ایزدی: بهترین نقش مجلس در برجام همان است که به صراحت در قانون آمده/قوه مجریه با مقامات آمریکایی «رودربایستی» نداشته باشد

به گزارش میانا به نقل از فارس، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درخصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره افزایش نقش مجلس در بررسی «برجام»، گفت: بهترین نقش مجلس در این خصوص همان اجرای قانون اساسی است که در بند ۷۷ قانون اساسی آمده که تصویب قراردادهایی است که برای کشور ایجاد تعهد می‌کند.

وی افزود: اگرچه در بند ۱۲۵ قانون اساسی صحبت از امضا می‌شود، اما به این معناست که وقتی مجلس تأیید کرد رئیس‌جمهور هم می‌تواند آن را امضا کند و نه اینکه چون امضایی از سوی مقامات اجرایی کشور نیست نیازی به تأیید مجلس ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش مجلس مبهم نبوده و در اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی مشخص است، یادآور شد: دلیلی که برای مجلس نقش قائل شده‌اند این است که این افراد نمایندگان مردم هستند و این تعهد هم می‌تواند برای ده‌ها سال در کشور تأثیر بگذارد.

ایزدی ادامه داد: این وضعیت که عده‌ای در قوه مجریه مسیری را طی کرده‌ و تعهداتی را قبول کنند و دیگران با آن‌ها هماهنگ باشند و اجرا کنند، خلاف نظر قانون اساسی است و در آمریکا هم می‌بینیم که کنگره نقش زیادی ایفا می‌کند، زیرا باید به عقل جمعی توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید این طور باشد که یک قوه از ۳ قوه، کشور را به سمتی ببرد که می‌خواهد، خاطرنشان کرد: هرچند شورای عالی امنیت ملی هم نظر خواهد داد، اما درصد بالایی از آرای آن متعلق به قوه مجریه است و ریاست آن هم با رئیس قوه مجریه می‌باشد. از آنجا که موضوع هسته‌ای جنبه سیاسی و انتخاباتی نیز پیدا کرده و رئیس‌جمهور زمانی که درباره توافق وین صحبت می‌کند درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هم صحبت می‌کند، شاید برای دولت سخت باشد که فراتر از مباحث سیاسی به آن بپردازد.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه لویئیزیانای آمریکا با ذکر این نکته که چون خود دوستان مذاکره کرده‌اند، ممکن است برای‌‌شان سخت باشد که ایرادات و مشکلات موجود در «برجام» را ببینند، خاطرنشان کرد: از این جهت یک نهاد دیگری در کشور که قوه مجریه لزوماً رأی بالایی در آن ندارد باید متن را بررسی کند. در «برجام» هم قطعاً مشکلاتی وجود دارد که یکی از آن‌ها تعلیق برخی تحریم‌هاست.

ایزدی ابراز امیدواری کرد که در بررسی متن «برجام» در مجلس، به جز بررسی متن راهکار‌هایی برای حل این مشکل ارائه شود.

وی همچنین درخصوص تهدیدات مقامات آمریکایی و اینکه در داخل کشور عنوان می‌شود که این اظهارات مصرف داخلی داشته و نیاز به پاسخگویی ندارد، گفت: این نکته‌ای است که بارها عنوان کرده‌ام که هر بار صحبت از هتاکی‌های مقامات آمریکایی شد، دوستان مسئول در سیاست خارجی گفتند که این موضوع مصرف داخلی دارد. قطعاً مصرف داخلی هم دارد، اما اینکه حرفی مصرف داخلی داشته باشد بدان معنا نیست که اجرایی نمی‌شود و باید به آن بی‌توجه بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ممکن است حرفی هم مصرف داخلی داشته باشد و هم اجرایی شود. از این جهت چنین وضعیتی که در وزارت خارجه ما ایجاد شده و اجازه نقل‌قول را از طرف مقابل را نمی‌دهند، با این عنوان که این اظهارات مصرف داخلی دارد، درست نبوده است.

ایزدی با بیان اینکه بررسی تاریخ آمریکا نشان می‌دهد باید به حرف‌هایی که می‌زنند دقت کنیم و نه حرف‌هایی که می‌نویسند، خاطرنشان کرد: از این جهت حرف‌هایی که در جلسات سخنرانی و کنگره زده می‌شود، نیازمند مطالعه و بررسی است؛ چراکه برخی از آن‌ها عمل می‌شود.

وی با اشاره به نیاز به پاسخگویی به اظهارات طرف آمریکایی، خاطرنشان کرد: اگر حرف خلافی را مقامات آمریکایی چندین بار تکرار کردند و از طرف مقامات رسمی ما پاسخی نشنیدند، می‌تواند حمل بر رضایت باشد و به قول مقام معظم رهبری حرف «جا» می‌افتد، لذا نیاز به پاسخ دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به روش بررسی سیاست خارجی یک کشور که در آن به نقل‌قول‌ها و اظهارات مقامات آن کشور توجه می‌شود، یادآور شد: اگر فرد کارشناس در این حوزه اظهارات مقامات یک کشور را بررسی کند، طی یک دوره زمانی مشخص به این موضوع پی می‌برد که آن کشور چه مسیری را انتخاب و دنبال می‌کند و دوستان ما متأسفانه با روش خود طی دو سال گذشته مسیر دیگری رفته‌اند.

ایزدی با اشاره به مخالفت ۳ گروه در آمریکا با «برجام» یادآور شد:‌ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، دعواهای جدی بین جریانات سیاسی در آمریکا وجود دارد که هر کدام به دلایلی با اوباما و تیم‌اش اختلاف دارند، اما این اختلافات بدان معنا نیست که به اظهارات مقامات ارشد کنگره توجه نکنیم، چراکه تحریم‌های اصلی ایران از سوی آنهاست.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدام مؤثر در پاسخگویی به هتاکی‌های مقامات آمریکایی گفت: مقامات آمریکایی از اوباما تا کری، هر هفته ایران را تهدید به حمله می‌کنند که این تهدید برخلاف فصل یک منشور سازمان ملل متحّد است که در آن ذکر شده، کشورها نباید از زور و حتی تهدید به زور علیه کشوری استفاده کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در وزارت خارجه و قوه مجریه ما طی ۲ سال گذشته این نکته مورد توجه قرار نگرفته که مقامات آمریکایی منشور سازمان ملل را نقض می‌کنند.

ایزدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که در مقابل لفاظی‌های طرف آمریکایی همواره موضع می‌گیرند، خاطرنشان کرد: همان طور که ایشان فرمودند، نباید در اظهار نقد عملکرد سخنان منفی طرف مقابل رودربایستی داشت که متأسفانه بخشی از مسئولین کشور گویی چنین هستند و به صراحت نظرات‌شان را نسبت به این کار که خلاف منشور سازمان ملل است، بیان نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بدون رودربایستی و صریح پاسخ طرف مقابل داده نشود، تحلیلی که طرف مقابل به‌دست می‌آورد این است که این تهدیدات جواب داده و نتیجه آن ادامه تهدید است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید طرف آمریکایی این احساس را داشته باشد که درحال حاضر به یک توافق رسیده، می‌تواند هر ادبیاتی را که خواست به کار ببرد و هر تفسیری که خواست از متن ارائه دهد و طرف مقابلش سکوت کند، یادآور شد: این روش باید متوقف شود و امید داریم که همانطور که رهبر انقلاب در این مباحث صراحت دارند، دوستان قوه مجریه هم این روند را دنبال کنند، زیرا عدم توجه به آن، نظریه طرف مقابل را که در جمهوری اسلامی حاکمیت دوگانه وجود دارد، تقویت می‌کند که برای کشور خوب نیست.

ایزدی ادامه داد: زمانی که کشور تهدید می‌شود همه مسئولین باید به آن پاسخ دهند، زیرا اگر غیر از این عمل شود، احتمال تهدید افزایش می‌یابد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *