم بینایان و نابینایان و نیز سایر معلولان تقاضاهایی را مطرح می کنند که دیده نمی شود و این امر خود یک معلولیت مضاعف برای آنها ایجاد می کند.

روز جهانی اعصای سفید نابینایان

در سال ۱۳۶۰ تعداد نابینایان دانشگاهی در کشور ۱۵۰ نفر و امروز تعداد آنها ۵ هزار نفر است. این آمار باعث شده است تا جمهوری اسلامی ایران در جایگاه شانزدهم دنیا از نظر جمعیت نابینا و کم بینا قرار گیرد.

 محمد رضا جروقی رئیس بهزیستی شهرستان میانه در گفتگو با خبرنگار میانا با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ۲۴۱ نفر در سطح شهرستان دچار اختلالات بینایی هستند، افزود: از این تعداد افراد ۷۴ نفر زن و ۱۶۷ نفر مرد می باشند.

رئیس بهزیستی شهرستان میانه با بیان این موضوع که ۷۰ درصد افراد دچار اختلالات بینایی مربوط به مناطق شهری و ۳۰ درصد آن در روستاها است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰ نفر از کل این آمار درچار معلولیت بینایی شدید هستند. به گفته وی تمام بیمه افرادی نابینا و کم بینایی که توسط کارفرمایان جذب بازار کار و استخدام می شوند از طرف بهزیستی پرداخت می شود.

روز جهانی اعصای سفید نابینایان

این آمار در استان آذربایجان شرقی اندکی متفاوت است، به طوری که در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در سطح استان دچار اختلالات بینایی هستند که ۵۷۵۰ نفر از آنها تحت حمایت و پوشش سازمان بهزیستی هستند. طبق آمار ارائه شده ۲۰ درصد این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و ۶۰ درصد از آمار کلی بیکار هستند.

با توجه به آمار ارائه شده نباید فراموش کرد که نابینایان هم جزو افراد جامعه هستند و نیاز به اشتغال دارند و این در صورتی است که در جامعه در حال حاضر نابینایان و کم بینایان با مشکل اشتغال مواجه هستند و دستگاه‌های اجرایی قانون ۳ درصد اشتغال برای معلولان و نابینایان را رعایت نمی‌کنند.

از دیگر مشکلات نابینایان در عصر امروزی در سراسر کشور عدم مناسب سازی در جامعه است به طوری که این شرایط زمینه ساز شده که تعداد زیادی از نابینایان خانه نشین شوند. نابینایان و کم بینایان همواره در بسیاری از مسابقات ورزشی کشوری، مسابقات علمی، فرهنگی و هنری عناوین مختلفی را به دست آوردند و در حال حاضر تعدادی از نابینایان استان شاعر و نویسنده و حافظ قرآن هستند.

بی شک ایجاد فرصت‌هایی برابر برای افراد جامعه، احیای حقوق شهروندی نابینایان و آگاهسازی حقوق شهروندی نابینایان و همچنین مناسب سازی محیط از مواردی است بایستی در برنامه های مسئولین اجرایی کشور قرار دارد.

 

نگارنده: امید کوهی 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *