تخت‌روانچی: نیازی به تصویب برجام در مجلس نیست/بازگشایی شرکت مک‌دونالد در ایران جنجال رسانه‌ای است

به گزارش میانا به نقل از دانا، مجید تخت‌روانچی که صبح امروز با هدف دیدار با مراجع تقلید و علما به قم سفر کرده بود عصر امروز در پایان این دیدارها در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سئوالات آنها پاسخ گفت.

وی ابتدا به دیدارهای خود با مراجع تقلید اشاره و اظهار کرد: توفیقی دست داد که در روز میلاد امام رضا(ع) به زیارت بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(س) مشرف شوم و همچنین با علما و مراجع تقلید دیدار کنم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: مباحث متنوعی در این دیدارها در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای و دیگر مسائل صورت گرفت؛ گزارشی از مذاکرات خدمت مراجع عظام ارائه شد و توضیحاتی به این بزرگواران در مورد وضعیت کنونی و روند کارها ارائه کردم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مراجع تقلید هم مانند همیشه به ما لطف و محبت داشتند، اضافه کرد: آنها از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دستاوردهایی که تاکنون حاصل شده، حمایت کردند.

وی تبیین کرد: ما همواره قدردان این حمایت‌ها هستیم، به ویژه حمایت‌هایی که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مراجع عظام تقلید از تیم هسته‌ای داشته‌اند.

تخت‌روانچی با اشاره به جلسه‌ای که با ریاست جامعه المصطفی العالمیه داشت، بیان کرد: در این دیدار مباحثی در مورد همکاری‌های دانشگاهی میان المصطفی و دانشگاه‌هایی که در دیگر کشورها از جمله حوزه اروپا و آمریکا هستند مطرح شد.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: در مجموع از صبح امروز که به قم سفر کردم، مباحث خوبی مطرح شد که برای ما بسیار مفید بود.

این مسئول در پاسخ به سئوالی در مورد همکاری وزارت امور خارجه با کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون این کمیسیون مشغول کارهای داخلی خود از جمله انتخابات هیئت رئیسه و نحوه جلسات بود؛ تا امروز هیچ جلسه‌ای نداشته‌ایم، اما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم همانطور که بعد از بازگشت از وین جلسات متعددی در کمیسیون‌های مختلف مجلس داشته‌ایم و به سئوالات نمایندگان پاسخ داده‌ایم، با کمیسیون برجام نیز هرگاه تشخیص دهند که نیازی به حضور نمایندگان وزارت خارجه باشد، جلساتی خواهیم داشت.

تخت‌روانچی عنوان کرد: فکر می‌کنیم نیازی به تصویب برجام توسط مجلس نیست؛ یعنی فکر نمی‌کنیم که لازم باشد مجلس برجام را تصویب کند، چراکه اگر این کار صورت بگیرد مانند قوانین داخلی خودمان خواهد شد؛ برجام ماهیتی مانند یک پروتکل و یک معاهده بین‌المللی ندارد و طرف‌های دیگر ما یعنی ۶ کشور دیگر هم برجام را تصویب نمی‌کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: براساس مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی داشته، شورای عالی امنیت ملی نیز بر همان اساس کار خود را پیش می‌برد و فکر می‌کنیم اگر همین مسیر پیموده شده و شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب کند و به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد، سیر قانونی در کشور ما طی خواهد شد.

وی توضیح داد: نمی‌توان به مجموعه برجام چیزی افزود یا از آن کم کرد، کل آن یا باید پذیرفته شود یا نشود و چیزی که در کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد همین است؛ در آمریکا نیز برجام برای تأیید به کنگره نرفته، بلکه برای این منظور به کنگره ارسال شده که شاید بخواهند به آن رأی منفی بدهند، در غیراینصورت مفاد آنچه در برجام آمده در آمریکا نیز تغییر نخواهد کرد و به دیگر بیان، مفاد مذاکره شده و نهایی شده یا مورد قبول قرار می‌گیرد یا خیر.

تخت‌روانچی در واکنش به سئوال خبرنگار دیگری در مورد بازگشایی سفارت انگلستان در تهران و رفتار دیگر کشورها همچون کانادا در این خصوص چنین پاسخ داد: از سوی کانادا علامتی دیده نشده و در ارتباط با انگلستان نیز، خودشان سفارتشان را تعطیل کرده بودند و خودشان هم اظهار علاقه کردند دوباره آن را بازگشایی کنند که این کار عملی شد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در ارتباط با تعطیلی سفارت انگلستان دخالتی نداشتیم، تأکید کرد: در ارتباط با کانادا هم همینطور است، آنها خودشان تهران را ترک کردند و هنوز چیزی مبنی بر تغییر سیاست‌شان نگفته‌اند و ما هم عجله‌ای نداریم؛ در این زمینه کسانی که بخواهند اینگونه با ملت ایران برخورد کنند عجله‌ای نداریم، بلکه زمان باید بگذرد تا موقع آن فرابرسد.

سئوال دیگری که از تخت‌روانچی شد در مورد پیش‌بینی او از سرانجام برجام بود که وی پاسخ داد: پیش‌بینی در این زمینه دشوار است، اما کاری که ما در وزارت خارجه انجام می‌دهیم این است که اگر نمایندگان مجلس سئوالی داشتند پاسخگو باشیم و در مورد شورای عالی امنیت ملی هم همینگونه است و در نهایت هر تصمیمی که نظام اتخاذ کند، مجری آن خواهیم بود.

خبرنگاران از تخت‌روانچی در مورد شایعاتی مبنی بر گشایش مک‌دونالد و دیگر شرکت‌های غربی در ایران هم پرسیدند و معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: هیچ خبری در این زمینه نیست و اینها بیشتر جنجال‌های خبری هستند؛ هیچ تحول خاصی در این زمینه نداشته‌ایم؛ البته بعد از برجام طبیعی است که در فضای بین‌المللی سر و صداهایی بلند شود و اینگونه شایعات هم در همین قالب هستند، برنامه‌های اقتصادی دولت و همکاری با کشورهایی که با آنها رابطه دیپلماتیک داریم روشن و شفاف هستند و غیر از آنها مطرح نیست.

وی در پایان تشریح کرد: هیچ شرطی برای بازگشایی سفارت انگلستان را قبول نکردیم و بنا نداریم که شرط و شروطی را از سوی کشوری قبول کنیم.

 

انتهای پیام/ط

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *