ظریف: رابطه ایران و آمریکا متفاوت از انگلیس است/ واشنگتن باید تغییر کند/ آمادگی گفتگو درباره حقوق بشر را داریم

به گزارش میانا به نقل از دانا، محمدجواد ظریف عصر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در تهران در نشست خبری مشترک گفت: بعد از مدتی که روابط ما با مشکلاتی بود امروز سفارتخانه‌های ما بازگشایی و کاردارهای موقت مستقر شدند و شروع جدیدی برای روابط خواهد بود.

وی افزود: امروز وارد مرحله جدیدی از روابط براساس احترام متقابل و سیاست تعامل سازنده و گفت‌وگو شدیم.

وزیر خارجه گفت: دیدگاه‌های متفاوت و اختلاف نظرها بین دو کشور را از طریق تعامل و درک مشترک و گفت‌وگو می‌توان رفع کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: بین دو کشور درباره ضرورت مبارزه با افراط، فرقه‌گرایی و تولید و قاچاق مواد مخدر در منطقه و همچنین اجرای موفق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و استفاده از امکانی که برجام برای گسترش روابط اقتصادی و ایجاد زمینه‌های مشترک فراهم کرده، نظرات مشترکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه درباره برخی مسائل منطقه‌ای نیاز به گفت‌وگو داریم، اظهار داشت: تا موارد مورد توافق و موارد اختلافی را با جدیت و دقت و احترام مورد بررسی قرار دهیم.

ظریف افزود: ما همواره آمادگی داریم در مورد موارد اختلاف نظر مثل مباحث حقوق بشر و مثل سایر موارد گفت‌وگو کنیم.

وی تصریح کرد: روابط ایران با اتحادیه اروپا روابط  مهمی خواهد بود و انگلیس یکی از طرف‌های مهم اتحادیه است و گسترش روابط با اتحادیه شامل روابط گسترده‌تر با انگلیس خواهد بود.

ظریف با خیرمقدم به همتای انگلیسی گفت: امیدوارم ارتباطات ما در دو سال گذشته به فهم مشترک و همکاری گسترده‌تر در جهت منافع مردم و انگلیس و اتخاذ سیاست‌های جدی‌تر در منطقه ما کمک کند. ما نیاز به همکاری و تعامل در سطح بین‌المللی مثل مبارزه با داعش و تروریسم داریم.

به گزارش فارس، خبرنگار خبرگزاری رویترز از ظریف پرسید که در حال حاضر که سفارتخانه انگلیس در ایران بازگشایی شد آیا می‌توان امیدوار بود که آمریکا سفارتش را در ایران بازگشایی کند؟ که وی پاسخ داد: ما با انگلستان روابط سیاسی داشتیم و مدتی این روابط با دشواری روبرو شده بود و امروز با باز کردن سفارتخانه‌ها در دو کشور، به وضع قبلی برگشتیم.

ظریف ادامه داد: وضعیت ما با آمریکا متفاوت است و مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا، نگرانی‌های قابل توجهی دارند و نسبت به تداوم روش‌های غیرمعقولی که از سوی آمریکا درباره ایران اعمال شده، نیاز به تغییر در آمریکاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: وضعیت ما با آمریکا متفاوت از وضعیت ما با سایر کشورهایی است که مدتی دچار دشواری شده بود.

خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی از ظریف پرسید آیا امیدوار هستید که تغییر استراتژیکی در منطقه رخ دهد؟ که وی عنوان کرد: این منطقه به یک نگرش متفاوتی نیاز دارد. این منطقه با مشکلات جدی مواجه است که همه ما را تحت تاثیر قرار داده و فقط مربوط به یک کشور نمی‌شود و می‌تواند به کل دنیا تسری یابد.

وزیر خارجه با اشاره به افراط گرایی و فرقه گرایی که کشورهای منطقه را مبتلا کرده، گفت: مقابله با اینها نگرش متحدی را از سوی همه کشورها می‌طلبد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ایران آمادگی دارد با همه همسایگان بدون استثنا ارتباط برقرار کند. همه ما با چالش‌های زیادی مواجهیم و فرصت‌های مشابه و یکسانی داریم که استانداردهای زندگی مردم را بهبود ببخشیم.

ظریف گفت: ایران معتقد است تمام پارادایم‌ها و نگرش‌های قبلی باید کنار گذاشته شود و کشورهای منطقه با هم همکاری کنند تا بازی برد – بردی حاصل شود زیرا این موضوع به نفع همه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بعد از برجام سفرهایی به منطقه داشتم، خاطرنشان کرد: من در این سفرها این پیام را به همه کشورهای منطقه منتقل کردم و از همسایگان می‌خواهیم به این پیام واکنش مثبتی نشان دهند.

انتهای پیام/ن

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *