چرایی عدم راه اندازی ایستگاه آلودگی سنج در میانه/ از محقق نشدن تفاهم نامه با کارخانه فولاد تا احداث کانکست توسط شهرداری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا : در حدود 2 سال پیش خبرهای از سوی بیوک رئیسی مدیر کل سابق اداره حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان شرقی  مبنی بر احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر میانه به گوش رسید ، نکته قابل توجه در این میان این است که ، بعد از گذشت مد مذکور  هنوز قول این مقام مسئول استانی محقق نشده است .

بنا به پیگیری خبرنگار ما و گفتگوهای انجام پذیرفته ، مشخص گردید که بعد از تصمیم نهایی مسئولین استانی و فرماندار وقت میانه ، تفاهم نامه ای در این خصوص مبنی بر خریداری آنالایزور های دستگاه سنج آلودگی بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و کارخانه فولاد آذربایجان میانه که بخش عمده ای از هزینه های این دستگاه را شامل می شود ، منعقد شده که علاوه بر عملیاتی نشدن این تفاهم نامه، با گذشت زمان علاوه بر افزایش قیمت این قطعه به نظر می رسد پیدا کردن راه عملی با وجود شرایط حاکم بر موضوع مدیریتی فولاد آذربایجان ،بسیار سخت باشد .

فرهمند ریئس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میانه در این باره با بیان این موضوع که ایستگاه سنج آلودگی هوا شامل اجزایی همچون : نمایشگر ، کانکست نگهداری و تجهیز و همچنین آنالایزورهای مختلف بمنظور ثبت میزان گاز ها و ریزگرد های موجود در هوا می باشد افزود: قیمت حال حاضر 6 عدد آنالایزور مبلغی بالغ بر 500 میلیون تومان می باشد که طبق توافق نامه 2 سال پیش ، شرکت فولاد آذربایجان متعهد خریداری آن شده بود .

وی همچنین هزینه ساخت و تجهیز کانکست نگهداری و تجهیز این استگاه را بالغ بر 20 میلیون تومان عنوان کرد و اظهار داشت : این کانکست شامل تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و سیستم های کامپوتری و خطوط تلفن است که همانند سایر شهرهای کشور ، شهرداری میانه وظیفه ساخت و رسیدگی آن را عهده دار است .

فرهمند افزود : نمایشگر این ایستگاه در حال حاضر آماده در ساختمان اداره کل استان به نام شهرستان میانه ثبت و نگهداری می شود .

لازم به ذکر است در چند سال اخیر همزمان با ورود ریز گردها به کشور و افزایش روز افزون وسایط نقلیه ضرورت ایجاد دستگاه های سنج آلودگی هوا بیش از پیش در شهرهای کشور احساس شد ، اما باید گفت شهری مانند مراغه که نزدیک به 2 سال است ایستگاه سنجش آلودگی هوا در آن مستقر است ، در حال حاضر به آن صورت نتوانسته بصورت عملی از این دستگاه استفاده لازمه را ببرد .

به گفته رئیس اداره حفاظت ازمحیط زیست شهرستان مراغه تا کنون چراخ های این نمایشگر از حد مجاز فراتر نرفته است .

دستگاه آلودگی سنج مستقر در شهر مراغه در حال حاضر به علت از بین رفتن فیلتر های آنالایزرها به حالت غیر فعال در آمده است و سالانه 20 میلیون تومان صرفاً هزینه تعمییر و نگهداری این دستگاه می شود .

با جمع بندی مطالب فوق بایستی دید در شرایط حال حاضر ادارات و سازمان ها که قالباً با کمبود بودجه در مقابل طرح های عمرانی نیمه تمام شهر مواجه هستند و مشکلات پیش روی کارخانه جات تولید و نبض تپده شهر همچون فولاد آذربایجان ، اعتبارات و همت مسئولین امر در این راستا محقق خواهد شد .

البته طی ابلاغ بخشنامه ای از سوی سازمان محیط زیست کشور مبنی بر استفاده از آنالایزهای 2میکرونی بجای قطعات 10 میکرونی در دستگاه های سنجش آلودگی هوا در کلان شهرها ، انتظار می رود مسئولین شهرستان میانه از طریق رایزنی ها و تعامل با مراکز ادارت  کلان شهرها قطعات گران قیمت آنالایزر این دستگاه را از طریق راه اندازی با قطعات سنج 10 میکرونی که می تواند پاسخگوی نیاز  شهری همچون میانه باشد با قیمت کم خریداری کرده و گامی در جهت احداث این دستگاه که بی شک در آینده نه چندان دور وجود آن بیشتر از گذشته حس خواهد شد، بردارند .

 

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *