حضور ترکیه در عملیات موصل دروغ است/ پ‌ک‌ک استاد پروپاگانداست/ تا تشکیل دولت جدید، «دولت انتخابات» کشور را اداره می‌کند/آنکارا تهران را رقیب خود نمی‌داند

 به گزارش میانا به نقل از فارس، «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به سوالات مطرح شده در خصوص انتخابات این کشور، درگیری‌های رخ داده بین پ.ک.ک و حکومت ترکیه، حمله این کشور به شمال عراق و نیز روابط ایران و ترکیه پس از برنامه جامع اقدام مشترک پاسخ داد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

فارس: در خصوص انتخابات زودهنگام در ترکیه که آقای اردوغان اول نوامبر را به عنوان تاریخ برگزاری اعلام کرد، آیا تصور می‌کنید که حزب عدالت بتواند رأی قاطعی را کسب کند؟

هاکان تکین: چون فالگیر نیستم، نمی‌توانم بگویم که چه جریانی، چند درصد رأی می‌آورد. زمان چندانی از انتخابات نگذشته و درباره اینکه در این مدت کوتاه اوضاع چقدر تغییر کرده و رأی مردم چقدر عوض شده، نظری ندارم. رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه در مورد انتخابات زودهنگام صحبت‌هایی داشت، اما این تاریخ هنوز قطعی نیست و در مورد اینکه «ممکن» است در این تاریخ برگزار شود، صحبت کرد.

* تا زمان تشکیل دولت جدید، «دولت انتخابات» کشور را اداره می‌کند

در این موقعیت ۲ گزینه وجود دارد: اول اینکه مجلس تصمیم به انتخابات زودهنگام بگیرد، دوم اینکه رئیس جمهور شخصاً اعلام انتخابات زودهنگام کند که در وضعیت فعلی دومین گزینه احتمال بیشتری دارد.

مدت فرصتی که قانونی اساسی برای تشکیل دولت در نظر گرفته ۴۵ روز است که روز یکشنبه پایان یافت و تصور می‌کنم که این تصمیم در یک مدت کوتاه یعنی چند روز آینده گرفته خواهد شد. بر اساس قانون اساسی، اگر رئیس‌ جمهور اعلام کند که باید انتخابات زودهنگام برگزار شود، یک دولت موقت برای برگزاری انتخابات تشکیل می‌شود که به آن «دولت انتخابات» می‌گوییم. بر اساس قانون اساسی، تمام احزاب در مجلس در این دولت به نسبت تعداد کرسی‌ها سهم خواهند داشت و بر اساس میزان آرایی که در مجلس دارند سهمی از دولت می‌برند.

یعنی اگر جریانی ۴۰ درصد مجلس را در اختیار دارد، ۴۰ درصد دولت را هم در اختیار می‌گیرد. ولی در حال حاضر بر اساس صحبت‌هایی که در مطبوعات شده، حزب جمهوری‌خواه خلق و حرکت ملی گفته‌اند که در این دولت انتخاباتی شرکت نخواهند کرد.

اگر آنها این تصمیم قطعی را بگیرند، سهمشان در دولت انتخابات به نمایندگان مستقل داده می‌شود. رئیس جمهور ما اظهاراتی داشت درباره اینکه انتخابات زودهنگام در آغاز نوامبر می‌تواند برگزار شود.

کمیته عالی انتخابات که عالی‌ترین نهاد ترکیه درباره انتخابات است، اعلام کرد که ظرف ۶۰ روز پس از قطعی شدن انتخابات زودهنگام توانایی برگزاری آن را دارد که با توجه به این تاریخ باید تا یک هفته آینده این تصمیم قطعی شود.

فارس: کمیته عالی انتخابات زمان برگزاری انتخابات را تعیین می‌کند یا رئیس‌جمهور؟

هاکان تکین: در اصل این وظیفه رئیس‌جمهور است، اما با توجه به فرصت ۶۰ روزه معمولاً با یک هماهنگی با کمیته عالی انتخابات از سوی رئیس‌ جمهور اعلام می‌شود.

فارس: «دولت انتخابات» چه زمانی آغاز و چه زمانی پایان می‌یابد؟

هاکان تکین: این دولت، بعد از تصمیم قطعی مبنی بر انجام انتخابات زودهنگام شکل می‌گیرد که به احتمال زیاد رئیس‌ جمهور این موضوع را به داود اوغلو می‌سپارد و وی بر اساس قانون اساسی باید انتصابات را بر اساس سهم هر حزب در مجلس داشته باشد. اگر احزاب نخواهند حضور پیدا کنند از نمایندگان مستقل استفاده می‌شود و انتخابات برگزار می‌شود. این دولت تا زمانیکه دولت جدیدی از دل انتخابات شکل بگیرد به کار خود ادامه خواهد داد.

* حزب عدالت و توسعه در انتخابات آینده دو سوم آرا را کسب کند تغییر نظام دنبال می‌شود

فارس: آیا پرونده تغییر نظام از پارلمانی به ریاستی کنار گذاشته خواهد شد یا در دولت آینده دنبال می‌شود؟

هاکان تکین: حتی اگر حزب عدالت اکثریت آرا را به دست آورد بر اساس قانون اساسی به تنهایی نمی‌تواند تغییرات را ایجاد کند و بر اساس قانون، تغییرات باید با دو سوم آرای احزاب حاضر در مجلس دنبال شود. احزاب دیگر مخالفت خود را با چنین تغییری ابراز کرده‌اند، اما اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود و حزب عدالت و توسعه بتواند دو سوم کرسی‌های مجلس را به دست آورد، آن زمان این کار راحت خواهد بود.

فارس: یعنی بحث تغییر نظام هنوز هم مد نظر آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه است؟

هاکان تکین: رئیس‌جمهور این موضوع را به نوعی در موضوعات مطروحه خود دارد، اما آنها باید بتوانند اکثریت لازم برای تغییر قانون اساسی را به دست آورند.

* مقابله اخیر با پ.ک.ک برای کسب آرای بیشتر، یک افترا است

فارس: گفته می‌شود درگیری‌های اخیر بین پ.ک.ک و ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه برای کسب آرای بیشتر در بین ملی گرایان است. این موضوع چه اندازه درست است؟

هاکان تکین: قطعاً این مورد درست نیست. محافلی هستند که این افتراها را می‌زنند. مقابله ترکیه با تروریسم پ.ک.ک چیز جدیدی نیست و بیش از ۳ دهه است که با آن روبرو هستیم. در ترکیه هیچ حزبی تروریسم را در جهت اهداف سیاسی خود استفاده نمی‌کند، چرا که ما یکی از کشورهای منطقه هستیم که بیش از همه قربانی تروریسم بوده‌ایم. ما در ۳۰ سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از فرزندان وطن‌مان را از دست داده‌ایم.

محافلی که این مسائل را مطرح می‌کنند، کسانی هستند که از مبارزه ترکیه با تروریسم داعش و پ.ک.ک احساس ناراحتی می‌کنند و عقلانیت و منطق چنین تحلیل‌هایی هم قابل بحث است.

در یک ماه گذشته ترکیه نزدیک به ۶۰ نیروی نظامی خود را از دست داده و هر روز در ۴ گوشه کشور مراسم تشییع پیکر شهدا برگزار شده است. حتی در طی این مراسم‌ها کسانی که شرکت می‌کنند مخالفت خود را با سیاست‌های دولت هم ابراز می‌کنند و چه بسا این وضعیت ممکن است به این منجر شود که حزب عدالت و توسعه بخشی از آرای خود را از دست بدهد.

فارس: آیا در درگیری‌های رخ داده از طرف مقابل هم بحث انتخابات مدنظر بوده است؟

هاکان تکین: این زمانبندی و اتفاقات رخ داده عجیب است. اگر بی‌طرفانه نگاه کنیم از پایان سال ۲۰۱۴ اعضای رده بالای پ.ک.ک مدام حرف‌هایی مبنی بر اینکه روند صلح از دید ما پایان یافته و ما سلاح به دست خواهیم گرفت را مطرح می‌کردند و در ۷ جولای، آنها عنوان کردند که «از دید ما روند صلح به پایان رسیده و ما به اهداف از پیش اعلام شده حمله خواهیم کرد و به ویژه سدها، پروژه‌های عمرانی و مراکز پلیس را مورد حمله قرار می‌دهیم»؛ که زمان انتشار بیانیه آنها بسیار جالب است. چرا که ۲ روز پیش از این تاریخ، ترکیه و آمریکا برای مبارزه با داعش توافق کردند و پ.ک.ک دقیقاً در همان ایام آتش‌بس را لغو کرد.

سازمانی که ادعا می‌کند در عراق و سوریه علیه داعش می‌جنگد، چرا بلافاصله پس از ۲ روز اعلام همکاری ترکیه و آمریکا در مبارزه با داعش باید چنین اقدامی انجام داده و ترکیه را مورد هدف قرار دهد؟ این مسئله باعث می‌شود که صداقت پ.ک.ک را در مبارزه با داعش به چالش بکشد.

یک عامل دیگر این اقدامات می‌تواند کسب آرای بالایی از سوی حزب دموکرات خلق‌ها باشد که با ۱۳ درصد آرا توانست ۸۰ کرسی مجلس را در اختیار بگیرد و پ.ک.ک از این نتایج ناخرسند است. پ.ک.ک احساس می‌کند به خاطر اقبال به این حزب به حاشیه رانده می‌شود و برای جلوگیری از این موضوع دست به چنین اقداماتی می‌زند. اینکه پ.ک.ک در این ایام اقدامات تروریستی خود را افزایش داده دلایل زیادی دارد که بسیار متفاوت است از دیدگاه‌هایی که مدام با تئوری توطئه در داخل سیستم سیاسی ترکیه قصد توجیه این اقدامات را دارند.

* شروط دولت برای از سرگیری مذاکرات صلح با پ.ک.ک

فارس: آیا از نظر شما روند صلح به پایان رسیده است؟

هاکان تکین: در حال حاضر نمی‌توانیم از روند صلح صحبت کنیم، اما دولتمردان ما یک دیدگاه کاملاً روشن را مطرح کردند و اینکه به محض اینکه شرایط تغییر کند و شرایط برای مذاکره فراهم شود این روند صلح می‌تواند مجدداً احیا شود. اصلی‌ترین شرطی که بدون حصولش این روند را نمی‌توان مجدداً شروع کرد این است که پ.ک.ک به اقدامات مسلحانه خود پایان دهد، دست از سلاح بردارد و عناصر مسلح خود را از ترکیه خارج کند.

دولت ما ۴ سال است که این روند را دنبال می‌کند و وضعیتی که امروز پیش روی ماست نتیجه انتخاب طرف مقابل است. اراده دولت ما مبنی بر حل مسئله است.

* عملیات ترکیه در شمال عراق در چارچوب توافقنامه دوره صدام بود

فارس: حمله ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، برخی این موضوع را تجاوز به حریم یک کشور دیگر تلقی و آن را محکوم کردند.

هاکان تکین: این ارزیابی‌ها بی‌معنی است. بین ترکیه و عراق موافقتنامه‌ای برای مبارزه با تروریسم است که به ما امکان عملیات‌های این چنینی را می‌دهد. گذشته از آن، دولت مرکزی عراق کم و بیش ۲۵ سال است که در منطقه «قندیل»(کوه‌های شمال عراق) نه حضور دارد و نه تاثیر. طبیعتاً از نظر ما بهتر بود که دولت مرکزی عراق با سازمان‌های تروریستی که به نوعی در آنجا نفوذ کرده‌اند مقابله کند، اما حکومت مرکزی امروز قدرت چنین کاری را ندارد و ۲۵ سال است نتوانسته چنین کاری کند. امروز همچنین یک سوم عراق تحت اشغال داعش است.

اقداماتی که ترکیه انجام می‌دهد از دیدگاه حقوق بین‌الملل هم کاملاً مشروع است و بر اساس حق دفاع مشروع ماده ۵۱ منشور سازمان ملل این عملیات انجام گرفته است.

* اردوغان عملیات در شمال عراق را به اطلاع روحانی رسانده بود

فارس: توافقنامه ذکر شده برای دوره صدام بود، آیا با حکومت جدید عراق نیز چنین تفاهمی وجود دارد؟

هاکان تکین: در حقوق بین‌الملل تداوم قراردادها اساس است. دولت‌ها تغییر می‌کنند، اما تعهداتی که نظام یک کشور به آن تعهد داشت، باقی می‌ماند.

بر اساس حقوق بین‌الملل، نفوذ و اعتبار معاهدات اینچنینی با تغییر دولت‌ها از بین نمی‌رود.

ترکیه این عملیات را به برخی کشورها اعلام کرده بود. آقای اردوغان به آقای روحانی به صورت تلفنی این موضوع را گفت و همچنین به مقامات عراق نیز اطلاعات لازم را دادیم و مهمتر از آن، پیش از عملیات به شورای امنیت سازمان ملل نیز اطلاعات لازم را دادیم و اگر نگرانی درباره ابعاد حقوقی داشتیم هیچ وقت به تمام دنیا این موضوع را نمی‌گفتیم.

ترکیه در راه مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل عمل می‌کند و هیچ ابعاد پنهانی در مبارزه با تروریسم مانند برخی کشورهای دیگر ندارد.

فارس: پیش از این عملیات عنوان شده بود که داعش در ترکیه نیست، اما بعد از این حمله بود که مشاهده کردیم حدود ۷۰۰ نفر دستگیر شدند. این افراد چه کسانی بودند؟

هاکان تکین: اگر منظورتان از نفوذ هواداران داعش نزد برخی افراد است، ما این را می‌دانستیم که مانند بسیاری از کشورهای دیگر کسانی هستند که در ترکیه با داعش سمپاتی دارند و برخی هستند که از ترکیه به جنگ همراه با داعش می‌روند و برای فروپاشی این سیستم و دستگیری آنها مقامات امنیتی هر کاری که لازم بود می‌کردند.

طبیعتاً بحث‌های پلیسی و امنیتی خارج از تخصص من است، اما ممکن است که نیروهای امنیتی بتوانند رد سلول‌های یک سازمان تروریستی را بزنند و درباره آنها اطلاعاتی کسب کنند و برای آنکه بتوانند به سرشاخه‌های اصلی برسند، ممکن است صبر کنند و این اعضا را تحت نظر بگیرند.

این بدان معنا نیست که ما از فعالیت‌های مخرب آنها چشم پوشی کنیم، بلکه این مکث به خاطر آن است که با کسب اطلاعات بیشتر به شاخه‌های اصلی‌تر برسیم تا «سر مار» را بزنیم.

طرح این سؤال که چرا تا به حال کاری علیه داعش انجام نشده، اشتباه است. در سال گذشته بیش از ۶۰۰ نفر از افرادی که مظنون به ارتباط با داعش بودند، دستگیر شدند.

فارس: ترکیه درباره سوریه موضوع «منطقه تمیز» یا «خالی از داعش» را مطرح کرده است، منظور از این اصطلاح چیست؟

هاکان تکین: این مسئله به امنیت ملی ما مربوط می‌شود. اینکه در پشت مرزهای ما داعش حضور داشته باشد، تهدید بزرگی برای ما ایجاد کرده است. در حال حاضر رژیم سوریه هم فقط در یک منطقه کوچک از سوریه صاحب قدرت است.

وقتی به روند اتفاقات از مارس ۲۰۱۱ نگاه کنیم، به شکلی کاملاً آشکار می‌بینیم که مقصر اصلی رسیدن سوریه به این منطقه، رژیم سوریه است. اینکه داعش توانسته قدرت بگیرد و روند اوضاع به امروز برسد، مقصر رژیم اسد است.

در منطقه هم داعش کاملاً به یک تهدید تبدیل شده و به نوعی همکاری بین رژیم و داعش شکل گرفته که رژیم اسد نقش نیروی هوایی داعش را بازی می‌کند. هر زمان وقتی درگیری بین داعش و مخالفان اسد وجود دارد، رژیم اسد مخالفان را بمباران می‌کند. اسد به قرارگاه اصلی داعش که «رقه» است حتی یک بمب شلیک نکرده، اما در مناطقی که دست مخالفان سوری است بدون اینکه هدف مشخصی داشته باشد هر طور دوست داشته این مناطق غیر نظامی را بمباران کرده است.

همین چند روز پیش شهر دوما در نزدیکی دمشق را با راکت مورد هدف قرار داده و ۵۰ شهروند سوری را کشتند. ما برای فاجعه‌بارتر نشدن این تراژدی انسانی و کمک به مردم سوریه هر کاری که از دستمان برآید انجام خواهیم داد.

فارس: اما حملات زیادی طی چند ماه گذشته از سوی ارتش سوریه به رقه شده است.

هاکان تکین: نیروهایی که رقه را بمباران کردند دولت سوریه نیستند، بلکه ائتلاف ضد داعش است. دولت سوریه آنقدر که درگیر بمباران مردم خود است فرصتی برای مبارزه با داعش ندارد.

* اتفاقات کوبانی سیاست ما در قبال تروریسم را به خوبی نشان داد/ پ.ک.ک استاد پروپاگاندا در دنیا است

فارس: در منطقه‌ای که شما از آن یاد می‌کنید عناصر داعش حضوری ندارند و در واقع منطقه کردنشین است، زیرا داعش در رقه مستقر است. هدف شما داعش است یا کردها؟

هاکان تکین: ما با کردها هیچ مشکلی نداریم، چه در عراق، چه در سوریه و چه در کشور خودمان. ما با تروریست‌ها مشکل داریم. تروریست‌ها هم نه ملیت دارد و نه قومیت و نه دین. سال گذشته اتفاقات کوبانی سیاست ما را در قبال تروریسم به خوبی نشان داد که حمله داعش بی‌رحمانه دنبال می‌شد و کشوری که مرزهای خود را باز کرد و طی یک هفته ۱۸۰ هزار نفر از اهالی کوبانی را پذیرفت، ترکیه بود. علاوه بر آن، نیروهایی که نقش اصلی را در عقب‌نشینی داعش داشتند که نیروهای پیشمرگه کرد عراقی بودند، از طریق خاک ترکیه توانستند وارد کوبانی شوند.

فارس: البته بعد از چند روز و اینکه عنوان شد که آوارگان را راه نمی‌دهند و یک فشار بین‌المللی علیه ترکیه شکل گرفت، این عمل رخ داد.

هاکان تکین: پ.ک.ک کم کم به یکی از استادان پروپاگاندا در دنیا تبدیل شده است. آنها با مهارت خاصی تلاش کردند که از این وضعیت سوءاستفاده کنند، اما موفق نشدند. ترکیه مثل گذشته همواره چه در کوبانی و چه در هر جای دیگری، هر انسانی را که از دست ظلم فرار کرده باشد را پذیراست؛ بدون اینکه بخواهد فکر کند از کجا آمده‌اند.

رسانه‌های جهانی و کشورهای حامی آنها وقتی ما ۲ میلیون شهروند سوری و عراقی را در کشورمان پذیرایی می‌کنیم، به چند نفر از این جنگ‌زده‌ها راه داده‌اند. ما در یک هفته ۱۸۰ هزار نفر را قبول کردیم در صورتیکه در کل اروپا طی ۴ سال گذشته، ۱۰ هزار نفر را نتوانستند قبول کنند و به همین دلیل در این موضوع کسی حق چنین اظهارنظری ندارد.

فارس: منطقه عاری از داعش اعلام شده را چه کسی تأمین امنیتی و چه کسی اداره می‌کند؟

هاکان تکین: طبیعتاً آنجا خاک سوریه است و مردم سوریه و نمایندگان مشروع مردم آنجا را اداره خواهند کرد. نه ما و نه متحدان ما هیچ کدام هدفی مبنی بر اینکه آنجا دولتی را تشکیل دهیم یا نظامی را تاسیس کنیم، نداریم.

* حضور ترکیه در عملیات موصل دروغ است

فارس: برخی رسانه‌ها از احتمال حضور ترکیه در عملیات موصل در کنار ارتش عراق سخن گفته‌اند. این موضوع چقدر صحت دارد؟

هاکان تکین: چنین اخباری منتشر شد، ولی ما آن را تکذیب کردیم. در حال حاضر چنین برنامه‌ای نداریم. در خصوص این عملیات، دولت عراق هر زمان که مناسب بداند آن را آغاز می‌کند و اگر از ما کمک بخواهد ارزیابی و تصمیم گیری می‌کنیم.

فارس: روابط ایران و ترکیه بعد از توافق وین و برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) چیست و منطقه چه تغییراتی را شاهد خواهد بود؟

هاکان تکین: ما این توافق را بسیار مثبت می‌دانیم. ترکیه از آغاز همواره مدافع این رویداد بود و به این روند کمک کرد که مسئله هسته‌ای از راه مصالحه حل و فصل شود. در این چارچوب، رسیدن به توافقنامه‌ای که خواسته‌های مشروع دو طرف را به نوعی پاسخ دهد از دید ما بسیار مثبت است. خواسته ما این است که در کوتاهترین زمان ممکن این توافق اجرایی شود و بدون محدودیت زمانی ادامه یابد. امروز منطقه ما در یک دوران سخت است و آرزو داریم با این موافقت و برداشتن محدودیت‌هایی که علیه ایران در نظام بین‌الملل اعمال می‌شود، ایران بتواند نقش مثبتی را برای استقرار ثبات در منطقه بازی کند.

در منطقه ما بی‌ثباتی و ناامنی فوق‌العاده گسترش یافته و ما آرزو می‌کنیم که چه ایران و چه دیگر کشورهای منطقه با سیاست‌هایی که در خصوص کشورهای بحران‌زده اتخاذ می‌کنند، بتوانند نقش مثبتی را برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بازی کنند.

کشورهایی هستند که نگرانی‌هایی در خصوص ایران دارند و ایران هم نگرانی‌هایی در خصوص برخی کشورها دارد و ما باور داریم که برای رفع هر چه زودتر این نگرانی‌ها باید گام‌های مشترکی برداشته شود و یکسری بازبینی‌هایی در سیاست‌های این کشورها شود و هر چه زودتر این مشکلات رفع و اعتمادسازی شود.

فارس: منظور شما از برخی کشورها و بازبینی در سیاست‌ها چیست؟

هاکان تکین: منظور من برخی کشورهای منطقه است که نگرانی‌ها و ادعاهایی دارند، مبنی بر اینکه ایران در موضوعات داخلی آنها دخالت یا از برخی گروه‌ها حمایت می‌کند. طبیعتاً سیاست‌های این چنینی کمکی به ثبات منطقه نمی‌کند. خواسته ما این است که گام‌های عینی برداشته شود تا آنچه در ذهن آنها وجود دارد برطرف شود و از راه‌های اقدام مشترک و همکاری حل شود، چرا که ثبات به نفع ماست.

کشورهای بزرگ منطقه مثل ترکیه و ایران اگر راهکارهای خود را در مورد مسائل منطقه به هم نزدیکتر و با هم همکاری کنند، می‌توانیم بسیاری از مشکلات منطقه را حل کنیم.

فارس: درباره نگرانی‌ها و ادعای دخالت ایران که شما اشاره داشتید، ایران جز حضور مستشاری در عراق که آن هم با درخواست رسمی حکومت قانونی عراق بود، در هیچ کشوری دخالت نمی‌کند اما کشورهایی که ادعا می‌کنند ایران دخالت می‌کند برای ادعای خود هیچ مدرکی ارائه نداده‌اند.

هاکان تکین: گهگاه در سیاست بین‌المللی درکی که از شما نزد طرف مقابل وجود دارد هم اهمیت زیادی دارد. منظور من این بود که حتی اگر شما بد فهمیده می‌شوید و سوء تفاهماتی در مورد شما وجود دارد نیز باید تلاش کنید تا این سوء تفاهم‌ها برطرف شود.

فارس: با افزایش قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در سطح منطقه بین ایران و ترکیه رقابتی به وجود نخواهد آمد؟

هاکان تکین: ما هیچگاه ایران را رقیب ندانسته، بلکه آن را یک دوست می‌دانیم. قدرت یافتن اقتصادی ایران مایه خوشحالی ماست. ترکیه خود کشور قدرتمندی است و از قدرت‌یابی هیچ کشوری در اطراف خود ناراحت نمی‌شود و ما فکر یا برنامه‌ و استراتژی‌ای برای آنکه کشورهای همسایه‌مان عقب مانده و ضعیف باشند را نداریم.

ترکیه همواره از ثبات سود برده و بی‌ثباتی به ضرر ماست. شاید برخی کشورها، ایجاد بی‌ثباتی را در راستای منافع خود بدانند، اما بی‌ثباتی هیچگاه به سود ما نیست.

وضعیتی که در سوریه و عراق حاکم است، بیش از هر کشور دیگری به ضرر ما بوده است. از نظر امنیتی و فشاری که بیش از ۲ میلیون آواره بر ما دارند مشکلات بسیاری داریم و نیز این موضوع بر تجارت خارجی و صادرات ما تاثیر گذاشته که همه آنها برای ما ضرر بوده است.

به همین دلیل اینکه ایران بتواند جایگاهی که مستحقش است را به دست آورد و در داخل کشور یک اقتصاد باثبات و رفاه ایجاد کند، مایه خوشحالی و به سود ماست.

چیزی که اهمیت دارد این است که ایران از شرایط جدید استفاده کند و گام‌های مثبتی را برای اعتمادسازی در منطقه بردارد و سعی کند به نوعی اعتماد برخی کشورها را جلب کند. اگر به عنوان مثال چنین دیدی وجود داشته باشد که ما پیروز شدیم و قدرت پیدا کردیم و در مورد کشورهای منطقه سیاست دلخواه خود را اعمال خواهیم کرد و آنها مجبورند که این سیاست‌ را بپذیرند، نه به سود ایران بلکه به ضرر آن خواهد بود، اما ما می‌دانیم که رهبران ایران درایت دارند و متوجه این مسئله هستند.

* سفر ظریف به ترکیه از سوی طرف ایرانی به تعویق افتاد

فارس: در خصوص سفر آقای ظریف به ترکیه اظهارنظرهای زیادی منتشر شد. این سفر چه زمانی انجام می‌شود؟

هاکان تکین: سفر آقای ظریف به درخواست طرف ایرانی به تعویق افتاد. ما کاملاً آماده بودیم و برای ۶ آگوست پیش‌بینی شده بود، اما طرف ایرانی گفت ۶ مناسب نیست و ۷ آگوست باشد. بعد از آن ۱۱ آگوست شد و ما مجدداً آن را قبول و برنامه‌ریزی کردیم، اما بعد طرف ایرانی آن را به تعویق انداخت و هرگاه شرایط مناسبی به وجود آید این سفر انجام خواهد شد.

 

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *