بررسی برجام مسئولیت شرعی نمایندگان است/دولت موظف است لایحه دهد/ برجام مثل جاده چالوس است

به گزارش میانا به نقل از فارس، سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی و رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به برخی اشکالات در متن برجام اظهار داشت:‌ اولین نقطه ضعف برجام این است که ایران اسلامی با امضاء این متن سندی را قبول می‌کند که حکایت از تائید اظهارات دروغ طرف غربی مبنی بر تهدید بودن کشورمان است.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا طی ۱۲ سال هر سه ماه یک بار بر اساس گزارشات که آقای البرادعی و آمانو سندی را از آن طرف گرفته و چیزی را به عنوان سند تحویل نداده است که تجمیع این اسناد ۳۰ عدد شده و در این ۳۰ سند ۳ پیام را مدیرکل آژانس به شورای حکام و بعداً‌ به شورای امنیت گزارش کرده است.

دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی ادامه داد: در این ۳۰ سند بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران تأکید شده و آمده که جمهوری اسلامی ایران انحرافی به سمت ساخت بمب و سلاح هسته‌ای نداشته اما آژانس در کشف عمق فعالیت هسته‌ای ایران ناتوان است. از نظر ما عمقی وجود نداشته که بخواهد کشفی صورت بگیرد.

یاری خاطرنشان کرد: امروز در برجام پس از ۱۵ سال سندی را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که مربوط به تهدید است را تحویل طرف مقابل یعنی آمریکا داده‌ایم و تهدید بودن خودمان را به دست خود امضاء کردیم.

وی معتقد است که آمریکایی‌ها در برجام به دنبال درجه اطمینان و اعتماد نیستند بلکه به خیال خودشان ایران را یک سال از دستیابی به بمب هسته‌ای عقب انداختند یعنی آنان همچنان ایران را به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای می‌دانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تأکید بر اینکه آمریکا به خیال خودش با برجام ما را یک سال از ساخت بمب هسته‌ای عقب انداخته است، گفت:‌ آمریکایی‌ها برای تحقق این فرضیه خود در برجام ۱۹هزار سانتریفیوژ ما را به ۶هزار سانتریفیوژ رساندند، غنی‌سازی فردو را تعطیل کردند و سوخت ۲۰ درصدی این نیروگاه را که ۲۰۰کیلوگرم بود و میلیاردها بابت آن پول خورده است را نیز باید تا قبل از امضای برجام اکسید و یا از بین ببریم.

یاری تصریح کرد: طبق برجام ما باید یک تناژ بالایی از اورانیوم غنی‌شده را به روسیه بفرستیم و تناژ مشخصی از پلوتونیم غنی‌شده از نیروگاه اراک را باید به مقدار ۳۰ کیلوگرم کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ما موظفیم بر طبق برجام قلب راکتور اراک را خارج،‌ برش زده و به انبار بفرستیم و از طرفی سینی و منفذهای زیر آن را با بتن پر کنیم که دیگر کارایی لازم را نداشته باشند.در این توافقنامه تحقیق و توسعه ما نیز محدود می‌شود اگر در یک فرازی اجازه کارکرد به برخی از سانتریفیوژها را می‌دهند برای این است که این سانتریفیوژها فاقد روتور هستند و به نوعی سرکاری و دکور محسوب می‌شوند.

به گفته دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی، برجام ایران را دچار محدودیت‌های تجهیزاتی و امکاناتی از صفر تا ۱۰۰ در روند فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای می‌کند؛ محدودیت‌های زمانی ۵، ۸، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ ساله از دیگر تبعات برجام برای ایران است.

یاری خاطرنشان کرد: در برجام فعلی ما باید ابتدا اقداماتی را انجام و بار سنگین و خسارات مالی را تحمل کنیم. آژانس نیز راستی‌آزمایی انجام و بعد از آن اقدام به رفع و یا برداشتن تحریم‌ها می‌کند که این نابرابری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر برجام به هر دلیلی بهم بخورد هیچ جای آن پیش‌بینی نشده که خسارت برجام را باید چه کسی پرداخت کند و همه ان متوجه مردم و کشور ایران است.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان تأکید کرد: ما معقتدیم برجام فعلی مثل جاده چالوس است که نه در آن پلیسی وجود دارد و نه علام راهنمایی و رانندگی نصب شده و هر لحظه ممکن است با شکایت و اعتراض آنها مواجه شویم و این به ضرر منافع ملی است.

یاری با بیان اینکه برجام باید به صورت لایحه به مجلس تقدیم شود، گفت: هرآنچه که تعهدآور باشد طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید با پشتوانه ملی مورد تصویب مجلس قرار بگیرد بنابراین رسیدگی به برجام نه تنها حق قانونی نمایندگان است بلکه مسئولیت شرعی آنان نیز محسوب به شمار می‌رود.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *