درخواست هلند از اروپا برای توافق در خصوص توزیع مهاجران/کشف جسد ۷ پناهجو در سواحل لیبی

به گزارش میانا به نقل از فارس، بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا اخیرا شدت بیشتری گرفته و به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران تبدیل شده‌ است. هزاران تن از اتباع کشورهای بحران‌زده در تلاش برای ورود به کشورهای اروپایی هستند و هر روزه شمار زیادی مهاجر که اکثریت آنها را مهاجران سوری، عراقی، افغانی و بعضا آفریقایی تشکیل می‌دهند، راه اروپا را در پیش می‌گیرند تا خود را از جنگ‌ها و اوضاع نامناسب حاکم بر کشورهای متبوعشان خلاص کرده و زندگی جدیدی را در پیش بگیرند.

در این میان جایگاه آلمان بسیار قابل توجه است چرا که بسیاری از مهاجران خواستار ورود به این کشور و اتریش هستند. طی یک ماه گذشته در رکوردی بی‌سابقه بیش از ۱۰۸ هزار پناهجو به طور عمده از سوریه، عراق و افغانستان وارد اروپا شده‌اند و در مسیر مهاجرت صدها تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند و این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود سیل مهاجرت‌ها به این قاره همچنان رو به گسترش باشد.

سیل مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا در حالیست که برخی دولت‌های اروپایی از پذیرش پناهجویان خودداری کرده‌اند و در برابر پیشنهادات اتحادیه اروپا بر سر یک طرح مشترک مقاومت نشان داده‌اند و برخی دیگر نیز در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرت در زمینه پناهجویی و امنیت مرزی هستند که بعضا به دلیل افزایش احساسات ضدمهاجر در داخل این کشورهاست.

در زیر به آخرین اخبار و تحولات مربوط به این بحران می‌پردازیم:

*درخواست شورای اروپا برای اتحاد بیشتر کشورهای اروپایی در قبال بحران مهاجران

«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا طی نامه‌ای خطاب به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اروپایی‌ها موفق به حفاظت از مرزهای خارجی خود نشدند و هر یک مسولیت را به عهده دیگری انداختند. بحران مهاجران آزمونی برای سنجش انسانیت و حس مسولیت‌پذیری اروپائیان است و تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت. ما در جایگاه اروپائیان هم‌اکنون قادر به اداره مرزهای خارجی خود نیستیم اگه چه برخی کشورها با بستن مرزهای خود تصمیم به حفظ آنها گرفته‌اند. حفاظت از جامعه اروپایی نخستین وظیفه ماست و الزامیست که ما تاکنون موفق به رعایت و انجام آن نشده‌ایم.»

*انهدام یک شبکه قاچاق مهاجران در شمال فرانسه

یک شبکه آلبانی‌تبار قاچاق مهاجران که به مهاجران و پناهجویان در عزیمت به انگلیس کمک می‌کردند، توسط نیروهای پلیس فرانسه در شهر دونکرک واقع در شمال این کشور منهدم و سه نفر از اعضای آن به حبس متهم شدند.

بنابر اعلام پلیس فرانسه، دو تن از عوامل این شبکه قاچاق که با یکدیگر نسبت خویشاوندی نیز دارند، اقدام به جذب مشتری‌های آلبانی‌تبار برای مهاجرت به انگلیس می‌کردند و با کمک رانندگان جاده‌ای آنها را در کامیون‌ها مخفی و راهی انگلیس می‌کردند.

* ورود ۲۰ اتوبوس حامل مهاجران به مرز کرواسی و مجارستان

حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس حامل مهاجران از کرواسی شب گذشته به مرز این کشور با مجارستان رسیدند و قرار است حدود ۱۰ اتوبوس دیگر نیز از کرواسی وارد مرز مجارستان شوند.

بنابر اعلام سخنگوی پلیس مجارستان، هر یک این اتوبوس‌ها که حامل حدود ۶۰ مهاجر بودند، پس از ورود به مرز مجارستان مسافران خود را پیاده می‌کردند و پناهجویان مجددا با اتوبوس‌های مجارستانی به مراکز ثبت‌نام در دو شهر در نزدیکی مرز اتریش منتقل می‌شدند.

عملیات انتقال این پناجویان در حالی صورت گرفت که آنها در برابر حدود ۲۰۰ نیروی پلیس و ۵۰ نظامی مجار که مسئول مراقب از مرزها هستند، قرار داشتند.

*هتل قدیمی منطقه رون‌-آلپ فرانسه پذیرای پناهجویان

شورای منطقه‌ای ناحیه رون-آلپ فرانسه بمنظور اسکان موقت پناهجویان موافقت خود را با اسکان و اقامت مهاجران در هتل قدیمی این منطقه واقع در حومه شهر لیون اعلام کرد.

*کشف جسد ۷ پناهجو در سواحل لیبی

گارد ساحلی لیبی روز جمعه از کشف جسد هفت پناهجو از جمله یک کودک در دریای مدیترانه در حاشیه سواحل لیبی خبر داد.

بنابر اعلام گارد ساحلی لیبی،‌ کشف جسد این ۷ پناهجو در حالیست که چهار زن باردار مهاجر نیز در دریای مدیترانه ناپدید شده‌اند و هنوز خبری از آنها در دست نیست.

این در حالیست که طبق اطلاعات همین منبع، ۱۰۲ مهاجر آفریقایی‌تبار نیز توسط یک نفت‌کش لیبیایی که بین طبرق در شرق و زاویه در غرب لیبی حرکت می‌کرد، نجات یافته و به ساحل منتقل شدند.

*درخواست هلند از اروپا برای توافق در خصوص توزیع مهاجران

«مارک روت» نخست‌وزیر هلند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست به منظور پایان دادن به «دادوستد» پناهجویان، در خصوص توزیع مهاجران در کشورهای خود هرچه سریعتر به توافق برسند.

وی طی کنفرانسی مطبوعاتی در پایان جلسه شورای وزیران هلند اعلام کرد: «اروپا باید در خصوص توزیع مهاجران به اتفاق‌نظر برسد و کشورهای شرق این قاره باید در قبال مهاجران مسئولیت بیشتری از خود نشان دهند.»

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است که مهاجران را در خاک خود پذیرش کنند اما کشورهایی نظیر مجارستان، لهستان، جمهوری‌ چک یا اسلواکی با برنامه سهمیه‌بندی پذیرش مهاجران مخالفت کرده‌اند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *