سد آبی «آقبلاغ» ورزقان آبان امسال با هزینه ۱۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش میانا به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان ورزقان؛ علی وفادار در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ورزقان با تاکید بر اینکه شغل اکثر اهالی شهرستان، کشاورزی و دامداری است، اظهار داشت: دولت متعهد است آب لازم برای کشاورزان و دامداران را تامین کند ولی مصرف بی‌رویه آب و عدم توجه به هشدارها در مورد بحران کم آبی و خشکسالی موجود در منطقه و تغییر اقلیم آب و هوایی و عدم مصرف صحیح و اصولی آن، در آینده ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

فرماندار ورزقان گفت: خشکسالی فعلی دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان، ناشی از توسعه بدون برنامه و بی‌توجهی به موقع به آن در گذشته بوده است و اگر از همان زمان اقدامات فنی و بازدارنده برای جلوگیری از کاهش سطح آب دریاچه می‌شد الآن شاهد این همه مشکلات و صرف هزینه نبودیم.

وی گفت: با قولی که رئیس جمهور محترم قبل از انتخابات به مردم در مورد احیای دریاچه ارومیه داده بودند بلافاصله بعد از پیروزی در انتخابات در اولین جلسه هیات دولت بحران دریاچه ارومیه را مطرح کرده و کمیته‌ای را برای احیای دریاچه تشکیل دادند تا مشکلات کم آبی و کاهش سطح آب دریاچه را پیگیری کنند.

وفادار گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش مصرف صحیح آب یکی از موثرترین راه‌ها برای مصرف بهینه آب است و باید نهادها و سازمان‌های متولی با انجام اطلاع‌رسانی موارد اصولی مصرف صحیح آب، در مناطق دور دست و آموزش نحوه استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای آبیاری مزارع کشاورزی و استفاده آن در مناطق روستایی و شهری اقدام سریع به عمل آورند، تا بتوان با مصرف صحیح از کمترین مقدار آب بیشترین استفاده ممکن را کرد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با اشاره به اینکه بحران کم آبی دریاچه ارومیه، بر کارهای عمرانی سدسازی تاثیر گذاشته است، افزود: از سال ۹۲ کارهای زیربنایی و عمرانی سد «حاجیلار» با هزینه‌ای بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان و با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و سد «آقبلاغ» نیز با صرف هزینه ۱۶ میلیارد تومان از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی برخوردار بوده است که تا آبانماه امسال به اتمام می‌رسد.

فرماندار ورزقان استفاده بی‌رویه و غیرصحیح آب، استفاده از آب شرب برای موارد غیرضروری، عدم توجه به آمایش سرزمینی، عدم توجه به اصلاح الگوی کشت، حفر بی‌رویه و غیرمجاز چاه‌های آب و تغییر اقلیم آب و هوایی را از عمده دلایل کمبود آب دانست.

وفادار گفت: با هماهنگی‌هایی که با جهادکشاورزی شهرستان شده است مقرر شده طرح پوشش انهار و کانال‌کشی مزارع در اولویت کاری این مجموعه قرار گرفته است زیرا در انهار و کانال‌های سنتی با توجه به عریض و طویل بودن و عدم زیرسازی مناسب و تبخیر آب در مسیر حرکت موجب هدررفت آب شده است.

وی با انتقاد از حفر غیرمجاز ۵۰۰ حلقه چاه آب گفت: در یک سال گذشته بیش از ۲۴۰ حلقه از چاه‌های غیرمجاز با حکم قضایی مسدود شده است و بقیه پرونده‌های موجود منتظر اعلام حکم قضایی هستند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *