از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در پیاده روهای شهر میانه/معضلی دیرین به نام سدمعبر!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، متاسفانه بارها در سطح خیابان های شهر افراد زیادی را دیده ایم که نتوانسته اند یک پیاده رو را بدون تغییر مسیر در یک خط مستقیم حرکت کنند، زیرا در مسیر خود با موانعی برخورد کردند که به ناچار آن ها را  مجبور کرده مسیر را از راه نامتعارف یعنی خیابان ادامه دهند و در این میان هر از چند گاهی شاهد حادثه تلخی در سطح شهر بودیم.

سد معبر در شهر به شکل‌های مختلفی چون ایجاد موانع توسط دست فروشان، ریختن مصالح همانند آجر و سیمان در معابر عمومی، پارک موتور در پیاده رو ها و ده ها مورد دیگر دیده می شود، هرچند متاسفانه این موضوع در شهر میانه از سد معبر در پیاده رو ها فراتر رفته و هم اکنون در بسیاری از میادین و خیابان های مهم شهر شاهد قروق خیابان ها توسط دست فروشان در اوج شلوغی و پیک ترافیک هستیم.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در پیاده روهای شهر میانه/معضلی دیرین به نام سدمعبر!

سالیان متمادی است که شهرداران  میانه وعده برخورد با این موضوع و ریشه کن کردن معضل سد معبر سر دادند ولی هیچ کدام از آنان موفق به رفع این معضل نشدند بلکه گاهی به مشکلات نیز اضافه کردند.

تجاوز به حقوق مردم از جمله روش های زشت و غیراخلاقی است که متاسفانه برخی از افراد نه تنها از انجام آن ابایی ندارند بلکه گاها خود را صاحب حق و حقوق دانسته و در سایه عدم نظارت و برخورد قانونی متولیان پا را از گلیم قانونی که برایشان گسترانیده شده فراتر نهاده و به حریم اجتماع تجاوز می کنند.

اگر با تعریف ما نامانوس هستید و یا تا به حال همچین صحنه هایی را ندیده اید و تمایل دارید این تجاوز آشکار،قانون گریزی و رفتار غیراخلاقی را به عینه مشاهده کنید کافیست در سطح شهر میانه گشت و گذاری نمایید و قضاوت کنید که حق با شهروندان است یا کسبه یا سازندگان ملک که با هر عنوانی پیاده روها را اشغال کرده اند؟!

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در پیاده روهای شهر میانه/معضلی دیرین به نام سدمعبر!

موضوع سد معبر گرچه به ظاهر ساده و بدیهی است، اما موجی از نارضایتی مردم میانه را به دنبال داشته است. تا حالا برای شما پیش آمده که از پیاده روهای خیابان امام و بازار عبور کنید و مجبور شده باشید فاصله این مسیر را بصورت زیگزاکی و جا خالی دادن افراد و در برخی مواقع نیز از خیابان عبور کنید؟

بله، کافی است در شهر گشت و گذاری داشته باشید تا متوجه شوید که سد معبر درکنار آسفالت معابر و عدم پارکینگ های مناسب از جمله مواردی است که باعث رنجش خاطر مردم جامعه بزرگ شهری میانه از تیم مدیریت شهری شده است.

فراموش نمیکنم روزی را که برای رسیدن سر وقت به جلسه ای مهم مجبور بودم پیاده رو را سریع طی کنم و بر اثر همین سرعت و برخورد با گوشه زنبیل یک سبزی فروش بدترین ناسزا و فحش ها را از وی شنیدم.

معبر همانطور که از نامش پیداست به معنی محل عبور است و در اصطلاح به محلی اطلاق می‌ شود که از آن برای عبور و مرور استفاده می شود.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در پیاده روهای شهر میانه/معضلی دیرین به نام سدمعبر!

طبق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها «معابر و خیابان های عمومی که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌ شود متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد». در جایی دیگر در تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری نیز «اراضی کوچه‌های عمومی و میدان‌ها و پیاده روها و خیابان‌ها و به طور کلی معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغهای عمومی و گورستان‌های عمومی و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است».

لازم به ذکر است مقابله با ایجاد سد معبر و دست فروشی از لحاظ قانونی پنج نوع است که متولی ساماندهی آن نیز متفاوت می باشد. برای مثال جمع آوری چرخ طوافی دستی به دلیل عرضه موارد غیر بهداشتی و تهدید سلامت عمومی برابر ماده ۶۸۸ قانون به عهده مرکز بهداشت است و همچنین ایجاد سد معبر از سوی مغازه داران به دلیل تعدی و تجاوز به معابر عمومی برابر ماده ۱۷ نظام صنفی بر عهده مجامع امور صنفی و بازرگانی است.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *