اوباما: ایران دشمن آمریکا، یهودستیز و منکر هولوکاست است/توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران سپرده‌ایم/ «برجام» توان پاسخدهی به ایران را تقویت می‌کند

به گزارش میانا به نقل از فارس، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس ویدئویی به توضیح درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ برای جامعه یهودیان آمریکای شمالی پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا، ایرن را دشمن آمریکا خواند و بر همین اساس گفت که توافق هسته‌ای با تهران نه بر اساس اعتماد بلکه بر اساس راستی‌آزمایی است.

* ایران دشمن آمریکا است

اوباما گفت: «ما به ایران اعتماد نداریم؛ ایران دشمن آمریکا است؛ یهودستیز و منکر هولوکاست است.» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ایران را «رژیمی ناخوشایند» خطاب کرد و افزود «هنگامی که با حکومتی سر و کار دارید که هولوکاست را انکار می‌کند، باید آن را جدی بگیرید.»

ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین وآلمان سه‌شنبه (۲۳ تیر) پس از ۱۸ روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، پایتخت اتریش، سرانجام بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» به جمع‌بندی دست یافتند. 

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی آمیخته به ادعا تصریح کرد سند امضا شده میان ایران و گروه ۱+۵ تمامی مسیرهای تهران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را مسدود می‌کند.

اوباما در ادامه در توضیح مفاد سند «برجام» گفت: «ما در صورتی که ایران تقلب بکند، توان بازگشت آنی تحریم‌ها را خواهیم داشت.» او تأکید کرد این چیزی است که در «برجام» آمده است.

* «برجام» موضع آمریکا برای پاسخدهی به ایران را تقویت می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا افزایش توان آمریکا برای مقابله با ایران بعد از انقضای عمر سند «برجام» را از جمله دیگر مزیای توافق خواند و گفت: «با این توافق، بعد از گذشت ۱۵ سال، رئیس‌جمهور آمریکا، هر کسی که باشد، از موضع قدرتمندتری برای پاسخدهی به ایران برخوردار خواهد بود.»

اوباما درباره دلیل این استدلال خود گفت زیرا با توافق ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا آن زمان مهار شده، و پیشرفتی نخواهد داشت.

رئیس دولت آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه درباره روابط کشورش با رژیم صهیونیستی که منتقد توافق هسته‌ای و رویکرد دولت اوباما در قبال آن بوده توضیحاتی ارائه کرد.

اوباما گفت: «در مباحثات مربوط به ایران، این نکته را به خاطر داشته باشید که ما همه طرفدار اسرائیل هستیم.»

او ادامه داد: «رابطه بی‌سابقه [آمریکا] با اسرائیل باعث شده است که [تل‌آویو] از قدرت نظامی قویتری برخوردار باشد».

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد، به باور او، سیاستهای آمریکا و اسرائیل بعد از اتمام مباحثات کنگره درباره «برجام»، «به سرعت» با یکدیگر همسو خواهد شد.

«اوباما» همچنین یادآور شد دولت آمریکا اکنون ماه‌هاست با اسرائیل برای بازگشت به روال سابق جهت ادامه همکاری‌ها و تقویت همکاری‌های امنیتی گفت‌وگو می‌کند. 

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد که این همکاری‌ها می‌تواند بحث درباره نسل بعدی برنامه‌های دفاع موشکی، بهبود امور اطلاعاتی و نحوه مقابله با «شبکه‌های نیابتی ایران» را شامل شود.

وی تاکید کرد که اجرای توافق هسته‌ای با ایران روابط آمریکا و اسرائیل را بهتر خواهد کرد.

* توافق به معنی عادی‌سازی روابط با تهران نیست

رئیس دولت آمریکا در بخش دیگر مصاحبه جمعه نقش ایران در تحولات منطقه در پرتو توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داد. 

اوباما گفت این توافق امنیت آمریکا را بیشتر می‌کند اما تمامی مشکلات با ایران را حل نمی‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: «ما در اینجا، رابطه‌مان با تهران را عادی نکرده‌ایم.»

اوباما در ادامه گفت که امیدوار است که «شخصیت (ماهیت) رژیم ایران تغییر کند»، اما افزود که روی این موضوع حساب باز نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آیا من امید دارم که شخصیت (ماهیت) رژیم ایران تغییر کند؟ بله، اما روی آن حساب باز نکرده‌ام.»

او ادامه داد: «مقابله با نیروهای نیابی ایران، کاری است که باید در هر حال آن را انجام دهیم.»

رئیس دولت آمریکا به علاوه پس از بیان اینکه بایستی جلوی انتقال موشک از ایران به گروه حزب‌الله لبنان گرفته شود گفت: «هیچ یک از مفاد توافق فعلی، مانع مقابله شدید با ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله نیست.»

اوباما همچنین تأکید کرد توافق هسته‌ای، ابزارهای کشورش برای مقابله با ایران را محدود نمی‌کند. او گفت: «ما هنوز تمامی ابزارهای لازم برای مقابله با اقدامات مخرب ایران در منطقه را در اختیار خواهیم داشت.»

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم این، بار دیگر گفت گزینه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را تنها برای یک یا دو سال به عقب می‌راند.

«باراک اوباما» سپس به مقایسه بودجه نظامی آمریکا و ایران پرداخت و با بیان اینکه بودجه نظامی کشورش ۶۰۰ میلیارد دلار در برابر ۱۶ میلیارد دلار بودجه نظامی ایران است گفت: «ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نه یک ابرقدرت.»

* رد توافق در کنگره ابتکار عمل را به ایران می‌دهد

«اوباما» بار دیگر به نمایندگان کنگره آمریکا که قرار است تا روز ۲۶ شهریور ماه نظر خود را درباره سند «برجام» اعلام کنند نیز درباره رد احتمالی آن هشدار داد. او گفت: «اگر این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به دست ایران سپرده‌ایم. آنها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به عنوان برهم زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد حتی مخالفان ایران نیز معتقدند که ایران بایستی از حق انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *