وزیر انرژی آمریکا: امیدواریم مواضع منطقه‌ای ایران تغییر یابد/ اگر برجام را رد کنیم، تنها می‌مانیم

به گزارش میانا به نقل از فارس، وزیر انرژی آمریکا که یکی از چهره‌های ثابت مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بوده، در یک مصاحبه درباره برجام و نیز سیاستهای منطقه‌ای ایران اظهارنظر کرد.

 وزیر انرژی آمریکا با حضور در شبکه سی‌ان‌ان با این سوال مواجه شد که «آیا توافق هسته‌ای ایران می‌تواند بر تغییر سیاست ایران در منطقه و نیر تنش زدایی بیشتر با آمریکا در چنین موضوعاتی منجر شود؟».

«ارنست مونیز» در برنامه کریستین امانپور گفت: به طور مشخص ما امیدواریم که این موضوع پیامد و نتیجه توافق باشد. اما مذاکرات(هسته‌ای) ما به دلیل سالها بی اعتمادی بین دو کشور بر مبنای راستی آزمایی صورت گرفت البته ما امیدواریم که ایران مواضعش در قبال حمایت از تروریسم و برخی اقدامات ثبات زدا در منطقه تغییر دهد. آنها از ناقضان حقوق بشر حمایت می‌کنند و ادبیات بدی در قبال آمریکا و اسرائیل دارند».

مقام ارشد دولت آمریکا افزود: «این یک نتیجه بسیار خوبی خواهد بود که آنها(ایرانی‌ها) به جامعه بین‌المللی پیوسته و مواضع خود را عوض کنند».

وی در پاسخ به سوال امانپور درباره مواضع کنگره در قبال برجام گفت: «صراحتا باید بگویم که این توافق که مبتنی بر راستی آزمایی است بر اساس یافته‌ها و دانش علمی انجام شده و من می‌خواهم این را بگویم که یک تیم خبره از وزارت انرژی آمریکا و همچنین گروهی از کارشناسان آزکایشگاههای هسته‌ای پشت سر ما در این موضوع بوده و با ما همراه هستند. می‌خواهم این را بگویم که این یک توافق بسیار محکم است».

مجری سی‌ان‌ان از میهمان خود پرسید که شما با مقامات و دیپلماتهای قدرتهای جهانی نشست و برخاست داشته‌اید و برخی از آنها با نمایندگان کنگره هم دیدار داشتند. آنها درباره رد احتمالی توافق هسته‌ای چه چیزی گفته‌اند؟

مونیز جواب داد: «اول از همه باید این را بگویم که وحدت و یکپارچگی گروه ۱+۵ بسیاری از افراد را شگفت زده کرده است چرا که ما با برخی از اعضای این گروه تنشهایی داشته‌ایم که روسیه می‌تواند امروز یک مثال آن باشد».

وی افزود: «در موضوع برنامه نظامی هسته‌ای ایران وحدت و یکپارچگی در بین اعضای گروه ۱+۵ وجود داشت و البته برای فاز اجرا هم، حفظ این یکپارچگی حیاتی است چرا که اگر حرکتی به سمت سلاح هسته‌ای صورت گیرد، باید به آن پاسخ داده شود».

وزیر انرژی آمریکا البته به کنگره درباره رد کردن برجام هم هشدار داد و گفت: «اگر ما از این توافق کنار برویم،‌ما به تنهایی از آن خارج خواهیم شد و وحدت و یکپارچگی ۱+۵ دیگر باقی نمی‌ماند و البته اگر این وحدت و یکپارچگی نباشد تاثیر و اثر موثر تحریمهای کاهش می‌یابد. ما فکر می‌کنیم این توافق بهترین راه برای حرکت به سمت جلو است».

مونیز در ادامه هشدارهایش درباره رد برجام تصریح کرد: «این اقدام به معنای ضربه‌ای به رهبری دیپلماتیک آمریکا خواهد بود و همچنین برنامه هسته‌ای ایران را فارغ از مکانیسم راستی‌آزمایی و نظارتی که این توافق بر روی آن اعمال می‌کند، رها خواهد کرد».

امانپور درباره مواضع مقامات اسرائیلی و نیز یهودیان در آمریکا در قبال برجام دارند، سوال کرد. در این برنامه همچنین کلیپی از حمایت یک عضو ارشد یهودی و دموکرات کنگره آمریکا از برجام نشان داده شد.

وزیر انرژی امریکا گفت: «من با اعضا و گروه‌های یهودی آمریکا دیدارهایی داشتم و همچنین با دیگر گروه‌ها و اجتماعات در آمریکا. باید بگویم که ما نگرانیها و احساسات در این باره را متوجه شده و می‌فهمیم. در این دیدارها بسیاری از آنها اصول توافق را متوجه شده و بسیاری از آن حمایت کردند چرا که واقعا در شرایط کنونی این بهترین جایگزین و راهی است که ما داریم. ما فکر می‌کنیم این توافق برای اسرائیل هم خوب است به ویژه اگر این توافق با اقداماتی که رئیس‌جمهور در خصوص توافقنامه تقویت و افزایش امنیت مکمل شود».

مقام ارشد آمریکایی همچنین تصریح کرد: «نگرانیهایی درباره بازگشت اقتصاد ایران به حالت عادی و نرمال و تاثیر احتمالی آن بر دیگر اقدامات ایران از قبیل حمایت از تروریسم و حزب‌الله وجود دارد که البته همانطور که رئیس‌جمهور گفته می‌توان با کمک و همکاری با اسرائیل و متحدان ما در کشورهای عربی به آنها پرداخته شود».

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *