” اتاق فکر ” فرمانداری ویژه شهرستان میانه دیگر فکر نمی کند!

به گزارش سرویس سیاسی- اجتماعی پایگاه اطلاع رسانی میانا، چند صباحی می شود که دیگر خبری از جلسات اتاق فکر و کمیته های تخصصی آن در فرمانداری ویژه شهرستان نیست.

ایده اتاق فکر فرمانداری ویزه شهرستان میانه  از سوی "اسماعیل حیدری آزاد" فرماندار دولت تدبیر و امید و همزمان با آغاز مدیریت وی با تشکیل جلسه هم اندیشی با اعضای کمیته های تخصصی این اتاق در روز سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ عملی شد.
 
هر چند در آغاز راه بر ترکیب افراد انتقادات زیادی وارد شد اما نفس کار قابل تقدیر و در این پایگاه اطلاع رسانی میانا هم از ادامه مسیر آن حمایت ویژ ه ای شد.

" اتاق فکر " فرمانداری ویژه شهرستان میانه دیگر فکر نمی کند!

مسئولینی که در معدود جلسات این اتاق فکر حضور می یافتند و اعضای اتاق فکر را چشم های ناظر فرمانداری خوانده و اظهارامیدواری می کردند که هرگونه مشکل و نارسایی در ادارات، سازمان ها و منطقه و نیز رفتارهای موجود در جامعه را منعکس کنند تا مسوولین درصدد رفع آنها برآیند.

با برکناری اسماعیل حیدری آزاد و روی کار آمدن حمید شکری به عنوان معاون استاندار و فرماندار شهرستان میانه، در حالی که فعالیت کمیته های اتاق فکر از دی ماه ۹۳ کم رنگ شده بود، نشست مجمع اتاق فکرشهرستان میانه اردیبهشت ماه ۹۴ با حضور دبیران کمیته های اتاق فکر برگزار شد تا بار دیگر گردانندگان این مجموعه بر پیش برد اهداف و خروجی مطلوب این اتاق فکر و استفاده از خرد جمعی و ارائه راهکار عملی در حل مشکلات پیش روی شهرستان میانه تاکید کنند.

حمید شکری فرمانده تازه منصوب شده میانه در این جلسه با سخنانی که دلالت بر میزان اثر بخشی تصمیمات این اتاق فکر در بین دستگاه های اجرایی داشت، وی با اشاره به تشکیل سازمانهای مردم نهاد و NGO های مختلف در جهت پیشرفت امور جامعه، گفت: اگر اتاق فکر شهرستان تبدیل به NGO  با ساختار قانونی گردد برای جامعه قابل قبول بوده و دیگر نهادها و ارگانهای شهرستان باب تعامل با این تشکیلات را خواهند گشود.

" اتاق فکر " فرمانداری ویژه شهرستان میانه دیگر فکر نمی کند!

به نظر می رسد فرماندار میانه قصد داشته تا با تعریف خود، چارچوب مشخی را برای اتاق فکر و هموار نمودن مسیر اخذ پروانه و مجوز به منظور فعالیت NGO های مردم نهاد مشخص کند و به نوعی چراغ راه را برای ادامه راه این کمیته ها روشن نماید.

اما آن چیز که مسلم است، اولین جلسه مجمع عمومی کمیته های اتاق فکر فرمانداری بیشتر از آن که بتواند اقدامات و عملکرد خود را در ارائه نقطه نظر، راهکار و پیشنهادهای اعضا برای توانمندسازی هرچه بیشتر عملکرد دستگاه های اجرایی شهرستان به نمایش بگذارد، در راستای همان جلسات روتین اداری قدم گذاشته است.

در این ایده که از فعالان سیاسی با هر گرایش فکری دعوت شده بود تا در اتاقی به نام " اتاق فکر " برای توسعه شهرستان برنامه ریزی و همفکری کنند، صرفاً ایده ای بود که بر روی کاغذ خوب جلوه می داد، اما چرا آنگونه که می بایست نتوانست عملکردی مطلوبی از خود نشان دهد، موضوعی است که فرماندار میانه باید دلایل آن را برای مردم و رسانه ها تشریح نماید.

 سوالاتی که شاید مطرح کردن آن پیرامون عملکرد اتاق فکر فرمانداری میانه در طول قریب به بیش از یکسال فعالیت خود خالی از لطف نباشد، شامل این موضوعات است:

چرا بعد از گذشت دو سال از عمر دولت تدبیر و امید، و ارائه طرح هایی همچون سند تدبیر و توسعه و علی رغم عملیاتی نشدن بسیاری از موارد کنجانده شده در آن در فرصت کم باقی مانده، مسئولین ارشد شهرستان میانه موفقیت و پیشرفت شهرستان را در جلسات بی نتیجه دکوری که برای نشان دادن تلاش برای همفکری ایجاد شده است می پندارند؟!

 در طول یکسال فعالت اتاق فکر فرمانداری، چه تصمیماتی که بتواند در روند پیش برد اهداف و خروجی مطلوب کمیته های تخصصی اتاق فکر را، با استفاده از خرد جمعی و ارائه راهکار عملی در حل مشکلات پیش روی شهرستان میانه تاثیر گذار باشد، اتخاذ شده است؟

براستی تصمیمات اتخاذ شده، انگونه محرمانه و سری است که هیچ اطلاع رسانی در خصوص انجام شدن یا نشدن مصوبات آن از سوی پورتال اطلاع رسانی فرمانداری منتشر نشده است؟

 بازخورد تصمیمات اعضای اتاق بر عملکرد سازمان ها و پردازش تصمیمات مدیران و کارکنان آن و یا به حداقل رساندن خطاهای مدیریتی و کاهش انحرافات دستگاه های اجرایی، تا چه میزان تاثیر گذار بوده است؟

به راستی مسئولین ارشد و مدیران دستگاه های دولتی چندین بار بجای دوستان صادق و همفکران امین خود، با اعضای اتاق فکر فرمانداری شور و مشورت کرده و آنها را نیز در اخذ تصمیمات اجرایی شریک دانسته اند؟

" اتاق فکر " فرمانداری ویژه شهرستان میانه دیگر فکر نمی کند!

کارشناسان علم مدیریت بر این باورند آنچه روند اجرایی برنامه ها را تسریع و حل مشکلات را سهل و آسان می سازد، علاوه بر دقت نظر، ممارست و پشتکار یک مجموعه سازمانی، همراهی و همیاری چند تفکر مشترک در مجموعه ای به نام اتاق فکر است.

 از اعضای اتاق فکر انتظار می رود با ارایه طرح ها، برنامه ها و راهکارهای مختلف از نظر فکری ما را تقویت کنند تا ما نیز به دنبال ابزارها و امکانات اجرایی باشیم.

 مدیریت امروز جوامع نیاز دارند علاوه بر بهره مندی از نبوغ، خلاقیت فردی و گروهی مجموعه تحت امر خود، ازصاحبان اندیشه و کارشناسان خبره نیز برای همفکری بیشتر در راستای حل مشکلات و توسعه هرچه بیشتر جامعه بهره ببرند.

شاید سخنان بالا گفته و خواسته ی بسیاری فعالین اجتماعی و همشهریان میانه ای باشد، اما بایستی دید این سخنان تا کنون در حد شعار باقی مانده و یا واقعاً جامع عمل به خود پوشانده است، باشد که با تدبیر بیشتر در امور شهرستان بیندیشیم. واقعی بیندیشیم، واقعی عمل کنیم و منابع غنی فکری و وقت با ارزش جوانان را صرف برنامه های نمایشی نکنیم.

 

نگارنده : امید کوهی 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. حسین حسینی

    سلام.وقت خودرا صرف کارهای فرهنگی کنید. دشمن شدید کار می کند. دیر بجنبیم عقبیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *