بعید است برجام با دوسوم آرای کنگره رد شود/ تبعات سنگین رد برجام برای آمریکا

به گزارش میانا به نقل از فارس، سید رضا پیراسته: «گراهام آلیسون»، رییس اندیشکده بلفر و استاد دانشکده «جان اف کندی» دانشگاه هاروارد آمریکا است. پورفسور آلیسون پیشتر مشاور ویژه و معاون وزیر دفاع آمریکا در دولت‌های «رونالد ریگان» و «بیل کلینتون» بود و راهبردهای وزارت دفاع آمریکا در قبال روسیه و اوکراین و دیگر کشورها را هماهنگ می‌کرد. از دیگر حوزه‌های تخصصی گراهام آلیسون می‌توان به برنامه کنترل سلاح هسته‌ای، منطقه دریای خزر، سیاست‌های دفاعی، انرژی، ایران ، امنیت ملی، تروریسم هسته‌ای، امور تروریستی و آسیای جنوبی نام برد.

گراهام آلیسون در گفت و گویی کوتاه «برجام» را توافق برد _ برد برای ایران و ۱+۵ نامید و البته با زیرکی خاص از پاسخ گویی به سئوالی پیرامون نابودی زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی طفره رفت. مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود:

فارس: بسیاری از منتقدین عنوان می‌کنند که توافق هسته‌ای نامتوازن است اما نویسندگان برجام آن را طرحی برد _ برد برای طرفین بر می‌شمارند. نظر شما در این زمینه چیست؟

گراهام آلیسون: من با آن گروهی که برجام را  طرحی «برد _ برد» خطاب می‌کنند ، موافقم. این توافق برای آمریکا و شرکایش در گروه «۱+۵» به طور قابل تایید و بررسی و نیز ریشه ای ایران را در گریز هسته‌ای به‌سوی ساخت بمب متوقف کرد. برجام زمان بالقوه گریز هسته‌ای را از ۲ ماه به بیش از یک سال کشاند. البته برای ایران نیز برجام معافیت از تحریم‌های دشوار که هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد و زندگی شهروندانش تحمیل می‌کرد، دربرداشت و برای تمامی طرف‌های حاضر نیز در مذاکرات پنجره‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله برای ایجاد روابط جدید با کشورهای مهم ایجاد کرد.

فارس: فرض کنیم که کنگره آمریکا بتواند دو سوم آرای لازم رابرای رد برجام کسب کند. در صورت چنین موردی تبعات داخلی و خارجی عدم پذیرش برجام  در کنگره آمریکا چه خواهند بود؟ رد برجام چه تاثیری بر موقعیت رییس جمهور کنونی آمریکا می‌گذارد؟

گراهام آلیسون: من باور ندارم که مخالفان برجام بتوانند در زایل کردن آن در کنگره موفق شده و توافق هسته‌ای را وتو کنند. با این وجود اگر مخالفان قادر باشند دو سوم آرای سنا و مجلس نمایندگان را برای لغو برجام بدست آورده و به طور قانونی آن را رد کنند، آنگاه تبعات منفی بسیار شدیدتر از ایران را برای آمریکا دارد.

فارس: بعد از توافق وین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران خواهان تلاش‌های جمعی برای ایجاد خاورمیانه فاقد سلاح هسته‌ای شد. از نظر شما چه موانعی در این مسیر وجود دارد؟ آیا اسرائیل آماده دست کشیدن از جنگ افزارهای هسته‌ایش هست؟

گراهام آلیسون: من حامی تلاش‌های مشترک در ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای هستم و باور دارم که اگر این مورد انجام شود، خاورمیانه و جهان مکانی امن‌تر برای زندگی بشر خواهد بود. اما راه حل درباره موضوع هسته‌ای (منطقه عاری از سلاح هسته ای) نیاز به حل و فصل اختلافات سیاسی عمیق بین کشورها و نه تنها نابودی جنگ افزارهای هسته‌ای دارد.

 

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *